[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Dupa 4 ani de activitate, Groupon se retrage din Romania – „a fost imposibil sa atingem masa critica necesara de clienti si vanzari”

3 septembrie 2014

Printr-o scrisoare adresata partenerilor de afaceri, Luke Massery vicepresedinte regional al Groupon, anunta ca a fost luata decizia de a inceta operatiunile din Romania incepand din 3 septembrie a.c.. Reprezentantul companiei recunoaste ca nu s-a reusit atragerea masei critice de clienti astfel ca cifra de afaceri nu s-a ridicat la nivelul asteptarilor si, in plus, „nu se intrevede posibilitatea de a realiza profituri in viitorul apropiat”.

Va prezentam mai jos, principalele paragrafe ale acestei scrisori:

„Prin scrisoarea de fata va aducem la cunostinta intentia noastra de a ne replia operatiunile de afaceri din Europa. Dupa o analiza riguroasa a pietei din Romania si tinand cont de toti factorii relevanti, am luat decizia de a inceta operatiunile noastre din aceasta tara. Operatiunile din Romania vor inceta din data de 03.09.2014. Doresc sa va asigur ca nu am luat cu usurinta aceasta deciz.

Cand Groupon a venit pe piata din Romania, cu aproape patru ani in urma, am vazut semnele unei cresteri de piata atractive. Totusi, din cauza situatiei economice, combinate cu slaba penetrare a internetului in tara, a fost imposibil ca Groupon sa atinga masa critica necesara de clienti si vanzari. Din pacate, cifrele de afaceri nu s-au ridicat la nivelul asteptarilor si nu se intrevede posibilitatea de a realiza profituri in viitorul apropiat.

Deoarece ati fost partenerii nostri de afaceri, dorim sa va oferim urmatoarele: Clientii vor primi mai multe optiuni de a-si valorifica ofertele deja puse pe piata si vandute. Cupoanele isi vor pastra valabilitatea pana la termenul convenit initial, iar clientii le pot utiliza pentru activitatile pentru care le-au achizitionat. Daca opteaza pentru aceasta posibilitate, noi va vom rambursa in continuare, in modul obisnuit pentru parteneriatul nostru. De asemenea, clientii vor avea posibilitatea de a solicita inapoierea imediata a banilor pentru cupoanele valabile neutilizate.

Doresc sa va asigur ca Groupon, in calitate de companie internationala, isi va onora toate obligatiile restante si vom colabora cu dumneavoastra pentru a va oferi o solutie rapida si comoda atat dumneavoastra ca partener, cat si clientilor care au achizitionat cupoanele Groupon.”

Datele Ministerului de Finante releva faptul ca desi compania (Groupon Internet) reusise sa-si reduca pierderile la jumatate, de la 5 mil RON in 2011 la aproximativ 2,4 mil. RON in 2013, datoriile au continuat sa se acumuleze, fiind de doua ori mai mari fata de nivelul veniturilor obtinute si de peste 4 ori fata de cifra de afaceri neta.

indicatori Groupon

Sursa: Ministerul Finantelor Publice

Cum au comentat actori ai pietei cupoanelor de reduceri retragerea Groupon din Romania?
Calin Fusu, un “supravietuitor” ai pietei cupoanelor de reduceri si manager al Zumzi.ro si Kolektiva.com, considera ca unul dintre factorii care a dus la esecul acestui business pentru multi romani a fost insusi modelul de afaceri. “Abordarea Groupon mixeaza atat verticale (servicii, produse, turism) cat si modele de monetizare (cupoane de reduceri, comisioane din vanzari, cumparare de stocuri), ceea ce face afacerea extrem de complexa si neprofitabila, nu doar in Romania, ci in general”, mai spune el, pentru Wall-Street.ro.

Andrei Stefan, CEO la agregatorul de site-uri de reduceri Redutti.ro, companie care a achizitionat la inceputul anului concurentii Adulmec.ro si CautaReduceri.ro, apreciaza ca proiectele care s-au retras din joc fie erau prea mari, extinzandu-se prea rapid, fie prea mici si nu aveau vizibilitate. In plus, “o companie fara antreprenor – cum a fost Groupon in Romania, fara antreprenor local-, indiferent cat de bine este finantata sau gestionata de la distanta, nu va putea sa lupte cu echipe mai mici dar care sunt conduse de un antreprenor implicat la nivel personal”.

Mihai Seceleanu, fost CEO al InternetCorp la momentul dezvoltarii proiectului Kuponiada.ro, crede ca argumentul oferit de Groupon privind penetrararea mica a internetului in Romania este o scuza piaristica, in conditiile in care vorbim de o penetrare a Internetului in mediu urban de peste 70%”. „«De vina» cred au fost toti actionarii implicati in aceasta piata a reducerilor colective: furnizorii de servicii care nu au investit suficient in client service (adresat atat clientilor cat si consumatorilor), providerii de servicii care s-au promovat prin astfel de platforme pentru ca nu au oferit o calitate a serviciului la nivelul promisiunilor dar si consumatorii care nu au incercat sa faca diferenta intre acele diferite platforme de reduceri colective, fiind ghidati exclusiv de pret”, considera Seceleanu.

Analistii citati de wall-street.ro considera ca in ultima perioada site-urile de reduceri sunt folosite mai mult de companii care au produse si servicii de calitate indoielnica, incercand astfel sa „iasa in fata” si sa vanda, lucru care dauneaza pietei. Magazinele de reduceri au avut insa si un rol pozitiv in dezvoltarea comertului electronic, determinand sute de mii de romani sa faca – pentru prima oara in viata lor – o tranzactie de plata online, folosind cardul bancar.

Groupon avea in Romania, la momentul iesirii de pe piata, o cota de circa 15%, procent ce urmeaza a fi impartit intre cele 13 site-uri active pe acest segment (in 2011 numarul lor depasea 100). Pentru a evita soarta Groupon sau a altor proiecte falimentare in randul site-urilor de reduceri, sugestia analistilor este ca acestea sa-si gaseasca nisa si sa faca mai putine lucruri, dar mai bine.

Taguri: