Despre digitalizare se vorbeste foarte mult si se face cam putin, a declarat Bogdan Ivan ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, la o conferinta de presa de la Palatul Victoria.
Din discursul ministrului
Cand eram la administratia locala aveam un moto: fapte, nu vorbe. Acum trebuie sa intram in modul date, nu vorbe. Pentru ca datele folosite eficient pot sa fie fundament pentru politicile publice ale statului roman. Datele le poti colecta doar avand o arhitectura tehnica foarte bine pusa la punct iar aceasta se intampla atunci cand ai o constructie cu o viziune unitara a arhitecturii informatice a statului roman.
Trebuie sa reusim sa trecem impreuna, cu toata administratia publica din Romania, in paradigma in care inchidem acele feude, acele zeci sau sute de baze de date care sunt uneori tratate ca si proprietatea unui anumit administrator de sistem, fie ca vorbim de un minister, o agentie guvernamentala sau chiar de o entitate publica locala. Sa mergem in directia in care avem un limbaj comun pentru tot ceea ce inseamna stat roman. Altfel vom continua sa vorbim pe acelasi subiect (n.r. digitalizare) care nu se mai intampla si toti il asteptam.
Strategia noastra este una pragmatica pe care am reusit impreuna cu colegii din Parlament sa o transformam atat din punct de vedere legislativ prin legea interoperabilitatii cat si din punct de vedere practic, prin semnarea contractului de finantare pentru platforma nationala de interoperabilitate. Cel tarziu in luna mai vom incepe procedurile pentru achizitie.
In acelasi timp, pentru a ne asigura ca avem arhitectura tehnica de baza care are capabilitatea de a asigura suportul pentru aceasta platforma de interoperabilitate, la finalul anului trecut, am renegociat cu cei din Comisia Europeana design-ul cloud-ului guvernamental din PNRR. In aceasta forma, suntem in stadiul in care chiar ieri am semnat electronic actul aditional pentru reorganizarea sumelor din PNRR pe aceasta tema, si suntem in etapa in care am transmis catre ANAP pentru aviz ex-ante, ultima faza inaintea achizitiei publice pentru cloud-ul dedicat.
Ce inseamna asta? In situatia in care nu o sa avem contestatii, pana la finalul acestui an putem sa avem servicii de cloud in Romania, cu cea mai noua tehnologie existenta astazi la nivel mondial, cu tot ce inseamna securitate cibernetica si, automat, cu up-grade pentru urmatorii cinci ani, minim. Vorbim de un cadru general, de o viziune integrata in care nu mai lasam ca orice agentie guvernamentala sau un minister sau oricine altcineva sa-si faca propria feuda din datele oamenilor sau ale companiilor.
In aceasta viziune unitara, un element foarte important este relatia statului cu beneficiarii. Am semnat contractul de lucrari pentru punctul unic de contact al statului roman care va insemna automat si acea aplicatie unica a statului roman care sa poata fi descarcata si in apstore si in iOS, o aplicatie la care licitatia a durat mai bine de 6 luni. Ma bucur ca am reusit sa o finalizam. Astazi am avut o discutie cu colegii mei si cu cei care vor vor pune in opera acest proiect pentru a scurta termenul in care ea poate fi livrata si sa ofere servicii publice oamenilor.
Oamenii vor avea acces intr-o singura aplicatie la zeci de servicii publice care vor arata integrat. Vom avea o forma prietenoasa. Vreau sa multumesc industriei in avans pentru aportul pe segmentul experienta utilizatorului in crearea acestei aplicatii. Vreau sa invit toata industria din Romania sa ne fie partener pentru a crea design-ul, pentru a ne asigura ca vom face o aplicatie prietenoasa, care sa fie utilizata cat mai simplu, si care sa fie prietenoasa si cu mediul de afaceri.
Atunci cand vorbim de interactiunea cu statul este evident ca avem nevoie ca in acea aplicatie sa fie conectat si cardul nostru bancar. Pentru a nu fi in situatia in care, atunci cand vrem sa platim o taxa de 32 de lei pentru ca vrem sa ne reinnoim buletinul, si transmitem direct din aplicatie solicitarea in acest sens, sa fim nevoiti sa iesim intr-un browser, sa introducem datele cardului, sa primim un sms, dupa care sa copiem acel numar si sa reintram in browser. Intre timp am fost deconectati si astfel ne enervam si nu mai facem respectiva tranzactie. Trebuie sa fie foarte simplu interconectat, inclusiv cu platformele mari fie de pe Android, fie iOS, in care, asociat fiind cardul bancar doar faci clic si automat sa fie facuta acea plata. Vorbim de lucruri simple care nu pot fi facute decat in parteneriat impreuna cu mediul privat si operatorii de plati.”
Odata cu implementarea cloud-ului guvernamental, avem o sectiune extrem de importanta care este marketplace-ul guvernamental in care tot ceea ce inseamna listare, de la servicii inclusiv catre zone de bunuri vor trebui sa fie inregistrate oficial in acel spatiu. Astfel, vom sti de exemplu care sunt persoanele fizice care vor sa-si vanda o masina sau care sunt persoanele juridice care ofera servicii de turism.
Impreuna cu cei de la ANPC, lucram la design-ul unei aplicatii unice de control a institutiilor statului roman, prin care ne dorim sa nu mai avem acea suprapunere a organelor de control cand se duc sa verifice, uneori chiar 3-4 institutii pe acelasi agent economic intr-o singura zi, poate chiar pe aceeasi speta. Va fi totul jurnalizat, interoperabil, atat intr cei de la Politia locala, ANAF, DSV, ANSV, ANPC, intr-o forma in care vor putea sa vada toti insopectorii ca in urma cu doua zile a fost in inspectie o alta autoritate publica care a verificat fix acelasi lucru. Totul va fi transparent si nu va mai putea sa vina cineva, si a doua zi si a treia zi, pe aceeasi speta, sa te amendeze. (…) Cautam o sursa de finantare pentru aceasta aplicatie.
Avem un OUG pus in transparenta, trimis deja spre avizare, care sper ca va fi adoptat in urmatoarele doua saptamani, prin care pregatim pentru administratia publica locala niste vouchere pentru digitalizarea acesteia, maxim 10000 euro. Tot ceea ce inseamna modul de plati online, registru agricol, sisteme care sunt folosite pentru interactiunea cu cetateanul vor fi aduse inspre un singur standard pe care l-am achizitionat la ministerul nostru si pe care il punem la dispozitie, gratuit, tuturor primariilor din Romania. Intr-o prima etapa 1000 de primarii.
Vrem sa aratam ca si Romania poate sa aiba acel contact intre stat si privat, intre stat si cetatean, pe modelul celor mai dezvoltate state din lume, in format simplu, eficient, 24 de ore pe zi, 7 zile din 7, fara a depinde de programul unui ghiseu sau de dispozitia unui functionar public. Intram intr-o noua era in care aducem statul la un clic distanta.
Interventia ministrului, de la minutul 08.50′
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: