[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Bogdan Constantinescu, Printec: “intr-un viitor apropiat, fara sa inoveze pe zona tehnologica, bancile nu vor mai fi relevante”

4 iulie 2016

Piata romaneasca de banking parcurge o perioada de mari schimbari. In ultimii 5 ani au existat schimbari cat in ultimii 50 de ani si toate pleaca de la tehnologie, care tinde sa devina un core business pentru banci daca vor sa fie relevante in continuare pentru clientii lor.

Am discutat despre acest subiect cu Bogdan Constantinescu, director general Printec. Am plecat de la tendinta de oferire a serviciilor in regim de self-banking si am ajuns pana la cum ar putea arata o banca in urmatorii 10-15 ani.

Astfel, in piata se manifesta o tendinta de inlocuire a echipamentelor ceva mai vechi, care ofereau o functionalitate simpla de cash-out, catre multifunctionale. Dincolo de faptul ca ofera posibilitatea de a depune bani, (functia de cash-in n.r.), aceste multifunctionale permit si dezvoltarea de solutii specifice, de migrare a unor servicii cu valoare adaugata ceva mai mica de la ghiseu in zona de self service: transferuri western union, schimb valutar, depuneri de bani in conturi catre terti, aplicatii pentru anumite servicii.

Semnalele de reinnoire a flotelor si solutii inovative care sa permita diferentierea in piata nu vin insa din partea tuturor clientilor

“Marea lor majoritate. As spune ca semnalele cele mai puternice vin de la bancile mari. M-as fi asteptat la un moment dat sa vad bancile mici mai flexibile, mai agresive in zona asta. S-ar putea ca in zona respectiva necesarul investitional sa depaseasca apetitul lor in acest moment.”, a declarant pentru NOCASH, Bogdan Constantinescu.

Doar pentru inlocuirea retelei nationale de ATM-uri investitiile pot ajunge la sute de milioane de euro. De aceea, managerul Printec este de parere ca refresh-ul se va face gradual, in urmatorii doi-trei ani. Sunt investitii determinate atat de reducerea costurilor din activitatea curenta cat si de maximizarea veniturilor, prin atragerea de clientela si majorarea cotei de piata.

“In aceasta perioada de maxim 4 ani, marea majoritate va face tranzitia nu doar pentru ca este impinsa de reducerea de costuri – din partea de personal, din faptul ca tranzactia este mai ieftina pe canalul de self service, etc. – ci si dintr-un motiv competitiv. Sunt cativa jucatori care se misca agresiv in directia asta si-ti pui problema daca tii ritmul cu ei sau nu. Aceasta presiune exercitata de concurenta va face ca investitiile sa mearga mai repede decat ar merge strict dintr-un calcul sec: cat dau si cat obtin din servicii, ce economii am si cu ce viteza pot sa inlocuiesc, s.a.m.d.”

Reprezentantul Printec spune ca, in pofida acestui interes din partea bancilor, nu toate ATM-urile vor fi multifunctionale in urmatorii 3-5 ani insa vom vorbi despre un procent semnificativ, care ar putea fi chiar majoritar.

“Cresterea de vanzari pe multifunctionale, de la an la an, este de patru ori mai mare decat pe cresterea de vanzari pe bancomate traditionale. In ultimul an si jumatate, avem clienti care au trecut de la de la 2-3 bancomate multifunctionale, la peste o suta. Daca viteza se mentine, probabil ca in urmatorii trei ani, din 11.000 de bancomate, intre 4000 si 6000 vor fi bancomate inteligente.”, este asteptarea oficialului Printec.

Constantinescu se asteapta sa asistam la o coagulare a interesului mai multor banci mici intr-o abordare comuna in doua scenarii posibile.

“Fie ca vor incerca sa-si creeze o retea proprie la care vor avea acces cu totii si in care vor investi cu totii pentru a beneficia impreuna, fie vor merge spre solutii externalizate care sa le permita sa stea aliniati cu ultimele propuneri tehnologice fara sa-si asume in mod direct investitia permanenta in tehnologie.”

Insa indiferent de marimea bancii, managerul Printec crede ca tehnologizarea serviciilor bancare reprezinta o mare provocare intrucat canalul digital nu mai este un semn de intrebare. Se intampla si reprezinta viitorul.
“Tendinta este evidenta dar ma astept sa vad din ce in ce mai mult alte tipuri de companii, mai prietenoase sau mai apropiate de tehnologie, sau chiar companii de tehnologie, incercand sa intre in zona serviciilor financiare. Si atunci jocul competitional va trebui jucat cu aceleasi arme. Cred ca nu exista drum alternativ pentru banci decat sa imbratiseze tehnologia si sa o considere deja ca pe un core business. Fara sa inteleaga foarte bine tehnologia si fara sa inoveze pe zona tehnologica, bancile intr-un viitor apropiat nu vor mai fi relevante.”

In contextul in care mari operatori telecom se transforma in banci, institutii precum Google sau Apple dispun de resurse nelimitate pentru a deveni la randul lor jucatori in piata serviciilor financiar-bancare si de plati, l-am intrebat pe managerul Printec cum crede ca vor arata bancile in urmatorii 10-15 ani.

“S-ar putea ca zona de retail a bancilor sa iasa din monopolul exclusiv al acestora, urmand ca bancile sa se concentreze tot mai mult pe zona de corporate. Zona de retail sa o adreseze fie in parteneriat cu alti jucatori, fie sa o lase altor jucatori iar in background totusi sa-si pastreze o pozitie importanta. Pe piata romaneasca exista deja exemplul Citibank, care a iesit din zona de retail si ii merge extrem de bine. O sa faca toata lumea treaba asta? Nu stiu. Dar retail-ul este din ce in ce mai dificil, competitia este foarte mare iar marginile din ce in ce mai mici. O investitie permanenta in tehnologie, in oameni. S-ar putea la un moment dat ca unii jucatori sa decida sa faca un pas in spate si sa lase retail-ul altora, banci sau joint-ventures, si sa se pastreze intr-o zona mai degraba de corporate unde bancile au nu doar capital financiar dar au si expertiza pe care ceilalti o vor dobandi probabil mult mai greu pentru a se pozitiona pe aceasta zona.”

“Dar in relatia de zi cu zi, pentru un client de retail, care are nevoi relativ simple, de a face niste plati, adica servicii absolut banale, s-ar putea ca acestea sa nu mai fie strict monopolul bancilor. Banking-ul nu mai este un loc in care te duci, este o activitate pe care o faci, bazata pe tehnologie, ce poate fi oferita de foarte multi jucatori.”, a concluzionat Constantinescu.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?