[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

In Romania se manifesta un fenomen care se numeste indatorare in cascada: „daca un membru al familiei nu mai este eligibil apeleaza la rude, cunoscuti, vecini care sa se imprumute pentru el” – studiu Provident

8 octombrie 2019

Schimbările făcute de BNR în zona de funcţionare a IFN-urilor au condus la situaţia de a respinge în jur de 70% din cererile de credite şi, dacă în 2016 aveam 347.000 de clienţi, acum am ajuns undeva la 184.000 de clienţi, a declarat pentru Agerpres Florin Bâlcan, directorul general al Provident Financial.

„Dacă ne uităm la rata de respingere cum a evoluat la noi, cel mai mare impact pe zona aceasta vine din gradul de îndatorare. A fost un salt semnificativ. În 2019, dacă adăugăm şi respingerile care se fac la pre-scoring, practic sărim de 70% din clienţi care vin şi pe care îi respingem pe diverse motive (gradul de îndatorare, diverse documente de venit pe care le aduc) şi aici exact asta ar fi ideea. 25% din cereri sunt respinse pentru clienţii noi şi 36% pentru clienţii existenţi. Noi am ajuns cu valoarea vândută undeva la valoarea anilor 2012-2013 când nu acopeream toată ţara. Uitându-ne la cota de piaţă, ea s-a păstrat, dar s-a redus masa de clienţi la care te poţi adresa. Ni s-a schimbat semnificativ piaţa de clienţi la care ne adresăm”, a explicat Bâlcan.

Modificarea normelor privind gradul de îndatorare a făcut ca 160.000 de clienţi să nu mai poată accesa un împrumut nici de la bănci, nici de la un IFN.

„Pentru 160.000 de clienţi credem că nevoia (de creditare n.r.) nu a dispărut, este clar că există în continuare. În acest moment facem un studiu foarte aplicat, foarte riguros, atât cantitativ, cât şi calitativ, pe partea asta şi o să-l avem gata pe la mijlocul lunii. (…) Noi credem că cei 160.000 de clienţi pe care i-am pierdut astăzi nu mai au acces la o formă legală de finanţare şi vrem să dovedim lucrul acesta prin acest studiu. Informal vorbind, o parte dintre ei s-au dus spre familie, o parte s-au abţinut, iar o parte s-au dus către zona gri: case de amanet, către alţii, către prieteni. Din studiu reiese un fenomen care se numeşte îndatorare în cascadă – dacă un membru al familiei nu mai este eligibil apelează la rude, cunoscuţi, vecini care să se împrumute pentru el. Asta este o direcţie identificată până acum prin acest studiu. Dacă în gospodărie nu mai sunt doi eligibili trec la al treilea”, a explicat managerul Provident responsabil cu afacerile corporative Vlad Şandru.

Cifre Provident

. 90% dintre agenţii Provident provin din foşti clienţi.

. Cel mai mare împrumut la Provident este de 15.000 de lei, însă media de creditare se situează undeva la 3.700 – 4.000 de lei. Sub 5% din totalul creditelor acordate de IFN sunt între 10.000 şi 15.000 de lei.

. 50% din portofoliul Provident are mai mult de 90 de zile de întârziere, iar 90% dintre clienţi au cel puţin o întârziere în decursul unui an.

. IFN-ul britanic a trebuit să aducă peste 30 de milioane de lire sterline pentru a respecta condiţiile de capitalizare impuse de BNR.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?