[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Sumele refuzate la plata in 2015: scade numarul de incidente dar creste valoarea medie per instrument

24 iunie 2016

Analiza informațiilor raportate la CIP în cursul anului 2015 relevă, pe de o parte, reduceri semnificative în ceea ce privește numărul incidentelor de plată și cel al titularilor de cont care le-au generat, iar, pe de altă parte, o creștere a sumei refuzate la plată.

„Aceste evoluții s-au produs pe fondul creșterii valorii medii aferente sumei refuzate pentru un instrument de plată, care a atins nivelul de 98 mii lei, față de 69 mii lei în anul 2014.”, se arata in Raportul Anual pe 2015 al BNR.

Față de anul 2014, numărul titularilor de cont înregistrați cu incidente în anul 2015 a scăzut cu 16,6 la sută, ajungând la 13.681, iar numărul incidentelor de plată s-a redus cu 24,2 la sută, până la 87.249. Această evoluție a determinat diminuarea numărului mediu de incidente produse de un titular de cont, dar și reducerea cu 22,8 la sută a numărului de titulari de cont declarați în interdicție bancară (de la 1.392 în anul 2014 la 1.075 în 2015). În cursul anului 2015 au fost raportate 180 de persoane fizice care au produs incidente de plată, preponderent cu bilete la ordin, comparativ cu un număr de 254 în anul 2014 (Grafic).

Evolutia principalilor indicatori privind incidentele de plata
situatia incidentelor de plata 2008-2015

În anul 2015, valoarea sumelor refuzate la plată a crescut cu 7,6 la sută, până la 8 546 milioane lei la 31 decembrie 2015, față de 7 939 milioane lei la sfârșitul anului 2014.

Din punct de vedere al concentrării privind incidentele de plată raportate de către persoanele declarante, se constată că un număr de 15 instituții de credit au raportat 90 la sută din numărul total al incidentelor de plată și 91,2 la sută din valoarea totală a sumei refuzate. Similar anului 2014, și în 2015 cel mai frecvent motiv de refuz la plată l-a reprezentat lipsa totală sau parțială de disponibil (63 la sută din totalul motivelor de refuz).

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?