Cazul nevăzătorului căruia i s-a refuzat deschiderea unui cont bancar de către o bancă nu e singular, spune Constantin Tomina, președintele Filialei interjudeţene Bucureşti – Ilfov – Ialomiţa – Călăraşi din Asociaţia Nevăzătorilor din România, potrivit hotnews.ro.
„Am avut nu un caz, ci mii de asemenea cazuri. „Noi le-am propus celor din bănci să venim cu cineva care să-i citească nevăzătorului ce prevede contractul iar acesta la final să semneze. Nu s-a acceptat varianta asta. Am mai propus apoi să facă nevăzătorul o împuternicire pentru un prieten care vede și poate citi contractul, dar băncile au spus că atunci ele vor deschide cont pe numele celui împuternicit, nu pe numele nevăzătorului, ceea ce era perfect inutil”, mai spune Tomina.
Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării a amendat recent o bancă comercială cu suma de 3.000 de lei pentru că a refuzat deschiderea unui cont pentru un nevăzător. Refuzul ar fi fost motivat de funcționarul bancar prin aceea că nevăzătorul nu poate citi contractul.
„Băncile trebuie să acorde posibilități alternative pentru persoanele cu dizabilități, de exemplu contract scris în limbaj Braille”, a mai spus CNDC.
„Totul a pornit de la o decizie a primarului Firea care a hotărât să dea o sumă de bani celor cu dizabilități. Cum nu putea să-i dea la plic, s-a decis să-i vireze în contul bancar. Numai că nu toți membri noștri aveau asemenea cont. Și au început problemele”, mai spune președintele filialei Asociației Nevăzătorilor.
Cele mai ne-prietenoase bănci, mai spune Tomina, au fost Raiffeisen Bank, UniCredit, BCR și CEC Bank. Singura care nu ne-a pus nicio piedică a fost BRD.
Tomina mai atrage atenția că probleme sunt nu doar la deschiderea unui cont banal. „Gândiți-vă că avem membri tineri care ar vrea un împrumut. De cele mai multe ori să obții un credit este ceva utopic, nimeni nu te bagă în seamă dacă ești nevăzător. De parcă noi n-am fi oameni ca toți ceilalți! Găsesc că e absolut anormal să fim respinși de bănci doar pentru că nu vedem”, conchide Tomina.
Surse din interiorul Băncii Naționale, instituție care se ocupă de supravegherea prudențială a sistemului bancar, au transmis că potrivit legii, băncile pot refuza un client din motive întemeiate fără a-i comunica acestuia argumentele pentru care îl resping.
„În cazul de față ceea ce au făcut e o prostie. Foarte bine au făcut că i-au amendat! Nu e posibil să nu oferi variante alternative pentru asemenea persoane cu dizabilități”, spune un oficial din BNR. Potrivit acestuia, ar putea fi vorba mai degrabă de o greșeală a unor funcționari de la ghișeele băncilor și nu de o politică internă a vreunei bănci.
De altfel, Consiliul Patronatelor Bancare din Romania a transmis HotNews.ro că vor continua să fie proactivi pentru a preîntâmpina asemenea situații: „CPBR a luat nota de comunicatul CNCD si a transmis aspectele cuprinse in acesta bancilor sale membre, cu rugamintea de a fi comunicate mai departe in cadrul retelelor acestora. Suntem convinsi ca bancile membre CPBR vor continua sa intreprinda in mod proactiv masuri, in conditiile legii, pentru a preveni astfel de situatii si a evita orice forma de discriminare ce ar putea surveni fata de client.”
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: