8 iulie 2010 – In luna iunie, indicele de incredere a populatiei masurat de Barometrul de Incredere a Consumatorului realizat de GfK a inregistrat cea mai mare scadere din ultimii zece ani. Numarul neincrezatorilor s-a dublat fata de acum doi ani, ajungand la 79% comparativ cu 40%.
Aceasta stare accentuata de pesimism se datoreaza in cea mai mare masura programului guvernamental de austeritate care a dus la deteriorarea situatiei economice generale, deteriorare resimtita de peste 90% din populatia tarii. Romanii sunt destul de pesimisti si atunci cand vine vorba de viitor, 78% nu se asteapta ca situatia sa se indrepte din punct de vedere economic in perioada urmatoare, ci din contra.
Daca in iunie 2009, trei din zece dintre cei chestionati credeau ca situatia financiara a familiei lor se va inrautati in urmatoarele 12 luni intr-o mai mica sau mai mare masura, la diferenta de un an acest procent a crescut la mai mult decat dublu, 65% dintre ei declarand acelasi lucru. Numai 6% spera ca situatia lor sa se imbunatateasca in urmatorul an si 23% se asteapta sa ramana la fel ca in prezent. Atunci cand compara starea lor financiara prezenta cu cea de acum un an, 68% dintre cei chestionati afirma ca aceasta s-a degradat si doar 5 procente traiesc mai bine decat in 2009.
In directa legatura cu situatia financiara este si increderea in stabilitatea locului de munca care a scazut si ea semnificativ fata de anii de dinaintea crizei. Majoritatea (85%) anticipeaza o crestere a somajului si numai 4% sunt optimisti in aceasta privinta.
Pentru 8 din 10 romani perioada pe care o traversam este un obstacol in calea economisirii. Mai mult, nici urmatorul an nu pare sa fie unul favorabil punerii banilor deoparte, peste 85% spunand ca nu intentioneaza sa faca acest lucru, principalele cauzele fiind evolutia preturilor si a ratei somajului. Peste 2 treimi dintre romani estimeaza o crestere a inflatiei in 2010 si prima jumatate din 2011, in vreme ce un procent relativ asemanator a remarcat ca ultimul an a adus preturi mai mari la majoritatea produselor. In cealalta extrema, doar unul din zece romani spera la o scadere a preturilor in urmatoarea perioada.
In acest context al adancirii crizei economice, achizitiile de case sau masini nu intra deloc la capitolul prioritati de investitie pentru romani. De altfel, intentia scazuta privind cumpararea acestor bunuri s-a mentinut constanta in ultimele 9 luni, 91%, respectiv 87% declarand in luna aprilie ca este foarte putin probabil sa isi ia o locuința sau un autoturism in urmatorii doi ani. Mai mult de trei sferturi dintre cei chestionati nu considera ca este o perioada favorabila cheltuirii unor sume importante nici pentru renovarea casei: cumpararea unei centrale pentru incalzire, a unor noi obiecte sanitare etc.
Informatiile provin din Barometrul de Incredere a Consumatorului, studiu cofinantat de Comisia Europeana si realizat lunar de GfK Romania. Datele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste, esantionul fiind de 1.000 de persoane intervievate in fiecare luna.
Sursa: GfK Romania
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: