Cercetătorii Kaspersky au raportat că numărul de atacuri prin intermediul troienilor bancari, care fură date de plată, s-a dublat în 2022 față de 2021, ajungând la aproape 20 de milioane de atacuri. Anul acesta, pe lângă această campanie activă care avea ca scop furtul de acreditări bancare, infractorii cibernetici nu au stat pe loc și au dezvoltat noi scheme de fraudă. În special de Black Friday, infractorii cibernetici au folosit pentru prima dată un nou tip de schemă de phishing, exploatând serviciile de tipul „Cumpără acum, plătește mai târziu (BNPL)”. Acestea sunt câteva dintre concluziile raportului Kaspersky „How customers got scammed amid the Black Friday season in 2022”.
Troienii bancari sunt instrumente utilizate pe scară largă în arsenalul infractorilor cibernetici care profită de sezonul ofertelor. Odată ce utilizatorul navighează într-un magazin online, troianul salvează toate datele pe care utilizatorul le introduce în formularele site-ului. Aceasta înseamnă că infractorii cibernetici au acces la un număr de card de credit sau de debit, la data de expirare, la codul CVV și la datele de conectare ale victimei. După ce au obținut aceste informații, atacatorii le pot folosi pentru a fura bani din contul bancar al utilizatorului, dar și pentru a efectua diverse achiziții sau pentru a vinde datele în magazinele Dark web.
După o scădere rapidă a numărului de atacuri cu troieni bancare în 2021, infractorii cibernetici au revenit la acest tip de amenințare, mult mai pregătiți. În 2022, numărul de atacuri s-a dublat față de aceeași perioadă de timp din 2021. Din ianuarie până în noiembrie, produsele Kaspersky au detectat și prevenit aproape 20 de milioane de atacuri, ceea ce înseamnă o creștere globală a numărului de detectări de 92%.
Numărul total de atacuri effectuate de troienii bancari, 2020-2022 (ianuarie – octombrie)
În 2022, experții Kaspersky au găsit și numeroase exemple de pagini de phishing care se foloseau pentru prima dată de serviciile BNPL. Aceste instrumente permit clienților să împartă costul achiziției în mai multe rate fără dobândă. Prin urmare, serviciile de acest fel atrag consumatorii, în special tinerii, și s-au dovedit a fi deosebit de populare în perioadele de cumpărături precum Black Friday.
Un exemplu al acestei înșelătorii este utilizarea greșită a unui serviciu popular numit Afterpay (Clearpay în Regatul Unit și Italia), cu 20 de milioane de utilizatori activi în întreaga lume. Atacatorii au creat o pagină care imită site-ul oficial, păcălind victimele să-și introducă numerele cardului de credit și CVV-urile într-un formular fals. După ce utilizatorul și-a introdus datele, infractorii cibernetici vor încerca să fure cât mai mulți bani de pe acest card, golind contul victimei.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: