[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Centrul European al Consumatorului din Romania sesizeaza o practica comerciala incorecta la plata online cu cardul

18 ianuarie 2016

Up date: Referitor la comunicatul ECC Romania, MasterCard aminteste de faptul ca atunci cand are loc o tranzactie, pe baza de card, intre doua banci din state diferite, conversia valutara este realizata implicit de compania de carduri. In plus, MasterCard face urmatoarea precizare:

„Valuta in care se deconteaza tranzactia este cea aleasa de catre comerciant, dintre valutele suportate de acceptator. In situatiile exemplificate in comunicatul ECC Romania, cel mai probabil scenariu este ca acceptatorii respectivi nu suporta decontarea in RON, optand astfel pentru decontarea intr-o alta valuta – in cazurile mentionate, in euro. Indiferent de caz, insa, MasterCard doar preia si executa ordinele de decontare ale comerciantului, fara a impune, in nicio eventualitate, o valuta sau alta.”

###

In ultima perioada Centrul European al Consumatorilor (ECC Romania) a primit mai multe reclamatii impotriva unor agenti economici care vand online, avand ca subiect plata cu cardul. Astfel, consumatorii au reclamat faptul ca, desi prețul afisat de vanzator pe site era in RON, pe extrasul bancar apare o suma diferita ca rezultat al unei conversii din EUR.

In aceste situatii, comerciantii au transmis consumatorilor ca responsabilitatea apartine bancilor emitente ale cardurilor care, aparent, aplica anumite comisioane pentru tranzactiile respective. Comerciantii au motivat ca pretul si suma solicitata de la banca au fost in RON. La randul lor, bancile emitente au comunicat consumatorilor faptul ca nu se aplica nici un fel de comisioane pentru tranzacțiile cu cardul la comercianti (de altfel, acest lucru este interzis prin lege).

Unde este adevarul?

Potrivit comunicatului ECC Romania, solutia problemei diferentei dintre suma afisata pe site-ul comerciantului si suma retrasa de pe cardul consumatorului este data de statul in care isi are sediul banca profesionistului. Reclamatiile consumatorilor au fost indreptate impotriva unor profesionisti inregistrați in alte state membre UE, ale caror banci sunt situate in afara Romaniei. Fiind vorba de doua banci aflate in state diferite, tranzactia intre acestea nu se poate face in RON, chiar daca se face intre doua conturi deschise in RON, ci exista o conversie in EUR (”settlement currency”).

Concret, dupa autorizarea platii de catre consumator si confirmarea comenzii de catre comerciant, acesta transmite o solicitare de plata a sumei respective in RON catre banca emitenta a consumatorului. Fiind vorba de o tranzactie intre doua banci aflate in state diferite, companiile detinatoare ale marcii comerciale de carduri (VISA, MASTERCARD, AMERICAN EXPRESS etc.) fac tranzactia prin conversia sumei din RON in EUR („settlement currency”), la un curs propriu si retragerea contravalorii astfel obtinute din contul consumatorului. Ulterior, suma este transferata in contul comerciantului in RON, facandu-se din nou conversia de la EUR in RON.

In mod normal, profesionistii trebuie sa cunoasca aceste mecanisme si sa informeze consumatorii asupra faptului ca este posibil ca suma retrasa din cont sa fie diferita de cea de pe site ca urmare a conversiei in EUR pentru transferul interbancar transfrontalier. Daca nu exista aceste informatii, situatia prezentata poate constitui o practica comerciala incorecta, iar consumatorii ar trebui sa-si poata recupera diferentele dintre suma afisata pe site si cea retrasa de pe card.

Solutii

ECC Romania face un apel catre comerciantii care se afla in aceasta situatie pentru gasirea unor solutii la problema mentionata. Din perspectiva ECC Romania, există cel putin doua astfel de rezolvari:

. Fie comerciantii informeaza consumatorii inainte de achizitia prin card in mod corect si complet, explicand acestora cum apar diferentele dintre suma afisata pe site si cea retrasa de pe card si oferindu-le posibilitatea de a alege daca vor sau nu sa continue procesul de achiziție,
. Fie comerciantii utilizeaza, pentru plata prin card, un cont deschis la o banca aflata in Romania, evitandu-se in acest fel tranzactionarea transfrontaliera si conversia in EUR (”settlement currency”).

”Consideram ca ignorarea acestui apel poate duce la cresterea neincrederii in plata cu cardul si la diminuarea volumului acestor tranzactii, intr-un moment in care se mizeaza tot mai mult pe plata prin card si in care se depun eforturi sustinute de popularizare a acestui mijloc de plata, ceea ce ar fi in dezavantajul tuturor partilor implicate”, a declarat Irina Chiritoiu, director ECC Romania.

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?