[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Studiu ASE: 1 leu cheltuit prin carduri de masă generează 2,63 lei suplimentari în PIB. In urma cu 5 ani genera 2,58 lei. „Deci, rezultate comparabile.”

25 octombrie 2024

În cadrul evenimentului desfasurat la Academia de Studii Economice, Prof. Univ. Dr. Cristian Păun a prezentat în premieră concluziile preliminare ale unei cercetări realizate la nivelul instituției academice, în care a fost măsurat efectul fiecărui leu cheltuit prin intermediul biletelor de valoare în general și al cardurilor de masă în particular.

Astfel, fiecare 1 leu cheltuit prin tichete de valoare generează:
. 0,18 lei venituri suplimentare pentru bugetul statului, provenite din sumele suplimentare colectate de stat prin taxe și impozite, generate din activitățile economice legate de producție și importuri;
. 0,08 lei credit suplimentar de consum pentru persoanele fizice;
. 2,91 lei suplimentari pentru PIB.


În ceea ce privește cardurile de masa, situația stă astfel:
1 leu cheltuit prin carduri de masă generează:
. 0,11 lei venituri suplimentare pentru bugetul statului, provenite din sumele suplimentare colectate de stat prin taxe și impozite, generate din activitățile economice legate de producție și importuri;
. 0,06 lei credit suplimentar de consum pentru persoanele fizice;
. 2,63 lei suplimentari pentru PIB.

Studiul desfășurat de ASE a măsurat și efectul asupra pieței muncii, atât în ce privește cardurile de masă, cât și voucherele de vacanță. 

. 436.828 lei cheltuiți anual prin carduri de masă generează un loc de muncă suplimentar în comerțul cu ridicata și cu amănuntul;

. 187.026 lei cheltuiți anual prin tichete de vacanță contribuie la crearea unui loc de muncă în HORECA.

În cadrul dezbaterii, prof. Cristian Păun a punctat faptul că o analiză comparativă a datelor de anul acesta față de cele de la nivelul lui 2019 arată că, deși impactul economic al biletelor de valoare rămâne unul important, se constată „o ușoară scădere față de acum 5 ani, influențată de crizele care s-au succedat din în acest interval, dar și de schimbarea regimului fiscal introdusă la începutul acestui an” – potrivit comunicatului.

Tichetele au un impact pozitiv evident asupra economiei României, concluziile preliminarii ale acestui studiu fiind în acord cu cele din cercetarea inițială din 2019. La momentul respectiv am văzut că 1 leu cheltuit prin carduri de masă generează 2,58 lei suplimentari pentru PIB. În 2024 vedem că 1 leu investit generează 2,63 lei suplimentari la PIB, deci rezultatele sunt comparabile.
Am observat însă că pandemia, multiplele crize, inclusiv inflația ridicată, au slăbit ușor aportul. În plus, datele au evidențiat și impactul creșterii taxării în această industrie. Recomandările noastre după aceste rezultate preliminarii sunt să fie rediscutate facilitățile fiscale aplicate cardurilor de masă
”, a declarat Cristian Păun.

Voucherele de vacanță și impactul pozitiv asupra turismului local – studiu de caz România
Mădălina Zamfir, cercetător și doctor în economie, a prezentat datele unei lucrări realizate în colaborare cu Ministerul de Finanțe, ASE și Universitatea de Economie și Afaceri din Praga. Cercetarea a măsurat impactul utilizarii voucherelor de vacanță asupra turismului intern în România.

În medie, firmele care au acceptat vouchere de vacanță între 2018 și 2019 au văzut o creștere a veniturilor de 9% și au angajat cu 4,6% mai multe persoane comparativ cu firmele din industrie care nu au acceptat aceste vouchere. Rezultatele cercetării au evidențiat și că acest program a contribuit la o mai bună conformare fiscală în industrie. Modelul aplicat de România poate servi drept exemplu pentru țările care vor să stimuleze turismul intern și să sporească gradul de conformare în sectoare unde acesta este deficitar”, a declarat Mădălina Zamfir.

CNIPMMR: Una din două companii oferă carduri de masă
Din partea mediului de afaceri a luat cuvântul Daniel Urîtu, membru în Biroul Permanent al Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România.

De 22 de ani facem în fiecare an o Cartă Albă a IMM-urilor, cea mai amplă cercetare pentru IMM-uri de unde încercăm să aflăm care sunt nevoile IMM-urilor. Unul dintre capitolele pe care îl avem este cel dedicat tichetelor de masă și anul acesta am aflat că 5,52% dintre antreprenorii care ne-au răspuns folosesc tichetele de masă ca beneficiu pentru angajați. 
Tichetele au demonstrat că sunt un instrument inovativ cu un impact real în mediul de afaceri și în mediul economic românesc. Noi am propus extinderea acestor instrumente prin vouchere de formare pentru șomeri care au nevoie de recalificare, am propus vouchere de digitalizare pentru tineri antreprenori sau start-up-uri prin care să își cumpere de exemplu echipamente sau semnătură electronică
”, a declarat
Daniel Urîtu.

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?