Concluziile studiului GfK – „Climatul de consum in Europa”

18 iulie 2012

18 iulie, 2012 – Criza financiara europeana a reescaladat in al doilea trimestru. Evaluarile consumatorilor privind viitorul starii economice si veniturilor, precum si dorinţa de a face cumparaturi majore, variaza in functie de masura in care diferite tari sunt afectate de aceasta evolutie. In ciuda reescaladarii crizei financiare europene, aşteptarile privind starea economiei in Romania au continuat sa isi revina. Desi indicatorul se situa la -26,2 puncte in martie, acesta a urcat la -2,6 puncte in iunie, ajungand astfel la cea mai ridicata valoare atinsa din noiembrie 2008. Indicatorul a atins valoarea minima in iunie 2010, cand s-a situat la -71 puncte.

O stare de spirit proasta in randul populatiei este predominanta indeosebi in Grecia, Spania si Italia, tari aflate in centrul crizei. Perspectiva redresarii economice a fost considerata cel mai putin probabila de consumatorii din Italia (-60,2 puncte) si Republica Ceha (-57,1 puncte). Cele mai ridicate valori s-au inregistrat in Franta (-8,2 puncte), Romania (-2,6 puncte) si Germania (3,0 puncte). Media in Uniunea Europeana se situeaza la -35 puncte. In SUA indicatorul se afla la 21,2 puncte.

Acestea sunt concluziile studiului GfK – „Climatul de consum Europa”, care ofera o privire de ansamblu asupra evolutiei asteptarilor privind starea economica si veniturile, si asupra dorintei de cumparare in randul consumatorilor din 12 tari europene si din SUA.

Deocamdata, Romania pare sa fi reusit sa ramana putin afectata de criza financiara europeana. Cu toate ca previziunile privind cresterea economica sunt mai putin optimiste, acestea se mentin la un nivel relativ ridicat. Conform Bancii Mondiale, economia Romaniei va creşte anul acesta cu 1,2 procente. Acest lucru este demonstrat si de cresterea accentuata, in ultimele cateva luni, a asteptarilor consumatorilor privind starea economiei. Aceste asteptari pozitive sunt influentate in primul rand de rezultatele alegerilor locale. Aceasta deoarece promisiunile politicienilor sunt in general crezute de romani.

Optimismul privind situatia economica este reflectat si pe piata muncii. Romania se numara printre tarile cu cele mai mici rate ale somajului din Europa. Aceasta da nastere la sperante privind cresterea veniturilor populatiei. Cu toate ca datele de baza sunt deocamdata bune, consumatorii romani sunt totusi atenti cand vine vorba sa cheltuiasca bani. Dorinta de a face cumparaturi majore a crescut in ultimele cateva luni, ramanand totusi la un nivel foarte coborat.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?