[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Ancheta INS: 43,5% dintre romani au apelat in 2018 la serviciile magazinelor online, fata de 35% in 2017

11 decembrie 2018

Procentul este raportat la persoanele de 16-74 ani care au folosit vreodată internetul. Din totalul acestor persoane care au preferat comerţul prin internet, 40,0% au efectuat comenzi şi cumpărături online în ultimele 3 luni, 18,8% în perioada cuprinsă între 3 luni şi 1 an şi 41,2% cu mai mult de 1 an în urmă.

In luna aprilie din acest an, INS a derulat o ancheta privind accesul la tehnologia informaţiilor şi comunicaţiilor (TIC) care a avut ca obiectiv principal asigurarea informaţiilor privind accesul populaţiei la diferite tehnologii de comunicaţie (calculatoare personale, telefoane mobile, precum şi accesul la internet). De asemenea, s-a urmărit evidenţierea frecvenţei şi scopurilor utilizării tehnologiei informaţionale, precum şi a locului în care se desfăşoară acest fapt (un interes special se acordă folosirii calculatorului, şi respectiv a internetului, de acasă).

Ancheta privind accesul la tehnologia informaţiilor şi comunicaţiilor în gospodării (TIC) pentru anul 2018 a fost organizată ca o anchetă anuală, pe un eşantion de 10.188 locuinţe. Ancheta se adresează gospodăriilor urbane şi rurale, din toate judeţele ţării şi din Municipiul Bucureşti, existente în locuinţele cuprinse în eşantion. Sunt cuprinse în anchetă gospodării din toate categoriile (salariaţi, patroni, lucrători pe cont propriu, şomeri, pensionari, elevi, studenţi, alte categorii), respectiv membrii gospodăriilor în vârstă de 16-74 ani.

In continuare prezentam un extras din aceasta ancheta, sectiunea dedicata comertului prin internet.

Comerţul prin internet
Deşi comerţul electronic are o reprezentare relativ mai redusă comparativ cu alte scopuri pentru care este utilizat internetul, se poate sesiza faptul că ponderea persoanelor în vârstă de 16–74 ani care au apelat la serviciile magazinelor online pentru a comanda şi/sau cumpăra produse şi servicii (raportat la persoanele de 16-74 ani care au folosit vreodată internetul) a crescut în mod constant în ultimii ani, ajungând la 43,5% în anul 2018, în comparaţie cu anul anterior când a reprezentat doar 35,0%.

Deși ponderea celor care nu au apelat la comerţul electronic este încă destul de mare, totuși în anul 2018 s-a înregistrat o scădere cu 8,5 puncte procentuale, față de anul 2017. Această tendință se observă atât la persoanele de sex masculin, cu 8,1 puncte procentuale mai puţin față de anul 2017, cât și la cele de sex feminin, cu 8,9 puncte procentuale mai puţin.

În anul 2018 internetul a fost accesat pentru a comanda/ cumpăra produse de aproape jumătate dintre bărbaţi şi dintre femei (43,7% respectiv 43,4%). Pe grupe de vârstă, persoanele care apelează cu precădere la serviciile magazinelor online sunt tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 – 34 ani (52,3%). Aceeaşi tendinţă este menţinută atât în rândul femeilor, cât şi al bărbaţilor.

Nivelul de instruire absolvit de o persoană reprezintă o caracteristică individuală importantă cu influenţă directă asupra accesării internetului cu scopul achiziţionării de produse din magazinele online. Astfel, persoanele cu un nivel de instruire superior au cumpărat produse prin intermediul internetului în proporţie de 71,9%. O deschidere mai mare către acest tip de comerţ se observă în cazul salariaţilor şi elevilor/ studenţilor, ponderile acestora înregistrând valori de 51,1%, respectiv 48,1% în totalul utilizatorilor de internet din fiecare categorie.

Printre produsele cele mai comandate/ cumpărate prin intermediul internetului se află îmbrăcămintea şi produsele sportive, 72,7% din totalul persoanelor care au folosit comerţul electronic în ultimele 12 luni. Alte produse cumpărate online într-o proporţie mai mare sunt bunurile pentru gospodărie şi cărțile, revistele, ziarele (inclusiv cărți electronice), ponderea persoanelor care au comandat fiind de 22,6%, respectiv 18,0%. Categoria “Cărți, reviste, ziare (inclusiv cărți electronice)” a înregistrat cea mai mare creștere, cu 3,3 puncte procentuale față de anul 2017. Comparativ cu anul 2017, la unele categorii de bunuri sau servicii comandate pe internet s-au înregistrat scăderi.

Pe ansamblu, utilizatorii din localităţile urbane care au folosit internetul în ultimele 12 luni apelează la comerţul electronic într-o proporţie mai mare (28,8%), comparativ cu cei din localităţile rurale (20,5%). Dacă ne raportăm la totalul persoanelor care au cumpărat/ comandat bunuri în ultimele 12 luni, cei din mediul urban deţin o pondere
de 69,4%, comparativ cu cei din localităţile rurale (30,6%).

Utilizatorii de internet din localităţile urbane apelează în măsură mai mare la comerţul online pentru majoritatea produselor şi serviciilor, în special pentru cumpărarea de îmbrăcăminte şi produse sportive, pentru a comanda bunuri pentru gospodărie, pentru a cumpăra cărți, pentru serviciile de cazare în timpul concediului și pentru cumpărarea
echipamentelor electronice.

Deşi ponderea persoanelor din mediul rural este mică, se poate observa că preferinţele acestora în cumpărarea produselor online coincid cu ale celor din mediul urban, fiind direcţionate in principal către cumpărarea de îmbrăcăminte și produse sportive și bunuri pentru gospodărie.

Pe regiuni de dezvoltare, ponderea persoanelor care au comandat/ cumpărat produse prin intermediul internetului în ultimele 12 luni, raportat la totalul celor care au folosit internetul în ultimele 12 luni, a înregistrat valoarea cea mai mică de 17,9% în regiunea Vest şi cea mai mare, 38,7%, în regiunea Bucureşti-Ilfov.

Comparativ cu anul 2017, cele mai mari creşteri ale ponderii utilizatorilor comerţului online s-au constatat în: București-Ilfov (cu 13,3 puncte procentuale) şi Sud-Est (cu 6,8 puncte procentuale). La polul opus, cea mai mare scădere procentuală s-a înregistrat în regiunea Vest (cu 5,0 puncte procentuale).

La nivelul celor 8 regiuni de dezvoltare, cei mai mulţi dintre utilizatori au achiziţionat îmbrăcăminte şi produse sportive, ponderea cea mai ridicată la nivel de regiune fiind înregistrată în regiunea Nord-Vest (81,7%). Spre deosebire de celelate regiuni, regiunea Bucureşti-Ilfov deţine cea mai ridicată pondere în ceea ce priveşte cumpărarea de cărţi (inclusiv cărţi electronice), reviste, ziare (25,2%) şi la achiziţionarea biletelor pentru evenimente, manifestări, spectacole (18,2%), o posibilă justificare a acestor procente ridicate fiind dată de existenţa centrului cultural al capitalei.

Descarca aici raportul complet INS: „Accesul populatiei la tehnologia informatiilor si comunicatiilor  in 2018”

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?