[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Scrisoare Deschisa catre Comisia de Buget Finante Banci

3 iulie 2019

Domnului Deputat  Sorin Lazăr,

Președinte al Comisiei pentruBuget, Finanțe si Bănci din Camera Deputaților

Stimate domnule deputat,
Prin prezenta adresă vă solicit o audiență in regim de urgență pentru a vă expune pe larg efectele negative pe care întârzierea transpunerii Directivei europene revizuită de plati (denumita PSD2 – Payment Service Directive 2,  2015/2366) le are asupra mediului de afaceri românesc.

Inițiativa legislativă este în circuitul de adoptare. După ce a circulat și a primit avizul comisiilor din Senat, legea a fost înscrisă în ultimele săptămâni de 3 ori pe ordinea de zi a Senatului (vezi L187/2019).

Fiind în procedură de urgență, această inițiativă are termen de adoptare tacită pe 19 iunie 2019, după care urmează să ajungă în Camera Deputaților.

Comisia pentru Buget, Finanțe și Bănci a Camerei este cea mai în măsură să ajute la adoptarea cu prioritate a acestei legi în Camera Deputaților și din acest motiv vă abordez.

Context
România avea obligația de a transpune în legislația națională prevederile acestei directive încă din 13 ianuarie 2018. În acest moment suntem singura țară din Uniunea Europeană care nu și-a respectat obligația de transpunere  și am primit un avertisment oficial dur de la Comisia Europeană pentru această situație (vezi Link).

Un aspect important reglementat de noua directivă este obligația băncilor de a-și deschide infrastructurile de date pentru a permite consumatorilor de servicii financiare  să își folosească mai eficient datele financiare prin intermediul unor noi operatori numiți “furnizori de servicii de informare de cont”.

Acești furnizori, care vor fi autorizați de către BNR, vor avea dreptul, pe baza acordului consumatorilor, să acceseze datele bancare ale acestora pentru a crea servicii inovative care sa eficientizeze utilizarea serviciilor financiare.

Apariția acestor noi jucători vor permite creșterea concurenței și a calitații serviciilor bancare din România. Un efect va fi înbunătățirea accesibilitații serviciilor furnizorilor financiari, cu impact în creșterea incluziunii financiare și a gradului de bancarizare a românilor.

În contextul în care începând cu 14 septembrie 2019 noua reglementare europeană va deveni operațională la nivelul întregului sistem financiar european, lipsa transpunerii nu afectează de fapt obligativitatea băncilor din România de a o respecta.

Efectele neadoptării transpunerii în legislația locală afectează direct doar jucatorii locali de servicii de informare de cont, căci acești jucători nu vor putea fi autorizati de autoritatea de autorizare românească, Banca Națională a României, neexistând temeiul legal de autorizare si avizare.

Altfel spus, companiile străine autorizate in Ungaria, Cehia, Bulgaria, etc. vor putea opera în aceasta noua piață a serviciilor de agregare de date financiare din România, dar multe companii inovative românești precum Finqware nu vor putea intra în aceasta piață.

Apel
Având în vedere ca suntem cu foarte puține zile înainte de vacanța parlamentară, există un risc major ca legea sa nu fie adoptată și publicată până în 14 septembrie.
Acest lucru ar fi foarte grav si incorect pentru o industrie românească de FinTech care va fi omorătă din fașă. Singura soluție pentru companiile românești care vor să opereze în domeniu va fi să se mute în oricare altă țară europeană pentru a se autoriza, ca apoi să poată opera pe piața românească.

În condițiile în care potențialul uman din zona de inovație tehnologică al României ar putea fi folosit pentru a crea servicii financiare inovative care să aibă impact la nivelul intregii UE sub prioritatea Comisiei denumita Digital Single Market, dezavantajarea companiilor românești va diminua șansele României de a ramâne competitivă în domeniul noilor tehnologii din industria financiar bancară.

Pe de altă parte, un efort sustinut de a pune în discuție si de a adopta cu celeritate această inițiativă legislativă poate sa ne dea o șansă de avea un cuvânt de spus in progresul serviciilor bancare din Europa.

Ca cetățean al României și în calitate de inițiator al unei companii (Finqware) care intenționează să pună România pe harta inovației în cadrul sistemului bancar european, vă stau la dispoziție cu detalii si clarificări referitor la acest subiect.

În speranta ca legea va fi adoptată și publicată in timp util, va rog să aveți disponibilitatea de a ne intalni pentru a discuta aceste aspecte mai pe larg. Eventual pot fi la dispoziția Comisiei pentru a expune pe larg problematica în discuție, în masura in care considerati necesara o invitatie in acest sens.

Cu stima,

Cosmin Cosma

Co-fondator Finqware

www.finqware.com

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?