Contribuabili care au datorii la buget şi poprire pe conturi ar putea avea limitări în tranzacţiile pe care le fac cu bani numerar până la plata debitelor către buget. Se propune ca în categoria obligațiilor fiscale ce pot face obiectul eșalonării la plată în formă simplificată să fie reincluse cele cu reținere la sursă. Toate bunurile care urmează să fie valorificate vor fi promovate și pe platforme de comerț electronic.
Ministerul Finantelor a publicat spre consultare un proiect de act normativ ce ne va ajuta să „tinem sub control evaziunea fiscala”, potrivit ministrului Marcel Bolos.
Iata ce scrie acesta pe pagina sa de facebook:
„De prea mult timp, valorificarea ineficientă a bunurilor confiscate și unele reguli prea permisive pentru cei dornici să fenteze statul au adus pierderi importante de bani la bugetul de stat. Bani ce pot fi folosiți pentru a finanța mari servicii publice, cum ar fi spitalele, școlile și infrastructura.
După discuțiile cu mediul de afaceri, cărora le mulțumesc pe această cale pentru sugestii, am publicat o formă care prevede:
Reașezarea principiilor de acordare a eșalonărilor la plată;
În acest moment, aproape 400.000 contribuabili nu pot beneficia de eșalonare la plată simplificată, întrucât legislația actuală nu permite includerea în eșalonare a obligațiilor cu reținere la sursă. Acestia înregistrează obligații bugetare care nu sunt mai vechi de 12 luni, în cuantum de 18 miliarde lei.
Potrivit Ministerului Finantelor Publice, „Se propune ca în categoria obligațiilor fiscale ce pot face obiectul eșalonării la plată în formă simplificată să fie reincluse cele cu reținere la sursă. În fapt, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.20/2023 s-a eliminat posibilitatea acordării eșalonării la plată în formă simplificată pentru obligațiile fiscale cu reținere la sursă.”
„Această măsură a afectat mediul de afaceri care s-a aflat în dificultate financiară temporară, astfel că prin proiectul de act normativ se propune să se poată include în eșalonarea la plată în formă simplificată și obligațiile fiscale cu reținere la sursă, cu condiția achitării unui procent de cel puțin 15% din cuantumul obligațiilor bugetare cuprinse în certificatul de atestare fiscală.”
Simplificarea procedurilor de valorificare a bunurilor sechestrate și confiscate;
Până acum, valorificarea bunurilor în procedura insolvenței se realiza într-un timp îndelungat, prin licitații repetitive la aceeași valoare, ceea ce ducea la degradarea bunurilor și scăderea gradului de recuperare a obligațiilor bugetare.
Am propus metode de simplificare a procedurii, pentru a scurta perioada de valorificare a bunurilor deținute de către debitorii aflați in insolvență, astfel încat să se asigure recuperarea creanțelor înscrise la masa credală cât mai repede posibil.
Ministerul precizeaza ca „prin PNRR este finanțat un proiect de dezvoltare a unei platforme de licitații electronice, care are în vedere, pe de o parte realizarea unei mediatizări mai facile a bunurilor sechestrate de ANAF, iar pe de altă parte, de valorificare printr-o procedura transparentă și concurențială, astfel încât prețul bunurilor valorificate să crească.”
Micșorarea plafoanelor sub care nu se pot efectua încasări și plăți, în numerar, în cazul debitorilor care au conturile bancare blocate.
După cum se știe, debitorii care au poprire bancară prezintă un risc fiscal ridicat de neplată a datoriilor.
Popririle bancare se realizează automat, astfel că s-a constatat ca gradul de încasare este unul extrem de mic din cauza faptului că debitorii folosesc numerarul la tranzacțiile derulate, cu scopul de a nu rula banii prin conturi.
În perioada 2021-2023, au fost înființate popriri pentru obligații bugetare restante în valoare de 51 miliarde lei, din care s-au încasat numai 7 miliarde lei, întrucât debitorii nu rulează banii prin conturi.
In proiectul de act normativ se propune micșorarea plafoanelor existente în vigoare privind operațiunile de încasări și plăți în cazul debitorilor care au înființate popriri asupra disponibilităților bănești, până la emiterea deciziei de ridicare a acesteia, având în vedere gradul scăzut de recuperare a datoriilor, ca urmare a faptului că lichiditățile financiare ale acestora nu se rulează prin conturile bancare.
În acest sens, contribuabilii prevăzuți la art.1 alin.(1) din Legea nr.70/2015, cu modificările și completările ulterioare, care au înființate popriri bancare, efectuează operațiunile de încasări și plăți în numerar în următoarele condiții:
. în cazul debitorului mare contribuabil pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al căror cuantum depășește suma de 40.000 lei, de la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificările și completările ulterioare încasează în limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei și efectuează plăți către acestea în limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;
. în cazul debitorului care are calitatea de contribuabil mijlociu pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al căror cuantum depășește suma de 20.000 lei, de la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificările și completările ulterioare, încasează în limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei și efectuează plăți către acestea în limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei;
. în cazul celorlalte categorii de debitori, cu excepția persoanelor fizice, pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al căror cuantum depășește suma de 10.000 lei, de la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificările și completările ulterioare, încasează în limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei și efectuează plăți către acestea în limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei.
Prevenirea intrării în starea de insolvabilitate și de insolvență a contribuabililor;
Stabilirea unor noi reguli în activitatea de executare silită menite să susțină digitalizarea;
Publicitatea bunurilor ce vor fi valorificate și prin platforme de comerț electronic;
În trecut, era destul de greu pentru oamenii obișnuiți să afle informații despre bunurile pe care ANAF le vindea. Procesul era complicat și multe persoane nu știau cum să participe la licitații sau unde să găsească detalii despre bunurile disponibile. Cu noile reguli, toate bunurile care urmează să fie valorificate vor fi promovate și pe platforme de comerț electronic.
„Efectul sinergic al tuturor măsurilor pe care le implementăm pentru a ține sub control evaziunea fiscală va fi vizibil în contul de execuție bugetară. Din experiența noastră, în combaterea evaziunii fiscale și având în vedere mecanismele pe care le implementăm, am constatat că trebuie să gestionăm problema din mai multe direcții, pentru a monitoriza și reveni la normalitate. Proiectele noastre de digitalizare converg spre obiectivul general de reducere a diferentelor la diverse categorii de impozite și taxe. Toate statele care au aplicat astfel de proiecte de digitalizare au obținut rezultate semnificative. Toate aceste măsuri ne vor ajuta să valorificăm mai bine creanțele bugetare, să reducem cât mai mult sarcina fiscală de pe umerii contribuabililor și astfel să generăm finanțări consistente pentru asigurarea marilor servicii publice”, a mai precizat Marcel Boloș.
In luna iulie a.c., ANAF a depășit un prag istoric de venituri de 50 miliarde lei. Gradul de colectare la șapte luni fiind în continuare de peste 100%. „Instrumentele de digitalizare, chiar dacă sunt primul care spune că pot fi îmbunătățite pentru a nu le face viața grea contribuabililor, încep să producă efecte care se văd.” – a mai adaugat ministrul.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: