Un studiu compari.ro a identificat 6 tipuri de consumatori in mediul online din Romania

7 aprilie 2015

Plecand de la obiceiurile de cumparare ale romanilor, un studiu Compari.ro realizat la începutul lui 2015 de GKI Digital pe un esantion de 900 persoane a identificat 6 profile de cumparatori în mediul online.
Expertii (29%) – cei care cunosc cel mai bine acest sistem, Cautatorii de reduceri (18%) – cei care urmaresc ofertele, Cei care verifica (16%) – cei care analizeaza cel mai mult ofertele, Incepatorii (13%) – cei care abia au început sa cumpere online produse, Cumparatorii ocazionali (12%) – cei care cumpara ocazional si Aventurierii (12%) – cei deschisi la noi experiente. Înainte de a face o achizitie, majoritatea aleg ca sursa de informare principala site-urile de comparare a preţurilor, urmate de magazinele online de unde îsi cumpara direct produsele.

Aproape 30% dintre romanii care fac achizitii online se încadreaza în categoria Experti, fiind cei care cunosc cel mai bine serviciile online, metodele de plata si de livrare si care prefera cumparaturile online deoarece le considera usor de gestionat si ofera un pret avantajos.
Expertii sunt cei care au cel mai mult încredere în acest sistem, care achizitioneaza tipuri diverse de produse, în mod constant si într-un timp foarte scurt, si care se informeaza în prealabil din mai multe surse. Acest tip de cumparator online este reprezentat în preponderenta de barbatii cu varstele cuprinse între 30 si 49 de ani, care traiesc în mediul urban si care prefera magazinele cu o gama diversificata de produse. 36% dintre acestia au cumparat produse online de peste 10 ori în ultimul an.

Pentru Cautatorii de reduceri obiceiurile de cumparaturi sunt determinate de ofertele pe care le gasesc si de aceea fac cumparaturi în mod spontan, dar dupa un timp mai lung de analiza. Decizia de a plasa o comanda este determinata de un newsletter primit, însa în final pretul este factorul decisiv pentru membrii acestei grupe. De asemenea, tot ei sunt cei care cumpara electronice în proportie de 70%. În aceasta categorie, majoritatea sunt barbati cu varstele cuprinse între 30 si 49 de ani, care traiesc în mediul urban. 63% dintre acestia au achizitionat online produse de peste 5 ori în 2014.

Cei care verifica sunt cei care se informeaza din mai multe surse înaintea plasarii unei comenzi online, pentru ei calitatea fiind prioritara atat la produs, cat si în ceea ce priveste serviciile oferite de magazin. De asemenea, sunt pe locul doi printre cei care cumpara cel mai des electronice. Sunt reprezentati de barbati cu varstele cuprinse între 40 si 49 de ani din Bucuresti, majoritatea avand studii superioare.

Începatorii sunt cei care înca îsi construiesc primele impresii, nu au testat toate optiunile de cumparare si de aceea se informeaza online, dar prefera sa achizitioneze direct din magazinele traditionale, 70% dintre ei considerand lipsa posibilitatii testarii produsului un impediment. Acestia sunt de obicei barbatii din mediul rural cu varstele cuprinse între 30 si 49 de ani, cu studii medii.

Cumparatorii ocazionali sunt cei care comanda produse online doar de cateva ori pe an, cand achizitioneaza cadouri, de regula cu ocazia unor momente speciale familiale. Acestia se informeaza despre fiecare amanunt legat de comanda si nu doresc sa furnizeze datele personale, preferand sa plateasca în numerar. Cei care se încadreaza în aceasta categorie sunt de regula barbatii din mediul urban cu varstele cuprinse între 30 si 50 de ani.

Aventurierii sunt foarte activi pe internet, sunt cei mai deschisi la cumpararea produselor online, achizitiile lor fiind facute în mod spontan. Le place sa experimenteze si sunt interesati de magazine noi, de solutii noi de plata sau livrare si totodata sunt cei care comanda si din strainatate. Acestia sunt majoritatea barbati, cu varstele cuprinse între 30 si 59 ani, din mediul urban. 54% dintre Aventurieri au achizitionat în 2014 produse în mediul online de peste 10 ori.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?