În semestrul I al anului 2023 au fost raportate băncii centrale zece incidente operaționale majore, de
către cinci prestatori de servicii de plată (PSP).
„Incidentele majore manifestate au afectat disponibilitatea și/sau autenticitatea unor servicii de plată care privesc: (i) efectuarea de operațiuni de plată printr-un card de plată și retrageri de numerar dintr-un cont de plăţi, (ii) inițierea operațiunilor de plată de tip transfer-credit și (iii) emiterea și acceptarea de operaţiuni de plată.” – potrivit ultimului raport asupra stabilitatii financiare, lansat in decembrie de Banca Nationala a Romaniei.
Cauzele producerii acestor incidente au fost atât unele interne la nivelul PSP, cât și cauze care au
survenit la furnizorii de servicii tehnice. „Astfel, au fost înregistrate erori umane, avarii intervenite la
nivelul unor furnizori de servicii tehnice și energie electrică, cât și erori manifestate la nivelul
componentelor implicate în fluxurile tehnice prin care este asigurată prestarea serviciilor de plată
oferite de PSP (eșecul unor echipamente și aplicații).” se precizeaza in raport.
PSP dispun de măsuri adecvate de gestionare a riscurilor operaționale și de securitate aferente
serviciilor de plată prestate. Banca centrală monitorizează pe bază continuă măsurile de securitate aplicate de prestatorii de servicii de plată cu scopul gestionării riscurilor operaționale și de securitate, inclusiv mecanismele de monitorizare și alertare125, și ajustarea lor pe baza experienței dobândite și a evoluției amenințărilor și a riscurilor specifice serviciilor de plată prestate.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: