Analiza anuala pe care revista e-Finance o realizeaza pe zona serviciilor de Internet banking indica o crestere de 66%, in anul 2009 fata de 2008, a numarului clientilor care s-au abonat la servicii de online banking, pana la aproape 2 milioane. In privinta gradului de tranzactionare, cresterea este de 28% pana la peste 23,9 milioane tranzactii, ceea ce reprezinta o medie anuala de 12 tranzactii per abonat. Daca separam aceasta medie pe tip de abonat, constatam ca ea este mai mica in cazul persoanelor fizice si mult mai mare in cazul persoanelor juridice.
Cel mai mare numar de clienti inrolati in serviciile de Internet banking il are BCR cu peste 740.000, in crestere cu aproximativ 70% fata de 2008. Acesti utilizatori sunt toti persoane fizice. Gradul de utilizare ramane insa unul extrem de redus – media anuala fiind de 2,3 tranzactii per client, ceea ce situeaza BCR pe ultimul loc in clasamentul revistei e-Finance, din acest punct de vedere.
In cazul persoanelor juridice, cel mai contractat serviciu de Internet banking este cel al Unicredit, cu peste 34.500 de abonati, in crestere cu 54% fata de 2008. Oarecum paradoxal, numarul de tranzactii prin online banking realizate de clientii corporate ai acestei banci a avut o evolutie contradictorie, scazand cu 28% in cursul anului 2009. Chiar si in aceste conditii, Unicredit a realizat cel mai mare volum de operatiuni, dintre toate bancile care au facut obiectul studiului: 142.000 mil. RON (33.500 mil. Euro).
Desi ING ocupa locul 4 in clasamentul general al numarului de utilizatori, cu aproximativ 264.000 de abonati, banca are cele mai bune performante – in cifre absolute – din perspectiva gradului de utilizare: atat de catre persoane fizice cat si de catre companii. Astfel, in anul 2009, serviciul de Internet banking al ING a consemnat 3,1 milioane tranzactii pe zona de retail si 4,1 milioane tranzactii pe cea de corporate. Pe acest segment, banca a inregistrat o medie anuala de peste 1.120 tranzactii per companie, de zece ori mai mult fata de urmatorul clasat (Unicredit cu peste 110 tranzactii per client persoana juridica).
Pentru 2009, nivelul cumulat al tranzactiilor realizate de bancile care au intrat in studiul e-Finance a fost de peste 350 miliarde lei (82,8 miliarde Euro), volum ce reprezinta aproximativ 70% din PIB-ul Romaniei din acel an. Dinamica volumului tranzactiilor a fost de 21% pe lei si de 5% pe Euro, cu mult inferioara cresterilor raportate pe numarul de clienti sau al numarului de tranzactii.
La analiza revistei e-Finance au participat 19 banci din Romania care detin impreuna peste 80% din activele sistemului bancar autohton: ATE Bank, Alpha Bank, Bancpost, Bank of Cyprus, BCR, BRD, Banca Transilvania, Credit Europe Bank, GarantiBank, ING Bank, Intesa SanPaolo, Leumi Bank, Libra Bank, Piraeus Bank, Raiffeisen Bank, Romanian International Bank, Unicredit si Volksbank.
Detalii:
http://www.efinance.ro/articol.php?id_revista=201002&id_sectiune=ecover%20story&ordine_sectiune=1
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: