Sondaj CURS – aproape 30% dintre romanii cu varsta de 18 ani si peste nu detin card bancar! Unul din cinci posesori de card declara ca nu face plati pe internet pentru ca nu stie cum!

Premium
15 octombrie 2020

Dupa 25 de ani de la emiterea primelor carduri, numai 71% din populatia Romaniei cu varsta de 18 ani si peste detine card bancar, potrivit rezultatelor unui sondaj de opinie la nivel national realizat de CURS in perioada 12-28 septembrie a.c.

Rezultatele au fost prezentate astazi de Andrei Tiut, politolog la Centrul de Sociologie Urbană și Regională, in cadrul conferintei online organizata de ARMO cu ocazia zilei nationale a comertului electronic.

Dintre cei care au declarat ca detin card bancar, marea majoritate (63%) a spus ca detine unul singur, 25% doua carduri, in vreme ce 12% a declarat ca detine cel putin trei carduri.

Si ca si cand nu era suficient ca sunt inca milioane de romani care nu au card (sau poate ca nu mai au pentru ca intre timp unii au renuntat la el, nefiind convinsi de utilitate), nici macar toti cei care il au nu il folosesc pentru functia lui principala, de instrument de plata. 16% dintre posesori declara ca nu il utilizeaza niciodata pentru plati la POS.

Si mai rar se foloseste cardul pentru platile prin Internet (20%) in vreme ce 41% declara ca nu isi folosesc deloc cardurile pentru cumparaturi online. Important de retinut faptul ca, in aceasta categorie, sunt oameni care folosesc cardul pentru plati la POS si care pot fi in timp convinsi sa foloseasca si platile prin internet.

Principalele obstacole care impiedica oamenii sa faca plati pe internet sunt neincrederea in plata online (33%) si dorinta da vedea produsul inainte de a plati (31%). Se pare ca inca se manifesta in piata o teama foarte puternica legata de neprimirea produsului asa cum a fost comandat.

In fine, poate si mai important este ca 21% ar face plati pe internet dar pur si simplu nu stiu cum si nu s-a gasit nimeni sa le explice.

Interesant este si ca 5% declara ca este mai simplu sa plateasca ramburs. Probabil ca in aceasta categorie intra oamenii care stiu sa faca plati online dar inca nu stiu atat de bine incat sa le fie la indemana.

Oamenii considera ca principalul dezavantaj al comertului electronic este imposibilitatea de a vedea sau testa in prealabil produsul. Daca aceasta este un dezavantaj perceput corect, dar care poate fi combatut de retailerii online furnizand informatii si mai detaliate pentru fiecare produs in parte, urmatorul dezavantaj perceput de populatie chiar nu are legatura cu realitatea. Este vorba de mecanismele de protectie a consumatorului, dedicate comertului electornic. 15% dintre respondenti cred ca nu exista desi in realitate exista.

In fine, daca retailerii si-ar rezolva problema firmelor de curierat, „care nu sunt serioase” (6%), piata ar avea mai mult de castigat pentru ca am putea asista la cresterea volumului de vanzari online.

In loc de concluzie, se pare ca dezvoltarea viitoare a comertului electronic in Romania este mai degraba o problema de educatie financiara si mai putin de tehnologie.

Metodologie

. universul de esantionare – populatia adulta rezidenta in Romania, cu varsta de 18 ani si peste

. volumul esantionului – 1067 respondenti, votanti in varsta de 18 ani si peste

. tipul esantionului – probabilist, multistadial, stratificat

. marja maxima de eroare la nivelul intregului esantion +/- 3% la un nvel de incredere de 95%

. metoda de culegere a datelor – fata in fata, la domiciliul respondentilor

. validarea esantionului – s-a realizat pe baza ultimelor date INS

. datele sunt neponderate

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?