[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Dana Demetrian, BCR: in 10 ani, toti micii retaileri vor folosi aplicatii in loc de terminale POS, pentru acceptarea cardurilor la plata

3 noiembrie 2022

Incepand cu anii 1997-1998, in Romania se instalau primele POS-uri la comercianti si odata cu ele demara si activitatea de acceptare la plata a cardurilor emise local. La finele anului trecut erau operationale aproape 297.000 de POS-uri. Aproximativ 95% dintre tranzactiile de plata la aceste echipamente se face contactless. Ce mutatii vor interveni in piata odata cu generalizarea solutiilor de tip SoftPOS, prin care mobilul devine POS, doar descarcand o aplicatie. O astfel de aplicatie este si GP tom, a celor de la Global payments – partenerii BCR pe zona de acceptare.

Din datele BNR, reteaua de terminale POS s-a dublat in ultimii sase ani: de la 148.759 terminale in iunie 2016, la 296,758 terminale in decembrie 2021. Dana Demetrian, vicepresedinte BCR si coordonatorul activitatii de retail a bancii, spune intr-un interviu acordat NOCASH ca ar trebui sa dublam in continuare aceasta retea, pentru ca romanii sa-si poata folosi cardul oriunde in tara.

„Din toate calculele noastre, pentru ca romanii sa foloseasca infrastructura de POS-uri peste tot in tara, ar trebui sa dublam ceea ce avem astazi. Cel putin. Eu as spune chiar sa triplam. Avem un potential fantastic in Romania si cred ca noi, Global Payments, toate bancile de fapt din sistem si toti partenerii, ar trebui sa se concentreze pe dezvoltarea Romaniei din aceasta perspectiva. BCR a ales sa lucreze cu Global Payments pentru ca este un furnizor de servicii mondial si de ce sa nu implementam si in Romania ceea ce se intampla in Australia, in America sau in Asia?

Tendinte

In conditiile existentei aplicatiilor de SoftPOS, cum este si GP tom, pe termen lung, vorbim de doua tendinte: pe de o parte va incetini ritmul instalarilor de terminale POS clasice, asa cum le stim astazi, pana cand acestea vor ajunge irelevante in piata. Pe de alta parte, chiar si in aceste conditii, punctele de lucru unde este acceptat cardul la plata vor continua sa creasca intr-un ritm sustinut pentru ca POS-urile clasice vor fi inlocuite cu aplicatii ce se pot descarca pe tefonul mobil al comerciantului.

Dana Demetrian crede ca in urmatorii 1o ani, „toti comerciantii care nu sunt mari retaileri, adica nu au foarte multe casierii fixe, vor avea solutiile de SoftPOS”.

Din simplul motiv ca sunt mult mai eficiente, mult mai usor de rezolvat, daca se intampla ceva din perspectiva tehnica se poate interveni imediat”. In cel mai rau caz, „poate fi descarcata inca o data aplicatia”, spune Demetrian, solutie infinit mai rapida si mai putin costisitoare decat reparatia POS-ului defect sau inlocuirea lui cu unul nou.

Adoptia SoftPOS la BCR

Dana Demetrian spune ca, exact ca si in cazul altor altor servicii sau produse noi, adoptia este o chestiune de educatie, de aceasta data tehnologica.

Suntem cu totii la un inceput de drum. Probabil ca inca mai avem putin de lucru pe zona de educatie tehnologica a comerciantilor, pentru ca a descarca o aplicatie de SoftPOS poate ca nu e chiar atat de simplu ca descarcarea unui filmulet de pe youtube. Dar sa stiti ca nu este foarte departe. As putea spune ca, undeva in 5 ani, Romania va fi mult dezvoltata pe zona de SoftPOS pentru ca va putea ajunge oriunde, acolo unde romanii au nevoie.

Oficialul BCR spune ca un impediment in adoptie il reprezinta si teama legata de siguranta tranzactiilor, insa aceasta poate veni tocmai din neintelegerea din punct de vedere tehnologic a procesului de acceptare. Asadar, ce ii retine pe comercianti, tehnologia sau aspectele de securitate, care este obstacolul mai mare?

„Eu cred ca este un mixt dar mai degraba mix-ul provine din zona aceea de comercianti care inca nu au “testat” platile cu POS-ul. Cei care au avut deja POS-ul, sau au avut contact cu aceasta metoda de plata, prin acele POS-uri clasice, mult mai usor se adapteaza pentru ca de fapt este acelasi lucru, dar pe telefon. Ei inteleg si sunt foarte dornici sa-si descarce o aplicatie de SoftPOS pentru ca o pot folosi foarte repede oriunde. Pentru cei care inca nu au testat si nu au inteles care sunt beneficiile platii cu cardul pe un POS, in general, ca infrastructura, acolo exista o temere dar cred ca ea poate fi depasita. (…) Noi incercam sa construim un model prin care clientii sa inteleaga beneficiul din punct de vedere financiar. Eu cred ca daca acest lucru il atingem, tehnologic nu o sa existe un impediment.” – crede Demetrian.

Urmariti interviul pe larg pentru a afla, printre altele, de ce nu au fost lansate astfel de solutii mai devreme si care este urmatorul pariu al bancii, dupa transportul public – deja castigat.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?