In ciuda contextului geopolitic si socio-economic dificil, piata de comert electronic a aratat o rezilienta ridicata si o capacitate buna de adaptare, marcand o crestere de 8%, semnificativ superioara cresterii economice (1%), aliniata cu evolutia retailului total (+8,4% potrivit INS, pentru primele 11 luni din 2024). Cresterea de 8% este confirmata si de analiza vanzarilor magazinelor online construite si gestionate pe MerchantPro, platforma SaaS utilizata de peste 2000 de comercianti din Romania.
Astfel, in 2024 valoarea pietei a atins un nou record in jurul valorii de 7,7 miliarde de euro, cu perspective de crestere si in 2025, peste nivelul de 8 miliarde de euro, arata estimarile cuprinse intr-un raport de analiza publicat astazi de MerchantPro.
Valoarea medie a achizitiilor online realizate de un client online in 2024 a fost de cca. 857 euro, potrivit estimarilor Statista.
„eCommerce-ul din Romania continua sa creasca, insa intr-un peisaj mai complex si mai competitiv. Consumatorii sunt mai informati, isi doresc oferte personalizate si experiente de cumparare mai rapide si mai flexibile. Raportul nostru ofera o imagine clara asupra schimbarilor din industrie si a modului in care comerciantii se pot adapta pentru a avea succes”, a declarat Arthur Radulescu, CEO MerchantPro.
Analiza pe segmente de piata si regiuni
In timp ce 55% dintre romani au cumparat cel putin o data online in 2024, cumparatorii din mediul rural alimenteaza cresterea printr-o adoptie superioara celor din urban, unde eCommerce-ul a devenit deja parte din stilul de viata.
Potrivit datelor analizate, cresterea interesului pentru cumparaturile online in mediul rural reprezinta o oportunitate semnificativa pentru retailul local, deoarece consumatorii din aceste zone sunt mai predispusi sa cumpere de la comercianti romani, daca acestia le ofera o experienta de cumparare simpla si eficienta.
Regiunile cu cea mai slaba penetrare a eCommerce-ului raman Oltenia (38,4%) si Sud Muntenia (39,5%), iar zona cea mai activa in eCommerce este Bucuresti -Ilfov, cu 64,1%. Celelalte regiuni istorice ale tarii se situeaza in jurul mediei de 55%.
Cine sunt si ce vor clientii din online
Adoptia accelerata generata de pandemie se remarca inclusiv la nivelul vechimii declarate a cumparatorilor din eCommerce-ul local. In timp ce peste 60% comanda online de peste 5 ani, doar 8% sunt „noi” si au plasat prima comanda in ultimul an.
Consumatorii sunt mai exigenti si mai selectivi – pretul, livrarea rapida si flexibilitatea in retur au devenit factori decisivi in achizitiile online.
Platile digitale castiga teren – o treime dintre tranzactiile din 2024 au fost achitate cu cardul, iar metodele alternative precum RevolutPay si Apple Pay devin din ce in ce mai populare.
Generatia Z redefineste comertul online – acest segment de consumatori prefera platformele mobile, cumpara pe baza continutului video si acorda importanta sustenabilitatii.
Influenta marketplace-urilor – tot mai multi consumatori aleg sa cumpere de pe marketplace-uri mari, iar comerciantii trebuie sa-si ajusteze strategiile pentru a ramane competitivi.
Cum aleg un magazin online – consumatorii aleg un magazin online in functie de criterii care le asigura o experienta convenabila si transparenta. Cel mai important factor pentru 41% dintre ei este livrarea gratuita, perceputa ca un avantaj semnificativ. 27% apreciaza descrierile detaliate ale produselor, care le faciliteaza decizia de cumparare. Transparenta costurilor este esentiala, 24% evitand magazinele cu taxe ascunse. Returul gratuit conteaza pentru 21%, oferindu-le siguranta in cazul unui produs necorespunzator. In plus, 15% prefera optiuni flexibile, precum plata la livrare sau livrarea directa la domiciliu;
Categoriile preferate, in schimbare: categoria Frumusete si produse de ingrijre (Beauty) a depasit popularitatea segmentului Fashion, fiind preferata in achizitii online de 64% din public. De asemenea, verticala Farma se bucura de o popularitate superioara categoriei vedeta a ultimului deceniu, Electronice.
Structura pietei eCommerce: competitie si dinamism
Piata eCommerce din Romania este polarizata intre jucatorii mici, numerosi si flexibili, si companiile mari, care controleaza o mare parte din venituri:
98,3% dintre companii sunt mici, insa genereaza doar 41% din cifra de afaceri a sectorului;
Companiile mari, desi reprezinta doar 0,025% din total, genereaza o treime din veniturile pietei, profitand de economii de scara;
Companiile medii-mari (50-249 angajati) au inregistrat o crestere accelerata de 31,6% in cifra de afaceri, demonstrand potentialul unui echilibru mai bun in piata si a unei diversificari a competitiei.
Influenta comerciantilor internationali este ridicata, modelelor lor de business, axate pe preturi foarte mici si vizibilitate extinsa transformandu-le in destinatii atractive de shopping recurent pentru multi romani. Astfel, potrivit datelor Statista incluse in raportul eCommerce Insights realizat de MerchantPro, un procent semnificativ de 64% dintre romani cumpara de pe site-uri internationale in principal pentru preturi mai mici, iar aproape jumatate (47%) apeleaza la acestea pentru produse care nu sunt disponibile in magazinele locale.
Tendintele care schimba fata eCommerce-ului local
Studiul eCommerce Insights 2025 analizeaza pe larg si tendintele care contureaza piata, precum impactul AI, deschiderea granitelor odata cu intrarea in Schengen, concurenta marilor jucatori regionali, dar si schimbarile de legislatie sau ascensiunea solutiilor „as a Service” (XaaS) in eCommerce.
Ca si in editia anterioara, raportul cuprinde zeci de opinii de la jucatorii importanti din eCommerce, care remarca la randul lor provocarile, dar si oportunitatile pe care le ofera comertul online din Romania.
Printre tendintele remarcate de reprezentantii Google, Visa, FAN Courier, PayU GPO, Netopia, GPeC, ARMO, MTH Digital, The Marketer, DHL International, Innoship, RTB House, Aqurate sau Compari.ro sunt:
Integrare AI in special pe segmentele de personalizare, genAI, ChatBot si analiza datelor;
Concurenta crescuta din plan extern si provocarile create de contextul geopolitic;
Dezvoltarea platilor instant si cresterea livrarilor internationale si in lockere;
Evolutia canalelor de marketing care sustin vanzarile in eCommerce;
Consolidarea si polarizarea pietei, cu extindere de la jucatorii importanti;
Cresterea adoptiei practicilor de sustenabilitate.
__________
Raportul eCommerce Insights 2025 poate fi descarcat integral aici.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: