Vânzările locale realizate în mediul online vor înregistra anul acesta un avans de circa 45%, piaţa de profil urmând să depăşească astfel pragul de 2 miliarde euro, potrivit estimărilor Asociaţiei Române Magazinelor Online (ARMO). Pe piaţa locală de comerţ electronic mai este însă mult loc de creştere în condiţiile în care românii folosesc internetul mai mult pentru socializare şi mai puţin pentru achiziţii.
„Tehnologia face parte din viaţă într-un mod semnificativ, dar românii încă folosesc mult social media, în timp ce în vest consumatorii folosesc mult servicii şi aplicaţii plătite pentru a-şi satisface nevoia de informaţii sau cumpărături“, a zis în cadrul emisiunii ZF Live Florinel Chiş, noul director executiv al ARMO.
Industria care înregistrează în prezent cele mai mari creşteri în mediul online – de peste 50%, este cea de mobilă, decoraţiuni interioare şi alte produse pentru casă. Aceasta vine în urma industriei de modă, care a devenit unul dintre cele mai dezvoltate sectoare în mediul online, după electro – IT – pionierul comerţului online.
„Per total, în România sunt peste 10.000 de magazine online, dar trebuie să ne uităm la cele care au o companie în spate, nu o persoană fizică. Din ele circa 2.000-3.000 au şi activitate“, a punctat şeful ARMO. Printre membri ARMO se numără principalele platforme de e-commerce, emag, F64, Evomag, PC Garage, Elefant.
În prezent, unul dintre principalele obiective ale ARMO este încurajarea magazinelor online locale de a se extinde pe plan internaţional, următorul pas logic în dezvoltarea unui business de acest tip.
„Cred că România are avantajul segmentului IT, care are o contribuţie importantă la buget, iar tehnologia este importantă în dezvoltarea comerţului electronic. Avem un avantaj pe care trebuie să îl folosim“, a menţionat el. Comerţul online are în prezent o pondere de doar 5% din comerţul total, potenţialul de creştere fiind foarte mare în condiţiile în care pe alte pieţe ponderea ajunge la circa 20%. Dezvoltarea acestui sector depinde însă şi de extinderea acoperirii cu net şi de îmbunătăţirea zonei de logistică, inclusiv a pieţei de curierat.
„În străinătate clientul îşi poate alege un interval orar mai bine definit decât în România. Curierul poate lăsa coletul la vecini sau clienţii pot ridica pachetul din reţeaua de puncte de livrare“, a precizat Chiş.
Pe de altă parte, în ţările vestice se înfiinţează mai greu un magazin online, costurile sunt mai mari, iar competiţia este mult mai mare pe orice nişă. Avantajul antreprenorilor locali este că în România sunt încă oportunităţi, nişe pe care pot creşte mult dacă oferă calitate. Trei astfel de industrii sunt produsele pentru copii, jucăriile şi home & deco. Aceasta din urmă înregistrează creşteri de peste 50% an la an, în timp ce în cazul produselor pentru copii, al jucăriilor şi cărţilor, avansul este mai mic, dar constant.
Există de asemenea şi sectoare care deşi, pe pieţele externe se dezvoltă foarte mult, în România sunt mult în urmă. Un exemplu este segmentul de muzică, care în Marea Britanie este în plină creştere. „Nu sunt iniţiative din partea caselor de discuri şi artiştilor pentru a face comerţ online într-o formă structurată“, a subliniat el.
Înainte de a prelua conducerea ARMO, Florinel Chiş a lucrat în Marea Britanie, unde s-a mutat în 2012. El a fost consultant pentru businessuri de comerţ electronic, apoi a lansat un start-up, Elastera, care oferă cloud hosting pentru magazine online în parteneriat cu Amazon. El a lucrat de asemenea cu Warner Music.
Sursa: ZF Live
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: