[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Expertii in securitate ai IBM avertizeaza ca 12 banci din Romania vor fi tinta unor atacuri informatice in perioada imediat urmatoare

13 august 2015

IBM a descoperit o versiune de malware Tinba v3 configurata pentru a ataca exclusiv 12 banci din Romania, iar un expert în cyber intelligence al companiei americane recomanda institutiilor de credit sa-si informeze clientii si sa colaboreze cat mai bine cu furnizorii de securitate antifrauda. Noul program are potentialul de a deveni cel mai prolific troian care ataca banci în Romania, detronand Dridex, responsabil de peste 80% din atacurile din acest an, avertizeaza specialistul IBM.

Cercetatorii IBM Security X-Force au analizat la sfarsitul lunii iulie o noua varianta a Tinba v3 Trojan, iar aceasta este, potrivit datelor companiei americane, prima de acest fel dedicata bancilor din Romania, scrie pe blogul securityintelligence Limor Kessem, unul dintre expertii IBM.

„Precedentele versiuni ale acestui program malware au atacat o serie de tari europene, dar Romania nu a fost printre ele si este rareori o tinta importanta. Analiza noastra arata ca dezvoltatorii Tinba v3 au extins capacitatea si anvergura programului malware actualizand webinjections (metode prin care modifica site-urile bancilor, n.r.) pentru a se potrivi noilor banci vizate din tara est-europeana”, noteaza expertul IBM, preluat de Mediafax.

Tinba Trojan (cunoscut si ca TinyBanker sau Zusy) a fost descoperit la mijlocul anului 2012. Programul a fost numit Tiny (mic) din cauza dimensiunii reduse a fisierului, de numai 20 KB, care include configuratia si kit-ul de webinjections. Programul malware a functionat initial ca un troian bancar clasic, care viza obtinerea datelor de identificare (nume de utilizator si parola) ale clientilor bancilor.

Desi la început a fost folosit exclusiv de cei care l-au creat si gruparea din care faceau parte, codul sursa a fost obtinut si de alte persoane la mijlocul anului 2014, iar proiectul a început sa evolueze în directii diferite. Astfel au aparut variantele Tinba v2 si Tinba v3. Fiecare este un troian independent, dezvoltat si actualizat de persoane diferite. Cea mai recenta varianta a Tinba este a patra, însa dintre toate Tinba v3 pare sa fie cea mai activa si posibil cea mai viabila din punct de vedere comercial.

Versiunea care vizeaza bancile din Romania în prezent este legata de Tinba v3. Chiar de la prima lansare, aceasta varianta a aratat ca programatorul a muncit destul de mult la noi functii pentru a îmbunatati tehnicile programului de a evita sistemele de securitate si de a contacta gruparea care l-a lansat.

In ce priveste proliferarea malware în acest an, potrivit datelor IBM Security, Tinba se afla pe pozitia a sasea.
Tinba v3 ataca online clienti ai bancilor în toata Europa, dar mai ales în Polonia, Italia, Germania si Olanda. Aceasta este, conform datelor IBM Security X-Force, prima situatie în care o varianta a acestui program a fost descoperita atacand în Romania.

„Tinand cont de campaniile Tinba v3 cunoscute de IBM Security, ne asteptam sa vedem mai multe atacuri Tinba în Romania în perioada urmatoare. Romania ar putea sa înceapa abia acum sa se confrunte cu Tinba, dar are deja probleme cu variante ale Dridex, Dyre, Neverquest si Zeus v2. Datele IBM Security arata ca de la începutul anului cel mai activ troian în Romania este Dridex, însa aceasta situatie s-ar putea schimba daca activitatea Tinba se accelereaza”, noteaza expertul IBM.

Potrivit IBM, 81% din atacurile înregistrate în acest an asupra bancilor din Romania au venit din partea unor variante Dridex, de 18% a fost responsabil programul Dyre, urmat de Neverquest si Zeus v2, cu aproximativ 1% fiecare.

Avand în vedere ca Tinba v3 este proiectat sa stranga cantitati mari de informatii personale precum si coduri de autentificare în timpul sesiunilor de utilizare a serviciilor bancare prin internet, IBM Security recomanda bancilor sa-si atentioneze clientii despre aceasta amenintare si sa actualizeze sectiunile site-urilor de informare în privinta securitatii utilizarii online a serviciilor bancare.

Totodata, bancile din Romania ar trebui sa ceara clientilor sa raporteze email-urile suspecte. Institutiile financiare ar trebui, de asemenea, sa lucreze îndeaproape cu furnizorul de servicii antifrauda pentru a reduce riscuriel cat mai mult posibil.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?