Recent, eMAG a anuntat un plan de investitii de 3,2 mld. Lei pentru urmatorii trei ani. O componenta importanta este extinderea internationala, prin consolidarea prezentei in regiune, pentru care retailerul online va aloca o patrime (785 mil. lei) din acest buget. Despre planurile si viziunea de dezvoltare in acest domeniu a vorbit Iulian Stanciu, presedintele executiv al eMAG, in cadrul emisiunii „In fata ta”, de la Digi24.
Iulian Stanciu, care si-ar dori ca eMAG sa fie un brand global, spune ca „Deocamdata suntem lideri de piata in Ungaria, Bulgaria si Romania. Mai suntem prezenti in alte cinci tari dar cu operatiuni ceva mai mici. Ce ne dorim prin acest plan? Ne-am uitat sa vedem care este contextul actual, cum va evolua economia. Este un pariu, un nou inceput pentru noi avand in vedere ecommerce la doar 10% (n.r. din total retail). Sunt tari unde ecommerce-ul este la 30%. Probabil, la un moment dat, odata si cu cresterea veniturilor si cu cresterea digitalizarii, vom ajunge si noi acolo. Dar pentru a ajunge acolo avem nevoie de o infrastructura.”
„Romania poate fi un hub, nu doar tehnologic, dar si de comert astfel incat foarte multi antreprenori romani, pe o infrastructura pe care noi o construim pentru ei, sa aduca produse de oriunde din lume sau sa le fabrice local, acolo unde se poate, sa le puna pe platforma asta (n.r. eMAG marketplace), sa adreseze toata tara dar sa adreseze si toata regiunea.”
Stanciu spune ca pentru a putea face acest lucru este nevoie si de investitii in centre logistice foarte mari, „care sa proceseze un volum foarte mare si foarte repede, dar si investitii in partea de transport si-n partea de livrare”.
Pe partea de infrastructura de livrare, reprezentantul eMAG a amintit despre reteaua de lockere, easybox.
„Am vazut cat de bine prinde si cat de multa cerere este pentru acest serviciu. In momentul de fata este la peste 30% in Bucuresti si cred ca se apropie de 40%. Aproape una din doua livrari se efectueaza acolo. Si am inceput sa dezvoltam in Ungaria. Merge extraordinar de bine. Avem 200 de lockere in Budapesta si vrem sa continuam dezvoltarea.„
„Avem o infrastructura pentru mici comercianti astfel incat prin Romania sa vina produse si sa plece in regiune si sa poata oricine sa trimita, de oriunde din Romania, in orice punct din Bulgaria, Ungaria si mai adaugam si alte tari, ca si cum ar fi intr-un punct al Romaniei. Sa fie foarte foarte simplu. Sa dam granitele astea jos,” explica Stanciu.
Amazon, doar model de extindere internationala?
Iulian Stanciu: „La un moment dat, partenerii mei de la Naspers ua luat un om care a fost vicepresedinte la Amazon. Si am fost cu Tudor (.n.r. Manea – CEO-ul eMAG), daca nu a doua zi, a treia zi am fost acolo si am vrut sa intelegem care este structura lor de decizie atunci cand deschid o tara noua, ca sa incercam sa simulam cam cand ar ajunge in regiunea noastra, si care este structura lor de decizie in general. Cum analizeaza proiectele. Ne-am dat seama cam cum pun problema si cam ce inseamna extindere internationala. Ne-am dat seama ca de fapt mai sunt alte tari in fata Romaniei. Am pariat destul de bine si am zis ca undeva in doi-trei ani o sa intre in Polonia, si au anuntat ca intra anul acesta in Polonia. Probabil ca in Romania o sa mai treaca cel putin cinci ani.„
„Noi estimam ca vor avea (n.r. cei de la Amazon) o modalitate de a intra, prin produse livrate de la distanta.”
In acest context, Stanciu a precizat ca „vrem sa avem gama de produse mare”. Ce inseamna mare?
„Intr-un hipermarchet mare gasesti 50.000 de produse. Intr-un mall gasesti probabil 200.000 – 300.000 de produse. Noi am ajuns in momentul de fata la aproape opt milioane de produse.”
In Germania, exista 100 mil. de produse iar in SUA sau China exista 500 mil. de produse. De ce este relevanta informatia?
„Pentru ca de multe ori cand ai o nevoie, in Romania ajungi sa cumperi un substitut. Un produs care ori nu dureaza cat ar trebui sa dureze, ori este un brand diferit, ori nu are exact ceea ce iti doresti.”
„Aici este un fel de oul si gaina pentru ca nici nu avem consumul atat de mare si populatia atat de mare dar totusi avem produse care nu sunt la noi. Si ce facem aici? Avem nevoie de extindere. Avem nevoie de o baza mult mai mare (n.r. de clienti) si de-asta ne-am extins international. Acelasi lucru se aplica si pentru tehnologie. Avand mai multe tari, ne permitem sa construim o tehnologie mai buna.”
„Vrem sa crestem accelerat numarul de produse, pentru ca Amazon pe acolo ar intra. Ar intra cu foarte multe produse si pentru asta ne pregatim.„
Din toate aceste explicatii, nu poti sa nu te intrebi daca nu cumva eMAG se pregateste pentru a deveni o optiune de parteneriat in procesul de extindere al Amazon in aceasta zona a Europei. Lucrurile par sa se indrepte in aceasta directie. In urmatorii ani, eMag isi va consolida prezenta in regiune si nu va putea fi ignorat. Va fi interesant de urmarit in continuare, pentru ca sansele sunt destul de bune.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: