[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Dana Demetrian – vicepresedinte BCR: „este nevoie de prezenta unor mijloace de plata in rural, de ATM-uri si POS-uri”

22 decembrie 2016

In cadrul unei intalniri cu presa a conducerii BCR, cu ocazia prezentarii bilantului activitatii bancii pe acest an, doamna Dana Demetrian (foto) – vicepresedintele institutiei, a vorbit despre directiile de dezvoltare din 2017 si a precizat cateva tendinte.

Sintetic, cele cinci tendinte ar fi urmatoarele: va creste gradul de bancarizare, creditele de consum vor avea o dinamica de 3-5%, vor fi dezvoltate noi canale digitale,  sistemele integrate de plati se vor dezvolta si ar putea aparea o platforma de credite imobiliare care sa asigure un echilibru intre produsele standard de creditare si Prima Casa.


„Este clar ca cele cinci tendinte ating cateva puncte sensibile ale pietei. Cel mai sensibil punct este acela ca suntem la un grad de bancarizare inca redus. E vina noastra a tuturor – si a bancilor si a decidentilor- si aici ma refer la cei care pot misca lucruri, nu neaparat la partea politica”, spune vicepresedintele BCR.

Asta inseamna prezenta in mediul rural, produse pentru mediul rural, produse care nu sunt intotdeauna aceleasi cu cele din urban, mai explica Demetrian. „In urban isi doresc complexitate, in vreme ce in mediul rural oamenii isi doresc simplitate si accesibilitate. Din pacate in perioada post-criza bancile s-au cam retras din mediul rural pentru ca aveau costuri ridicate. E nevoie de prezenta unor mijloace de plata in rural, de ATM-uri si POS-uri.”

„In zona rurala cel putin, jalea e mare. Chiar daca cei din zona serviciilor –telecom, furnizorii de plati- s-au dus acolo si s-au facut niste pasi, e nevoie de a face pasi mai mari si concepute niste programe dedicate. Cu o prezenta mai mult decat discreta chiar si inainte de criza, dupa 2009 bancile si-au reajustat reteaua din zona rurala din cauza costurilor ridicate.”

Al doilea subcapitol al aceluiasi proiect de crestere a bancarizarii sunt beneficiile non-financiare pe care bancile le pot oferi. „Credem ca e nevoie de programe de loializare definite prin servicii non-bancare. Avem ca exemplu City-cardul pe care l-am dezvoltat in 2015, unde beneficiile constau in discounturi oferite la comercianti. L-am activat in cateva orase, venim si spre Bucuresti cu el si il vom orienta nu doar catre tineri ci si spre alte categorii de varsta”, explica vicele BCR.

Creditele de consum vor creste cu circa 5% anual, adica o crestere naturala. Deja portofoliul de credite de consum s-a stabilizat, crede Demetrian.” Daca tinem cont de faptul ca un credit de consum  s-a acordat in medie pe 7-10 ani,  ani care au trecut si practice tot ce inseamna productie noua va veni in plus si va genera o crestere. Pe partea imobiliara, cel mai important trend este acela de a crea o platforma de credite imobiliare si nu de a ne concentra doar pe Prima Casa”, explica bancherul.

Cat despre procesul de digitalizare, Demetrian a precizat ca suntem inca departe. Creditarea 100% online nu este inca o optiune pentru bancile locale, in contextul in care la nivel legislativ mai sunt multe lucruri de clarificat iar segmentul de clienti pe care o astfel de banca l-ar putea targeta nu este prea mare.

„Se vorbeste despre credite online, de produse bancare online. Daca e sa spunem adevarul, e vorba doar de un semi-online. Inca mai avem probleme de identificare a clientului, inca nu avem legislatia completa.  O simulare care trimite apoi clientul la banca, asta nu e chiar online-ul pe care ni-l dorim”, mai spune executivul BCR.

Demetrian crede ca fata de bancile 100% online si mobile din Polonia si Germania, legislatia locala nu este suficient de completa si de clara pentru a trece la nivelul urmator, cel de identificare a clientului nebancarizat prin mijloace video, la distanta. In plus, este nevoie de o anumit profit al clientului pentru a face banking de la distanta.

„Ceea ce nu se spune despre bancile online din Polonia sau Germania este ca acestea au clienti pe segmentul upper income si, in plus, business-ul initial al celor doua banci a fost de vanzare de produse de investitii. Aceste banci 100% online din Europa au clienti cu venituri peste medie si un grad de educatie financiara ridicat”, a mai adaugat Demetrian.

Sursa: hotnews.ro

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?