[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Infrastructura digitală lipsește în majoritatea instituțiilor publice. „Telemunca și munca la domiciliu, imposibil de realizat în sectorul public.” – studiu APSAP.

17 mai 2024

Cele mai multe instituții publice nu au o infrastructură digitală care să eficientizeze atât munca angajaților, cât și relația cu contribuabilii, arată un studiu realizat de Centrul de Formare APSAP. Mai mult, studiul – la care au răspuns 5.166 de angajați la stat – relevă faptul că 50% dintre funcționarii publici nu știu ce servicii în regim online oferă instituția din care fac parte, deși lucrează la actualul loc de muncă de peste 10 ani.

În plus, 8 din 10 angajați în sectorul public nu au avut posibilitatea de a lucra în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu în ultimii doi ani, din cauza lipsei unei infrastructuri digitale adecvate (sistem de comunicare, sistem de raportare, sistem de monitorizare a activității, etc.).

Femeile angajate în sectorul public, spre deosebire de bărbați, își majorează veniturile și din alte activități independente în afara locului de muncă, mai arată studiul.

Angajații din sectorul public nu cunosc date despre instituția din care fac parte

Rezultatele studiului realizat de Centrul de Formare APSAP relevă faptul că 20% (1.033 persoane) dintre angajații din sectorul public nu sunt familiarizați cu serviciile digitale oferite de instituția în care lucrează.

Aproape jumătate dintre cei care nu cunosc numărul de servicii digitale oferite de către instituția din care fac parte (475 persoane) au o vechime de peste 10 ani la actualul loc de muncă. De asemenea, 15% din totalul de 5.166 respondenți nu știu dacă angajatorul lor este prezent pe platformele de socializare online (Facebook, Instagram, LinkedIn).

Telemunca și munca la domiciliu, imposibil de realizat în sectorul public

Datele studiului evidențiază provocările semnificative în facilitarea telemuncii și a muncii la domiciliu pentru sectorul public din România, unde 80% dintre respondenți susțin că nu au avut acces la aceste opțiuni în ultimii doi ani, atunci când majoritatea angajaților lucrau la distanță.

Deși infrastructura digitală este deficitară în instituțiile publice, 8 din 10 persoane au afirmat că sunt mulțumite de locul lor actual de muncă.

În cadrul cercetărilor efectuate la nivel european, România ocupă adesea ultimele poziții în ceea ce privește gradul de digitalizare și oportunitățile de a lucra în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu.

Totuși, România a adoptat Legea nr. 81 încă din 30 martie 2018 privind reglementarea activității de munca la distanță, unde în art. 2, lit. a,  telemunca este definită ca fiind forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puțin o zi pe lună, folosind tehnologia informației și a comunicațiilor.    

Conform datelor furnizate de Eurostat în 2020, încă din perioada pandemiei, Finlanda a fost și rămâne pe poziție de lider european în facilitarea muncii la distanță. Peste 25% din angajații din Finlanda au optat pentru această formă de lucru. În contrast, România s-a situat pe ultimul loc în acest clasament, cu 2,5% dintre angajați lucrând în această manieră.

Trei ani mai târziu, într-un alt studiu publicat de Universitatea Tehnică din Riga, se prezintă o perspectivă similară asupra peisajului european în anul 2022. Situația din România pare să fi stagnat în această privință. Astfel, țările care se aflau în fruntea clasamentului în ceea ce privește procentul de angajați care aveau posibilitatea de a lucra în regim de telemuncă sau muncă de la domiciliu erau Irlanda (cu 25,3%), Finlanda (cu 23,1%) și Suedia (cu 18,1%). În continuare, România se situa pe ultima poziție a clasamentului, cu un procent îngrijorător de 1,4%, alături de Bulgaria (cu 1,6%) și Grecia (cu 2,5%) (Vītola & Christopoulos, 2023). Aceste date subliniază persistența discrepanțelor în ceea ce privește adaptarea la munca de la distanță în diverse țări europene.

Tot în anul 2022, conform Comisiei Europene, România se evidenția ca fiind cea mai puțin digitalizată țară din Uniunea Europeană, cu un procent de 5,8% pentru serviciile publice oferite. În contrast, state precum Finlanda se distingeau printr-un procent semnificativ mai mare, de 21,8%.

De ce femeile întreprind mai multe activități independente

În urma analizei răspunsurilor primite, se remarcă faptul că din totalul de 5.166 de respondenți, un procent de 18,8%, respectiv 973 de persoane, recunosc faptul că desfășoară și alte activități independente pentru a-și majora veniturile. Un alt aspect de remarcat este faptul că, din această categorie, un număr de 690 de persoane sunt reprezentate de genul feminin (peste 70%).

Potrivit unui studiu realizat de Parlamentul European în anul 2023, femeile câștigă în medie cu 13% mai puțin decât bărbații în Uniunea Europeană. Conform unei analize realizate de PwC România, decalajul salarial dintre femei și bărbați în România are un procentaj de 21,6%, în defavoarea femeilor.

____________

În martie 2024, Centrul de Formare APSAP a organizat o serie de sesiuni de perfecționare gratuite, accesibile online, destinate personalului din administrația publică românească, cu scopul de a le actualiza cunoștințele și de a-i ține la curent cu noile reglementări legislative din 11 domenii relevante. Cei 5.166 de respondenți au completat un chestionar format din 29 de întrebări, care a constituit baza unor concluzii semnificative.

Fondată în 2014, organizația neguvernamentală Centrul de Formare APSAP este furnizor acreditat de formare profesională. APSAP are peste 250.000 de participanți activi și un corp de lectori alcătuit din 75 formatori. Prin cursurile oferite pentru angajații de la stat și cei din domeniul privat se află cursuri de resurse umane, protecția datelor, competențe digitale, marketing digital și social media, public speaking, competențe antreprenoriale, management de proiect și altele. Toate cursurile APSAP sunt autorizate de Ministerul Muncii și de Ministerul Educației.

Doar in ultimii patru ani de activitate, Centrul de Formare APSAP a organizat 3.000 de programe de formare și conferințe naționale la care au participat peste 100.000 de persoane fizice, funcționari publici, personal contractual, demnitari și alte categorii de personal din Romania.

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?