23% dintre cei care au facut cumparaturi online in ultimele 6 luni au declarat ca nu au primit produsul achizitionat, potrivit unui studiu Millward Brown, prezentat in cadrul ecomTEAM 2015, eveniment dedicat comertului electronic in desfasurare la Brasov. Mai mult, aproape 41% au declarat ca produsul a venit cu intarziere, procent cu 8% mai mare fata de rezultatul înregistrat la studiul din anul precedent.
O astfel de realitate conduce, pe cale naturala, la manifestarea unei tendinte ingrijoratoare de crestere a neincrederii in comertul electronic.
„Neincrederea este in continua crestere. Este o tendinta ingrijoratoare. Ne asteptam ca lumea sa caute sa cumpere online”, a declarat Daniel Enescu, chairman of the board Milward Brown.
Studiul a relevat insa faptul ca aceasta neincredere vine din practicile magazinelor online si nu din brese de securitate, tehnologia sau modalitatea de plata folosita pentru a cumpara online.
Asadar, neincrederea in ulilizare este generata in principal de antreprenorii magazinelor online si nu de banci sau procesatorii de plati. Cu toate acestea, peste 30% dintre cei intervievati au declarat ca nu au incredere sa dea numarul de card pe internet. De asemenea, desi rata de penetrare a cardurilor in randul populatiei este foarte mare – fiind de departe cel mai utiliat produs bancar – constatam ca pentru 18,4% dintre respondentii care au declarat ca nu au cumparat niciodata online, principalul obstacol este faptul ca nu detine un card bancar.
O alta statistica deloc de de neglijat, identificata de catre compania de cercetare Millward Brown, este ca se observa o plafonare a numarului de consumatori. „Societatea nu mai vrea sa evolueze”, atrage atentia Daniel Enescu.
Totodata, conform datelor companiei de cercetare, frecventa de achizitie la sase luni nu a inregistrat o crestere atat de mare. „Sunt aceiasi oameni care cumpara la fel de des”.
Autorii studiului concluzioneaza ca 2014 a fost un an pierdut pentru efortul de a construi incredere.
Ce cumpara romanii online
Pe primul loc se afla in continuare plata facturilor de utilitati, care a inregistrat cea mai mare crestere fata de 2013, respectiv 6%. Acelasi procent de crestere a fost inregistrat pe segmentul produselor electrocasnic si a biletelor de avion.
Interesul romanilor este in cadere libera pentru achizitionarea online de cupoane de pe site-urile colective de reduceri. In randul celor care au efectuat plati pe Internet, cumpararea online de astfel de cupoane s-a redus la jumatate in ultimii doi ani (de la 31,8% in 2013 la 16,6% in 2015).
Singura veste buna, oarecum de asteptat, este ca pe masura ce creste gradul de penetrare al telefoanelor inteligente, creste si gradul lor de utilizare pentru cumparaturi online. O treime dintre cei care au declarat ca au achizitionat online in ultimele 6 luni, au facut-o folosind un smartphone – cresterea fiind de 74% fata de 2013. Din pacate, magazinele online nu sunt optimizate pentru mobil ceea ce face ca experienta de cumpararea sa nu fie una tocmai placuta.
Cu toate acestea, sunt participanti la ecomTEAM 2015 care vad si jumatatea plina a paharului.
Dorin Boerescu, 2Parale, citat de wall.street.ro: „anul trecut a fost anul in care romanii au inceput sa cumpere online la nivel mainstream. Valoarea comenzilor a scazut, ca urmare a diversificarii tipului de produse achizitionate. Industria a iesit din era exotica, nu mai este ceva special sa cumperi online.”
Mai multe detalii gasiti aici
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: