La una din băncile de top, telefoanele au început să sune luni dimineața. Într-un sătuleț mai răsărit din nordul țării, banca desființase un ATM, iar următorul automat era la peste 3 kilometri distanță. Pentru cei în vârstă, 3 kilometri parcurși pe jos ca să-și retragă pensia reprezinta un calvar. Pentru bancă, doar o decizie de business. Bancomatul nu era rentabil, așa că decizia de a-l elimina a venit firesc.
În alte localități, oamenii apelează la vecinul care merge la oraș ca să-și retragă pensia. Îi dă cardul, codul PIN, iar vecinul îi aduce banii acasă. Diferența dintre bankingul rural și cel din marile orașe este fenomenala. Potrivit datelor obținute luni de HotNews.ro, exită județe care au o singură sucursală bancară în mediul rural, uneori aceasta fiind o agenție a CreditCoop, cooperativa de credit.
Potrivit datelor furnizate de Registrul statistic al întreprinderilor ,gestionat de INS pe baza surselor administrative (Registrul contribuabililor ṣi Registrul Comerṭului), Teleorman, Buzău, Brăila, Vaslui sau Neamț sunt județe în care băncile au cea mai redusă prezență și în care numărul locuitorilor care au acces la servicii bancare este cel mai precar.
În ultimul an, la nivelul sistemului bancar din România, s-au deschis în mediul rural circa 4% din totalul agențiilor nou înființate, dar au dispărut 10% din agențiile închise la nivel național, arată datele oficiale.
Trebuie spus că bankingul rural nu este deficitar doar în România, ci și în majoritatea statelor europene. Media europeană este în jurul a 37 de unități bancare la 100.000 de locuitori. România este insa foarte departe de această medie. Sunt zone în care unei unități bancare îi revin aproape 300.000 de locuitori.
Unele bănci germane trimit ”camioane bancare mobile” cu ATM-uri pentru a prelua economiile populației sau a oferi servicii bancare, inclusiv cele de retragere cash. Asa se intampla si Marea Britanie (Lloyds Bank) sau in Spania, de cel putin 10 ani (cu BBVA, Santander si Caixabank).
Exista un program pe care soferul, care de cele mai multe ori este si ofiterul de banca, il respecta iar oamenii stiu sa vina in acel interval pentru a retrage bani, a-si constitui un depozit sau a obtine un credit.
In India insa, incluziunea financiara s-a facut insa cu telefonul mobil. Compania Paytm ofera solutii mobile de plata, pe baza de QR code, catre 7 mil. de comercianti si peste 300 mil. de utilizatori; in parteneriat cu Softbank si Ant Financial (divizie a Alibaba Group).
Paytm are 400 mil. de tranzactii de plati in fiecare luna, de cinci ori mai mult decat urmatorul jucator, si o cota de piata de 50%, potrivit companiei.
Ambele modele sunt viabile si pentru piata romaneasca. Le vom analiza in cadrul conferintei internationale fintech Banking 4.0 – dedicata tehnologiilor emergente (AI, blockchain, machine learning, robotic process automation, etc.), care vor schimba industria serviciilor financiare in urmatorii ani.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: