Romanii pana in 35 de ani prefera numerarul pentru produsele alimentare si cardul pentru cele electronice si electrocasnice

8 decembrie 2014

Ca sa identifice ponderea celor doua categorii de plata in comportamentul de consum: cash sau non-cash, EY Romania a realizat o cercetare in perioada 31 martie – 5 mai, pe un esantion de 280 de persoane, cu varsta intre 20 si 35 de ani. Concluzia autorilor studiului este ca desi perceptia majoritara despre comportamentul de consum global al romanilor este corelata cu nivelul veniturilor, „se poate sonda mai departe pentru identificarea caracteristicilor specifice la cumparare si in functie de modalitatea de plata”.

Astfel, studiul Experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, arata ca in Romania femeile au o mai mare deschidere la utilizarea cardului ca modalitate de plata in timp ce barbatii prefera cash-ul. Studiul a fost structurat pe etapele pasilor de cumparare a 5 tipuri de produse (automobile, imbracaminte, produse alimentare, electronice si electrocasnice) si 4 tipuri de servicii (telefonie mobila/servicii de internet, imprumuturi bancare, asigurari, servicii publice, servici medicale).

Pe de alta parte, in ciuda faptului ca in Romania, plata cu cardul inregistreaza valori scazute comparativ cu zona Euro, valorile arata o tendinta de crestere a felului in care sunt operate platile cu cardul.

Locatia/mediul pentru achizitionarea produselor & serviciilor
in ce priveste achizitionarea serviciilor, femeile prefera ca modalitate de cumparare: 79% in magazin, 7% online si 14% ambele; in timp ce barbatii prefera ca modalitate de cumparare 70% in magazin, 8% online si 22% ambele.

Cumpararea produselor este preferata de femei in varianta: 68% in magazin, 6% online si 22% ambele; in timp ce barbatii opteaza pentru modalitatea de cumparare in magazin 63%, online 7% si ambele 30%.

Atat femeile (85%) cat si barbatii (82%) prefera sa faca imprumuturi bancare in sucursala. Femeile prefera sa cumpere produse alimentare (87%) in magazin si asigurari (81%) in agentie, in timp ce barbatii prefera si ei sa cumpere serviciile medicale (77%) si automobile (76%) de la sursa.

Desi mici ca pondere, valorile inregistrate la cumpararea in mediul online pentru principalele categorii de produse/servicii sunt: telefonia mobila/servicii internet -13% femei si 20% barbati, electronice si electrocasnice – 7% femei si 10% barbati.

Modalitati de plata
Cash – in functie de categoria produselor, femeile prefera ca modalitate de plata cash-ul pentru: produse alimentare (69%), imbracaminte (68%) si electronice si electrocasnice (52%). in functie de categoria serviciilor, femeile platesc cash pentru: serviciile medicale (73%), telefonia mobila/serviciile de internet (57%) si politele de asigurare (55%).

In cazul barbatilor, pentru categoria produselor analizate, in topul preferintelor pentru plata cash sunt: produsele alimentare (69%), imbracaminte (67%) si electronice si electrocasnice (64%). in functie de categoria serviciilor, barbatii platesc cash pentru: servicii medicale (79%), telefonie mobila/servicii de internet (75%) si asigurari (63%).

Card – in functie de categoria produselor, femeile prefera ca modalitate de plata card-ul pentru: electronice si electrocasnice (39%), automobile (30%) si imbracaminte. in functie de categoria serviciilor, femeile platesc cu cardul pentru: imprumuturile bancare (35%), asigurari (33%) si servicii medicale (22%).

In cazul barbatilor, pentru categoria produselor analizate, in topul preferintelor pentru plata cu cardul sunt: electronicele si electrocasnicele (30%), imbracaminte (29%) si produse alimentare (26%). In functie de categoria serviciilor, barbatii platesc cel mai mult cu cardul pentru: imprumuturi bancare (33%), asigurari (25%) si telefonie mobila/servicii internet (21%).

Caracteristicile pentru care ar plati in plus
In functie de categoria produselor, 21% dintre femei ar plati in plus pentru disponibilitate imediata, iar 15% pentru caracteristici inovatoare in timp ce 19% dintre barbati ar plati in plus pentru disponibilitate imediata, iar 18% pentru caracteristici inovatoare.

In ceea ce priveste categoria serviciilor, 34% dintre femei sunt dispuse sa plateasca in plus pentru disponibilitate imediata iar 18% pentru servicii premium, in timp ce 27% dintre barbati sunt dispusi sa plateasca in plus pentru disponibilitate imediata, iar 17% pentru servicii premium si 16% pentru personalizare.

Caracteristica principala in functie de categoriile de produse/servicii analizate pentru care sunt dispuse femeile sa plateasca in plus este disponibilitatea imediata pentru serviciile medicale 43%, imprumuturi bancare 36%, comparativ cu barbatii care sunt dispusi sa plateasca in plus pentru disponibilitatea imediata la achizitia de servicii medicale 33% si 27% pentru imprumuturi bancare si asigurari.

Experienta post-cumparare
Pentru femei, experienta personala buna si foarte buna de cumparare cu furnizorii produselor si serviciilor analizate inregistreaza cele mai mari procente pentru imbracaminte 53% si produse alimentare si servicii medicale cate 48%, in timp ce pentru barbati acelasi tip de experienta este asociata furnizorilor de imbracaminte 56%, automobile 54% si, la egalitate, telefonie mobila/servicii de internet, produse alimentare si electronice si electrocasnice 52%.

Din perspectiva serviciilor achizitionate, cele mai importante aspecte referitoare la experienta post-cumparare pentru servicii sunt: asistenta client pentru 29% dintre femei si 34% dintre barbati, urmata de asistenta in garantie pentru 28% dintre femei si 21% dintre barbati.

In timp ce din perspectiva experientei post-cumparare a produselor distributia procentuala pe genuri arata ca, pentru 31% dintre femei si 30% dintre barbati, asistenta in garantie este un aspect important urmat de asistenta client pentru 25% dintre femei si 28% dintre barbati. Asistenta client este importanta pentru 34% si 33% dintre femei la achizitionarea de asigurari si servicii medicale si pentru 45% si 37% dintre barbati la achizitia de imprumuturi bancare si imbracaminte.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?