[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Doar unul din 10 tineri din Generația Z (nascuti intre 1995 si 2001) are intenția de a începe o afacere anul acesta. Lipsa resurselor financiare continua sa fie principalul obstacol, si nu lipsa cunostintelor sau a mentorilor.

14 octombrie 2022

Peste o treime (36%) din Generația Z amână însă intenția de a-și deschide o afacere – este una dintre concluziile ce reies din cea de-a treia ediție a studiului „Insights PulseZ”. Studiul surprinde într-un instantaneu imaginea de ansamblu a membrilor Generației Z în 2022, cu nevoile, dorințele și barierele lor în construirea unei cariere antreprenoriale.

La nivelul intențiilor de demarare a propriei afaceri, ediția din acest an a studiului arată că stagnează numărul tinerilor care nu intenționează sau nu sunt încă deciși să pornească un business. Peste o treime dintre respondenți afirmă că au intenția de a-și deschide propria afacere, însă nu în următorul an.

Principalele bariere în calea deschiderii unui business sunt: lipsa resurselor financiare, menționată de 78% dintre respondenți, lipsa instruirii de a începe o afacere (66%), lipsa mentorilor (64%) și lipsa cunoștințelor tehnice (56%). Fetele resimt mai puternic aceste bariere.

Cei mai mulți se gândesc să se orienteze către zona de servicii de preparare și vânzare a mâncării, urmați fiind de cei care vizează domeniul imobiliarelor. IT-ul (22%) ocupă un loc important, in vreme ce opțiunea pentru artă și cultură castiga si ea teren (20%), domeniu în care fetele sunt majoritare.

Impactul pe care îl are lipsa resurselor financiare asupra elanului antreprenorial al tinerei generații este important, însă nu este o noutate. Mediul economic este puternic afectat și accesul la resurse este limitat și mai mult, comparativ cu anii anteriori. Un semnal important este, în opinia mea, percepția legată de lipsa de cunoștințe care să îi ajute să facă primii pași pentru pornirea propriei afaceri, precum și lipsa suportului mentorilor. Aici este un vast câmp de acțiuni și trebuie să ne extindem eforturile prin programul național antreprenorial cu sprijinul mediului de afaceri.” – a declarat Dragos Petrescu, Președintele Romanian Business Leaders și Lider de proiect Insights și Vreau sa fiu Antreprenor.

Lipsa resurselor financiare pentru investiții și climatul economic general a dirijat schimbarea de atitudine a tinerei generații față de bani. Mai mulți tineri doresc să economisească bani (57% față de 51% în 2021) și să câștige mai mult (53% față de 48%), cea mai importantă modificare intervenind la atenția sporită acordată cheltuielilor, 58% anul acesta în comparație cu 45% în anul anterior, însă mai este nevoie de timp și educație pentru a le pune în practică.

Motivația principală a tinerilor Generației Z pentru un business este dată de dorința de a veni cu o contribuție (30%), urmată în ponderi sensibil egale de faptul că pot face ceea ce le place (20%) și de posibilitatea de a câștiga mai mult de un salariu (19%).

Prezentul studiu relevă pentru România o generație dornică de a-și lăsa amprenta la nivel de societate, atentă la valori precum sustenabilitatea, care caută o carieră unde în primul rând contează ceea ce fac și abia apoi pachetul salarial. Alte concluzii desprinse sunt:  lipsa motivației intrinseci în ceea ce privește job-ul, nevoia de mentori și de structură în a aborda un proiect pe termen lung.  Eu văd în aceste rezultate ale studiului un semnal de alarmă la care managerii de azi ar trebui să fie atenți și să vină în întâmpinarea noilor generații cu viziune, inspirație și direcții care să facă munca tinerilor relevantă și plină de sens”, a declarat Dan Schipor, Partener Business Advisory pentru BDO România.

_____________

Specialiștii programelor naționale “Vreau să Fiu Antreprenor” (VSFA) și “Insights” – parte a organizației Romanian Business Leaders (RBL), în colaborare cu agenția pentru studii de piață IZI data – au colectat și analizat răspunsurile a peste 1.200 de tineri din România născuți între 1995 și 2010 pentru a elabora studiul Insights PulseZ (accesibil aici). Scopul este de a surprinde stările și comportamentele în mediul online sau de consum ale tinerilor din Generația Z, precum și nevoile, motivațiile personale și preferințele lor.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?