Vanzarile de flori in Romania reprezinta o piata estimata la 100 mil. Euro, insa numai jumatate provin din piata “alba”. Din incasarile fiscalizate ale florariilor, doar 5% este generat din vanzari online. Ce poate face guvernul pentru o mai buna fiscalizare a acestui domeniu?
Cand se gandesc la diminuarea economiei subterane din comertul cu flori, managerii florariilor sunt de acord ca fortarea controlului fiscal nu este o solutie insa nu iau in calcul incurajarea utilizarii platilor fara numerar ci mai degraba impunerea de noi impozite.
“Cred ca pentru a mai subtia zona neagra a comertului cu flori ar trebui sa se adopte unele masuri fiscale, precum stabilirea unei sume fixe platite drept impozit, asa cum se intampla, de exemplu, in Olanda. Albirea pietei nu se poate face doar prin fortarea controlului fiscal”, a declarat Mugur Frunzetti (foto), fondator al florariei online Floria.ro, citat de Agerpress.
Fiind un domeniu atat de putin fiscalizat, poate ca este mai potrivit sa ne gandim chiar la stimulente fiscale acordate florariilor pentru introducerea platii prin card. Este de departe cel mai utilizat produs bancar fiind foarte raspandit in randul romanilor – cel putin in mediul urban. In plus, in mediul online exista deja foarte multe florarii, multe insa inactive.
“Cu toate ca pe online-ul romanesc exista cateva sute de florarii inregistrate, mai putin de 100 chiar functioneaza. Dintre acestea, primele primele cinci, ca cifra de afaceri, genereaza 80% din vanzarile totale din online”, a precizat Frunzetti.
Guvernul ar trebui sa se intrebe macar de ce avem atat de multe florarii online inactive pentru ca asta ar putea genera o analiza in urma careia s-ar putea veni cu o solutie care sa incurajeze vanzarile online de flori. Evident, numai daca guvernantii sunt preocupati cu adevarat de evaziunea din domeniu.
Probabil ca cei din Ministerul de Finante considera ca piata isi va regla cumva singura problema evaziunii si nu va mai fi nevoie de niciun experiment fiscal care sa aiba la baza deduceri daca se introduce cardul. Deja se constata o tendinta care arata ca tot mai multi romani prefera sa cumpere flori din magazine specializate, din lumea reala sau din online, in defavoarea celor de la tarabe din cauza calitatii slabe a acestora. Or aceste magazine specializate emit bon fiscal.
Ceva trebuie facut pentru dezvoltarea florariilor online intrucat potentialul este foarte mare, atat pentru antreprenori cat si pentru buget, din perspectiva incasarilor provenite din taxe si impozite. Pentru Floria.ro, prima jumatate de an a insemnat vanzari de 600.000 Euro, cu 50% mai mari decat aceeasi perioada a anului trecut. Pentru intregul an 2013, reprezentantul Floria se asteapta la o cifra de afaceri de peste 1 mil. Euro.
Desi pentru multi poate fi o crestere imposibila in vremuri de criza, Frunzetti apreciaza rezultatele ca fiind “o evolutie normala avand in vedere ca rata de revenire a clientilor este foarte mare”. Pe de alta parte, tendintele in consum arata ca tot mai multi romani aleg sa surprinda persoanele dragi cu un buchet de flori transmis la birou sau acasa.
“In prezent, 87% dintre romani stiu ca exista florarii online, dar numai 16% au facut astfel de comenzi. Valoarea medie a unei comenzi este de 200 RON. Aceste cifre ne arata ca exista un potential mare de dezvoltare al florariilor online”, a mai spus Mugur Frunzetti.
Poate ca nu ar fi deplasat daca programe precum SRL-Debutant sau cele de minimis, ar oferi un plus de finantare unor domenii in care fiscalizarea veniturilor este o problema. Florariile online ar putea face obiectul unei astfel de abordari.
Frunzetti apreciaza ca pentru cei care doresc sa isi înceapa o astfel de afacere, “investitia minima este de 50.000 de euro, pentru a putea ajunge, în doi, trei ani, in top 10 florarii online”. Daca tinta este mult mai mare, de a ajunge intre primii trei jucatori din piata atunci “investitia trebuie sa plece de la 250.000 Euro”.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: