Patru banci vor implementa testul de competenta bancara propus de Centrul Roman de Politici Economice

26 iunie 2018

BCR, BRD, OTP Bank şi Raiffeisen Bank au anuntat deja ca vor sa implementeze programul pana la finele acestei veri. Alte trei banci ar putea implementa acest test ulterior. Unele bănci au decis să utilizeze testul ca un training, iar altele şi pentru a acorda un scoring.

Elaborarea testului presupune o parte informatică, una juridică, obţinerea drepturilor de autor de la OSIM şi ORDA, contractare cu băncile.

„Produsul (Testul de Competenţă Bancară n.r.) constă din două părţi. O parte este un manual cu 100 de întrebări care au două, trei sau patru răspunsuri, dintre care unul singur este corect. Manualul va fi afişat pe site-ul fiecărei bănci şi va fi accesibil în mod gratuit. Deci clientul, fie el client al băncii sau om de pe stradă care nu are nicio treabă cu banca, va putea, accesând site-ul oricăreia dintre aceste bănci, să ia cunoştinţă de cele 100 de întrebări cu răspunsuri. Care este de fapt o joacă.” a subliniat Valentin Lazea, preşedintele Comitetului Director al Centrul Român de Politici Economice (CEROPE), citat de Agerpres.

Potrivit sursei citate, partea a doua constă într-un program informatic care extrage 10 întrebări din cele 100 şi le afişează clientului doritor să dea testul. Dacă acesta răspunde corect la cel puţin 8 întrebări el primeşte un certificat de competenţă bancară. Lazea a declarat că documentul care atestă competenţa bancară nu conferă drepturi recunoscute de Ministerul Muncii sau Ministerul Educaţiei.

De asemenea, Lazea susţine că în acest fel băncile se implică în informarea clienţilor şi nu mai pot fi acuzate că vând produse insuficient înţelese, iar clientul devine informat şi poate să facă alegeri în cunoştinţă de cauză.

Testul este disponibil atât pentru domeniul creditului imobiliar cât şi pentru cel al creditului de consum. Lazea a precizat că testul nu are rolul de a tria clienţii şi nu are consecinţe asupra acordării sau nu a unui credit. Un demo al testului este accesibil aici

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?