[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Rezultatele anchetei Comisiei Europene in sectorul comertului electronic – Romania pe ultimul loc la grad de penetrare in randul populatiei

16 septembrie 2016

Raportul preliminar al Comisiei Europene confirmă importanța tot mai mare a comerțului electronic și indică faptul că, în 2015, mai mult de jumătate (53%) dintre consumatorii adulți din UE au comandat bunuri sau servicii online, fata de mai putin de o treime (30%) in 2007.

In unele state membre, numarul cumparatorilor online ajunge la mai mult de opt din zece persoane. De exemplu, 81% din populatia Marii Britanii, cu varsta intre 16 si 74 de ani, face cumparaturi pe internet. Cel mai mic procent din UE se inregistreaza in cazul Romaniei, cu numai 11% (vezi grafic). Raportul spune ca exista o corelatie directa intre numarul de cumparatori online si gradul de penetrare al internetului.

ponderea cumparatorilor online in populatie

Romania inregistreaza diferente semnificative fata de restul tarilor membre UE si la capitolul proportiei consumatorilor care cumpara online de la un retailer din afara granitelor (cross-border). Cel mai mare procentde consumatori care cumpara online din alte state se inregistreaza in cazul Luxemburgului,cu 68%, in vreme ce in Romania procentul este de numai 2%, din nou cel mai mic nivel din UE.

Ca o tendinta generala, raportul Comisiei constata ca intensitatea cu care se cumpara cross-border este invers proportionala cu marimea populatiei. Astfel,  consumatorii din statele membre mai mici sunt mult mai activi pe zona cumparaturilor online din afara granitelor decat consumatorii din statele membre mari.

ponderea cumparatorilor cross border

Comerțul electronic este un vector important al transparenței și concurenței în materie de prețuri, lărgind gama de servicii adresate consumatorilor și posibilitățile ca aceștia să găsească cele mai bune oferte. Această transparență are beneficii și din perspectiva ofertei: în raport se constată, de exemplu, că peste jumătate dintre comercianții cu amănuntul urmăresc prețurile concurenților lor și marea majoritate reacționează la variațiile de preț observate.

Însă raportul preliminar identifică și anumite practici comerciale care ar putea limita această concurență din mediul online. Acest raport ar trebui să le ofere societăților comerciale ocazia de a-și revizui actualele contracte de distribuție și de a le modifica, dacă este necesar, astfel încât acestea să respecte normele UE în materie de concurență.

Vânzarea online de bunuri de consum
Producătorii au reacționat la creșterea amplorii comerțului electronic prin adoptarea unei serii de practici pentru a-și controla mai bine distribuția produselor și poziționarea mărcilor. Sistemele de distribuție selectivă, în care produsele pot fi vândute doar de vânzători autorizați preselectați, sunt utilizate pe scară mai largă și producătorii își comercializează produsele din ce în ce mai mult online, direct consumatorilor.
De asemenea, în acordurile de distribuție, producătorii prevăd din ce în ce mai frecvent restricții în materie de vânzări.

Raportul constată că:
. peste doi din cinci comercianți cu amănuntul se confruntă cu o anumită formă de recomandare de preț sau cu o restricție de preț din partea producătorilor;
aproape unul din cinci comercianți este supus unor restricții contractuale în ceea ce privește vânzarea pe piețele online;
. aproape unul din zece comercianți este supus unor restricții contractuale în ceea ce privește trimiterea de oferte de preț site-urilor de comparare a prețurilor;
. mai mult de unul din zece comercianți cu amănuntul au raportat că furnizorii le impun restricții contractuale privind vânzările transfrontaliere.

Toate aceste tipuri de restricții contractuale au ca rezultat, în anumite condiții, îngreunarea derulării cumpărăturilor transfrontaliere sau a cumpărăturilor online, în general, și acest lucru este, în cele din urmă, în detrimentul consumatorilor, împiedicându-i să beneficieze de o ofertă mai variată și de prețuri mai mici în cadrul comerțului electronic.

Comisia a inițiat ancheta în sectorul comerțului electronic în mai 2015, în cadrul Strategiei privind piața unică digitală. Obiectivul anchetei sectoriale este de a permite Comisiei să identifice eventuale aspecte problematice în materie de concurență pe piețele europene ale comerțului electronic. Cu ocazia anchetei, Comisia a colectat dovezi de la aproape 1 800 de societăți comerciale care își desfășoară activitatea în comerțul electronic de bunuri de consum și de conținut digital și a analizat aproximativ 8 000 de contracte de distribuție.

Etapele următoare

Raportul preliminar este în prezent deschis consultării publice pe o perioadă de două luni. Părțile interesate sunt invitate să își prezinte observațiile privind constatările anchetei sectoriale, să transmită informații suplimentare și să semnaleze orice alte probleme.

Comisia intenționează să publice raportul final în primul trimestru al anului 2017.

Pentru mai multe detalii consulati raportul CE aici: Preliminary Report on the E-commerce Sector Inquiry

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?