[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Raport activitate RATB: in 2013, cardurile contactless au generat vanzari, in scadere, de 2,9 mil. RON iar plata prin SMS a adus incasari, in crestere, de 1 mil. RON

28 iulie 2014

Din cele peste 182 mil. RON cat a reprezentat in 2013 valoarea incasarilor pentru RATB din vanzarea titlurilor de calatorie si servicii, 95% au fost incasate in numerar, in vreme ce plata prin carduri contactless a reprezentat doar 1,5%. Deloc incurajatoare este tendinta, volumele generate de acceptarea la plata a cardurilor contactless fiind mai mici in 2013 comparativ cu anul precedent.

tabel vanzari RATB
Este clar ca, pentru RATB, cardul contactless nu a contribuit la cresterea incasarilor in 2013, ba chiar dimpotriva. Nu acelasi lucru se poate spune utilizarea telefonului mobil pentru plata calatoriei, SMS-ul fiind tot mai utilizat de calatori in acest sens. Plata prin SMS a fost introdusa de catre Simplus Invest incepand cu data de 26.04.2012 pentru un singur tip de produs respectiv abonamentul cu valabilitate de o zi iar implementarea acestei modalitati plata s-a bucurat de succes inca de la inceput.

Astfel, daca in 2012 acest mod de achizitionare al abonamentelor de 1 zi a reprezentat aproximativ jumatate (48,4%) din totalul legitimatiilor valabile 1 zi vandute, in 2013 procentul a urcat la 76,7%. Practic, au fost achizitionate 126.186 abonamente de 1 zi, cu 83.483 bucati mai mult fata de abonamentele de 1 zi achizitionate in anul 2012, rezultand o crestere cu 195,50%. Aceasta crestere se vede si in valoarea incasarilor provenite din platile prin SMS care au depasit 1 mil. RON.

Chiar daca plata la POS este principala modalitate de plata fara numerar, plata prin SMS castiga teren. La nivelul anului trecut, 1 din 9 RON incasati de RATB de la calatorii care au platit fara numerar s-a facut prin intermediul telefonului mobil. In graficul urmator sunt prezentate valorile incasarilor din anul 2013, prin diverse modalitati de plata (altele decat numerar).

valoare incasari non-numerar RATB 2013
Tot din Raportul de activitate al RATB pe 2013 am mai retinut ca portofelul electronic si calatoriile electronice detin valoric o pondere de 37,45% din incasari. In anul 2013 vanzarea titlurilor de transport tip calatorie si portofel electronic a crescut cu 3.998.099,23 lei fata de anul 2012 (reprezentand o crestere cu 6,1%), inregistrandu-se incasari de 69.27 mil. RON.

De asemenea, in anul 2013 s-au efectuat 51,62 milioane validari ale titlurilor de transport portofel electronic si calatorii electronice, cu 3,69 milioane mai mult fata de anul 2012, reprezentand o crestere cu 7,7%.

Legat de punerea in circulatie a cardurilor proprii, RATB a consemnat o contravaloare a cardurilor vandute de 2.89 mil. RON, cererea de carduri fiind structurata dupa cum urmeaza:
– 600.347 carduri tip Activ, fata de 549.193 bucati in anul 2012.
-605.868 carduri tip Multiplu, fata de 926.031 bucati in anul 2012.
-96.718 carduri tip Suprataxa, fata de 76.013 bucati in anul 2012.

In concluzie, “se observa o crestere a numarului de calatori ocazionali, cumparatori ai acestor tipuri de titluri de transport si, intr-o masura mai mare, o crestere a numarului de validari ale titlurilor tarifare calatorie electronic si portofel electronic.”, potrivit sursei citate.

Noutăți
Stay updated to the impact of emerging technologies in fintech & banking.
Banking 4.0 newsletter - subscribe
Cifra/Declaratia zilei

Dariusz Mazurkiewicz – CEO at BLIK Polish Payment Standard

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

To be honest I think that Sinaia, your conference, is much better then Davos.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?