[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

APERO: romanii vor putea in curand sa-si genereze singuri credentialele (user si parola) din platforma ghiseul.ro, pentru a putea plati online impozitele si taxele

24 martie 2016

Asociatia de Plati Electronice din Romania (APERO), institutia care a dezvoltat si s-a ocupat de mentenanta platformei Ghiseul.ro la costuri zero pentru statul roman, precizeaza ca platforma ghiseul.ro este pregatita de mai bine de 1 an si jumatate pentru inrolarea ANAF. Interconectarea platfomei ghiseu.ro cu ANAF ar permite plata online a amenzilor, taxelor si impozitelor de la persoanele fizice, PFA si persoanele juridice. Cu toate acestea, Ministerul Finantelor (MF) a anuntat ca vrea sa faca un nou sistem IT de plata online a taxelor si impozitelor care sa preia o serie din functionalitatile platformei ghiseul.ro

HotNews.ro a realizat un interviu cu dl. Razvan Faer, presedintele APERO care a adus o serie de precizari legate de cum poate fi dezvoltata platforma ghiseul.ro in continuare si. mai ales, ce viitor mai are ea in conditiile in care MF insista sa mearga mai departe cu proiectul propriu.

Imbunatatirile aduse platformei ghiseul.ro

„Discutiile au avut caracter permanent incepand cu vara anului 2014, legate de imbunatatirile care pot fi aduse sistemului. Ele au fost fundamentate pe feedback-ul constant de la institutiile publice obtinut atat pe filiera AADR (reprezentantul MCSI) cat si prin contactul direct al bancilor participante la proiect.”, a declarat Faer.

Subiectele care au facut obiectul consultarilor au vizat, printre altele, flexibilizarea procedurilor de eliberare a datelor de acces.
„Aceste discutii s-au concretizat deja, astfel ca in prezent datele de acces se elibereaza in format electronic nemaifiind obligatoriu sa va deplasati la sediul institutiei. In prezent se elibereaza date de acces prin platformele de internet banking ale catorva banci membre APERO urmand ca in scurt timp si alte banci sa imbratiseze aceeasi procedura obstacolele intampinate pana acum fiind de natura tehnica.”, a precizat Faer care a mai adaugat:

„In foarte scurt timp (2 saptamani) datele de acces pentru Ghiseul.ro vor fi disponibile online direct din platforma Ghiseul.ro. APERO impreuna cu AADR, respectand cele mai inalte standarde de securitate, au dezvoltat un sistem prin care orice detinator de card bancar al carui CNP a fost inrolat in sistem de catre institutiile publice (mai mult de 5 milioane) isi va putea genera singur datele de acces. In prezent modulul Vreau Cont este pe mediul de test pentru ultimele configurari. Modulul va permite obtinerea datelor de acces atat pentru romanii din tara cat si pentru romanii din strainatate.”

Subiect al consultarilor a fost si scaderea comisioanelor. „Inca din toamna anului 2014 (cu aproape 1 an inainte de legea prin care a fost schimbat comisionul interbancar, respectiv decembrie 2015) APERO a propus Ministerului de Comunicatii reducerea comisionului pentru tranzactiile pe Ghiseul.ro de la max. 2% sau max. 30 lei, cat este mentionat in HG 1235 actul care guverneaza activitatea Ghiseul.ro, la max. 1% sau max. 20 lei. Trebuie mentionat insa ca aceste praguri au fost maxime existand in permanenta institutii publice care au beneficiat de comisioane chiar mai reduse.”, potrivit presedintelui APERO.

De asemenea, oficialul APERO a mai precizat ca platforma este pregatita de mai bine de 1 an si jumatate pentru integrarea cu ANAF. care sa permita inceperea colectarii obligatiilor de plata pe care persoanele fizice, PFA si persoanele juridice le au catre bugetul de stat.

Faer a mai mentionat o serie de alte imbunatatiri care fac din platforma ghiseul.ro un proiect finisat ce poate fi predat la cheie celor de la MF. Este vorba despre cresterea gradului de transparenta privind informatiile statistice din Ghiseul.ro in scopul incurajarii si altor institutii publice sa se inroleze:
– Informatii privind rata de adoptie a sistemului – a fost publicat contorul cu numarul de utilizatori ai sistemului;
– Informatii legate denumarul de tranzactii si volumele efectuate prin Ghiseul.ro ce vor fi destinate doar institutiilor publice;
– Informatii legate de numarul de persoane inrolate de fiecare institutie publica in Ghiseul.ro;
– Detalii cu caracter informativ despre institutiile inrolate: denumire, adresa, program cu publicul, numere de telefon etc.

S-a reusit imbunatatirea fluxului de plata a amenzilor prin acordarea posibilitatii utilizatorului de a incarca procesul verbal al contraventiei in sistem. Astfel actul constatator este transmis institutiei publice unde utilizatorul isi are domiciliul fiscal pentru a i se putea opera inchiderea debitului.

In plus, integrarea platformei cu solutiile de mobile payments este in curs de realizare iar optimizarea site-ului Ghiseul.ro pentru mobil se va efectua odata cu versiunea 3.0, ocazie cu care platforma va trece pe o tehnologie noua.

La intrebarea  daca platforma ghseul.ro va fi abandonata (daca MF va prelua o serie de functionalitatile acesteia) presedintele APERO accepta ca pot sa apara suprapuneri intre functionalitatile celor doua sisteme, „dar avem incredere ca, daca dezvoltarile pe care le luam in considerare pentru viitorul apropiat al Ghiseului se vor implementa, Ghiseul.ro va continua sa ramana o optiune atractiva pentru utilizatorii sai.”

„Publicul platitor va avea mai multe solutii la indemana si o va alegea pe cea pe care o considera potrivita.”

In final, Faer concluzioneaza spunand: „Suntem deschisi la discutii cu MFP in sensul in care MFP ar putea fi un partener si un lider al acestui proiect, nu numai o institutie inrolata in Ghiseul.ro. Platforma Ghiseul.ro si-a dovedit fiabilitatea si credem ca MFP poate beneficia de acest fapt in timp ce isi atinge propriile obiective”.

Interviul pe larg aici: hotnews.ro

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?