[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Catalin Cretu: 500.000 de romani vor fi instruiti despre ce inseamna platile online pana la finele anului 2017

13 martie 2014

Reprezentantul Visa Europe a anuntat astazi ca urmeaza a fi lansat un nou program educational dedicat platilor online dar si dezvoltarea unei aplicatii de mobil gratuita, “BaniIQ”, ce va permite mai buna gestionare a finantelor personale pentru utilizatorii de carduri.

“Vom lansa un nou program de educatie online, legat de ce inseamna Internetul, care va acoperi o paleta larga de subiecte: de la plati online, drepturi si obligatii, beneficii si riscuri, selectia celor mai bune oferte ale magazinelor online, si pana la accesul la serviciile financiare online.”, a declarat Catalin Cretu, in cadrul conferintei internationale „Educatia financiara: investitie in viitorul societatii”, organizata sub egida Global Money Week de catre Banca Nationala a Romaniei in parteneriat cu Ministerul Educatiei Nationale si cu sprijinul Child & Youth Finance International, Junior Achievement Romania si Visa Europe.

“Vrem sa replicam in mediul online experientele din lumea reala: de la cumpararea unui bilet de avion si pana la efectuarea cumparaturilor din hipermarchet”, avand in vedere ca o serie de retele de hipermarcheturi s-au lansat deja si-n mediul online, a mai adaugat acesta.

Obiectivul de audienta pentru acest program este de 500.000 de persoane pana la finele anului 2017.

Cu ocazia prezentarii sustinute astazi la sediul BNR, Cretu a vorbit si despre “BaniIQ”, un program de educatie financiara lansat in 2012, la nivel national, care se adreseaza persoanelor cu varsta cuprinsa intre 16 si 45 de ani, atat din urban (prin cursuri sustinute de profesori si bancheri voluntari) cat si din rural (in special prin intermediul bibliotecarilor din reteaua Biblionet).

“BaniIQ” este finantat de Visa Europe impreuna cu bancile membre din Romania si implementat de Junior Achievement, cu sprijinul Ministerului Educatiei Nationale, Programului Natiunilor Unite pentru Dezvoltare si ANPC.

Vorbind despre acest exercitiu de colaborare intre entitatile private si cele publice, Cretu spune ca “BaniIQ” este primul si singurul proiect in care ANPC-ul si bancile comerciale sunt de aceeasi parte a baricadei”. In plus, oficialul Visa Europe crede ca “este cel mai mare program de educatie financiara din Romania”

La eveniment, rand pe rand cei care au sustinut prezentari, inclusiv guvernatorul s-au intrebat retoric de ce trebuie sa investim in educatia financiara a romanilor.

„Cele mai recente evaluari si analize ale Comisiei Europene subliniaza rolul pe care nivelul scazut al cunostintelor economice, financiare l-a avut in amplificarea impactului crizei globale. Cu toate ca Uniunea Europeana acorda o atentie sporita educatiei financiare in ultimii ani, multe state europene inca nu raspund adecvat la aceasta problema, iar populatia nu detine inca suficiente cunostinte care s-o ajute sa inteleaga serviciile si produsele financiare pentru a lua deciziile corecte”, a declarat guvernatorul Mugur Isarescu.

Bancile au nevoie de clienti multumiti, care sa revina cu incredere, de aceea «niciun bancher nu doreste sa vanda un produs unui client dezinformat», a declarat Cretu.

Reprezentantul Visa Europe a mai precizat ca “BaniIQ”, “nu este un program branduit si nici nu este un instrument de marketing intrucat atunci cand fac educatia financiara bancile nu-si promoveaza propriile produse. De aceea, “credem ca acest program de educatie financiara este un demers onest.

“BaniIQ” – rezultate

Pana in prezent, peste 250.000 de persoane au beneficiat de informatiile furnizate in cadrul programului “BaniIQ” iar obiectivul este dublarea acestui numar pana la sfarsitul anului 2015.

In program au fost implicati aproximativ 2.500 de instructori: peste 300 de voluntari din randul bancilor implicate activ in program (Alpha, BT, BCR, BRD, Credit Agricole, ING, Millennium, RZB si Unicredit), 982 de bibliotecari din 33 de judete si 1.182 de profesori din 437 de institutii de invatamant din 186 de orase.
De asemenea, in brosura distribuita la eveniment se mai precizeaza faptul ca “aproximativ 3,2 mil. de romani au avut acces la sfaturi utile prin intermediul paginii de Facebook “BaniIQ”.

Datele statistice prezentate de oficialul Visa releva faptul ca fiecarui voluntar i-a revenit 58 de persoane instruite, ceea ce inseamna ca in realitate, persoanele cu adevarat informate – prin participarea la cursurile/prezentarile sustinute de instructori se ridica la aproximativ 143.000. Diferenta pana la “sutele de mii”de care aminteste Cretu este data, probabil, de familiile, rudele sau prietenii celor care au participat la cursuri si care, indirect au luat la cunostinta de la acestia de o serie de termeni si cunostinte financiar-bancare (inclusiv din piata de asigurari sau cea de capital).
Cursurile au fost facute atat la clasa, de la elevii de clasa I si pana la studenti, cat si in format digital.

De asemenea, Cretu a mai anuntat ca, Visa Europe impreuna cu bancile membre din Romania, “am dezvoltat o aplicatie de mobil care ajuta la gestionarea finantelor personale”. “Mai avem putin sa putem introduce in aplicatie si platile efectuate prin intermediul cardului pentru ca utilizatorii sa poata vedea un istoric al modului in care isi cheltuiesc banii”, a mai adaugat sursa citata.

Chiar daca aplicatia promite ca te ajuta “sa-ti administrezi banii intr-un mod inteligent”, din 30 octombrie 2013, de cand a fost plasata in Google Play, a avut numai 100+ descarcari.

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?