[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Drepturile consumatorilor in mediul online o tema reala pentru romani

11 aprilie 2013

Pentru cei care se mai intrebau daca este cineva cu adevarat interesat de drepturile consumatorilor din mediul online, astazi a venit si raspunsul. Cu peste 10.000 de afisari, stirea potrivit careia Politia Romana a intrat in posesia unui colet comandat pe Internet cu un card fraudat este cea mai accesata stire economica de astazi din mediul online.

Ea are la baza declaratia unui comisar sef de politie, preluata de hotnews. Mai jos va prezentam stirea pe larg.


Politia are numeroase sesizari privind comenzi facute pe internet in care se folosesc carti de credit fraudate fie din Romania fie din strainatate, a declarat miercuri Virgil Spiridon, comisar sef in cadrul Inspectoratului General al Politiei (IGPR). Acesta a relatat un caz recent in care cineva a facut o comanda catre altcineva din tara folosind cardul fraudat al unei a treia persoane. Pentru ca cel care trebuia sa ridice produsul era investigat, Politia a recuperat coletul, dar titularul cardului fraudat nu si-a primit banii inapoi, banca motivand ca tranzactia a fost facuta prin 3D-Secure. Ar fi o incalcare grava a obligatiilor fata de posesorul de card si fata de Visa si Mastercard, spun oficialii procesatorilor de plati PayU si Netopia MobilPay.ro.

„Norocul a fost ca noi stiam persoana care urma sa primeasca produsul, care era in investigatie pentru alte tipuri de frauda. Am reusit sa ridicam noi acel colet care continea componente electronice, dupa care am identificat, cu ajutorul magazinului, cardul, am mers la banca, am discutat, insa titularul cardului nu si-a primit banii inapoi si ne intreaba ce trebuie sa faca. A depus o sesizare la banca in care a cerut sa i se restituie banii pentru ca nu el a comandat, insa banca i-a dat un raspuns ca daca se foloseste 3D Secure, si s-a folosit in aceasta tranzactie, nu se restituie banii. Si suntem in situatia in care noi avem produsul, banca nu ii va da banii inapoi titularului cardului si noi trebuie sa vedem ce facem. Este o situatie si ironica”, a declarat miercuri Virgil Spiridon, comisar sef de politie in IGPR in cadrul unei dezbateri pe tema drepturilor consumatorilor in comertul online, organizate in cadrul unei campanii UE pentru informarea consumatorilor din Romania.

O banca in necunoastere crasa a obligatiilor fata de clienti si Visa si Mastercard – Bogdan Sampetrean, PayU

Prezenti la eveniment, reprezentantii celor doi mari procesatori de plati din piata, PayU si Netopia mobilPay, au sustinut ca in acest caz clientul ar trebui sa-si primeasca banii inapoi, in caz contrar fiind o incalcare grava a obligatiilor fata de clienti si de Visa si Mastercard.

„In acest caz, banca din pacate era intr-o necunoastere crasa fata de obligatiile pe care le are fata de VISA si Mastercard, pentru ca atata vreme cat era o sesizare catre Politie si un caz confirmat de Politie ca fiind o frauda, banca avea obligatia sa depuna toate diligentele in vederea recuperarii sumei catre acel client. Obligatie atat fata de client cat si fata de Visa si Mastercard”, a declarat Bogdan Sampetrean, Compliance Manager PayU.

In acelasi ton a comentat si Horia Grozea, Director card payments in cadrul Netopia mobilpay.ro.
„Daca o tranzactie este facuta cu 3D Secure si este dovedita ca frauda atunci vorbim de grup infractional. Parola 3D Secure este un PIN personal pe care il dai doar bancii si il stii doar tu. Daca pui de doua ori gresit, banca iti blocheaza cardul. Ca sa stii parola 3D Secure trebuie sa fii foarte apropiat de persoana in cauza. Fiind un card 3D Secure, banca este asigurata de Visa si Mastercard si pentru ca nu au fost dati inapoi banii catre client este o grava incalcare a regulamentului Visa-Mastercard de catre banca acestui client, care probabil nu a stiut acest regulament sau nu a vrut sa aplice regulamentul. Eu cred ca isi va primi banii inapoi”, a spus Horia Grozea.

Avantaje prea putin cunoscute la plata online cu cardul: Poti cere bancii refuzul de plata a unei tranzactii

Acesta a mai spus ca posesorii de carduri au avantaje in comertul electronic, dar ca in Romania prea putina lume stie acest lucru.
„Fiecare persoana fizica care are card are niste avantaje care din pacate in Romania nu sunt cunoscute. Indiferent de unde platesti cu cardul – ca platesti la POS fizic, ca platesti online in Romania sau strainatate, ai dreptul, daca ai primit un produs care nu-ti satisface cerintele, si daca nu ai reusit pe cale amiabila sa te intelegi, sa te duci la banca ta si sa faci refuz de plata (n.a charge back) pentru acea tranzactie si banca e obligata sa investigheze acel caz si in caz in care ai dreptate sa-ti dea banii inapoi. Este o regula impusa de Visa si Mastercard si de sistemul bancar”, a explicat Horia Grozea, director in cadrul Netopia mobilPay.ro.

Grozea a dat si un exemplu personal in care banca i-a restituit banii.

„Am avut un caz personal. Inainte sa ajung la MobilPay am pierdut un card in mall pe un scaun de masaj si aveam internet banking si am constatat ca mi-a fost folosit cardul furat – au fost facute doua tranzactii pe site-ul de pariuri sportive bet365. M-am dus la ING si am spus ca am pierdut cardul si in mai putin de 30 de zile mi-au fost restituiti banii”, a precizat Horia Grozea.

Cat dureaza in general o astfel de investigatie?
Potrivit oficialului Netopia mobilPay.ro termenul impus de Visa-Mastercard este de 60 de zile, perioada in care trebuie sa se inchida aceasta ‘disputa’, dand dreptate unei parti sau alteia”.

Update

Conform unui studiu recent realizat de PayU, procentul tentativelor de frauda la plata online a continuat sa scada si in 2012 ajungand la nivelul de 0,19% din totalul tranzactiilor, fata de 0,24% in 2011. In acelasi timp insa, valoarea totala asociata tentativelor de frauda a crescut cu 37%.

“In 2010 sau 2011, domeniul IT&C era unul dintre segmentele cu cel mai mic numar de tentative, sub 3% din total. Observam in prezent o crestere a varstei medii a celui care incearca o frauda, de la putin peste 20 de ani la 30 de ani, precum si o evolutie semnificativa a valorii medii a unei tentative, cu 31%. Aceste tendinte, impreuna cu cresterea preferintei pentru produse cu livrare fizica sau produse mai scumpe, demonstreaza ca persoanele care incearca sa fraudeze sunt tot mai bine pregatite si mai indraznete”, explica Anamaria Pirjol, Risc & Customer Experience Manager PayU Romania.

„In 2012, numarul dosarelor in care am colaborat cu DIICOT a crescut la 45, de la 18 in 2011”, a mai adaugat Anamaria Pirjol.

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?