[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

CERT.ro avertizeaza asupra unor campanii de tip „scam” in derulare

5 septembrie 2017

În luna mai a acestui an, CERT-RO a primit numeroase sesizări cu privire la o campanie de phishing activă, care se propaga prin intermediul popularei aplicații Whatsapp. Scopul atacatorilor era acela de a-i determina pe utilizatori să se aboneze la diferite servicii taxate prin SMS, să instaleze malware pe dispozitivul mobil sau să comande anumite produse „minune” de slăbit în timp record.

Campania specula teama utilizatorilor de a pierde accesul la un anumit serviciu, în cazul respectiv menținerea gratuității convorbirilor prin intermediul WhatsApp.

Recent, CERT-RO a fost alertată de către diferiți utilizatori din România despre existența mai multor campanii de tip SCAM (înșelătorii), care se propagă asemănător, prin intermediul aplicațiilor de mesagerie extrem de populare, cum ar fi WhatsApp sau Facebook Messenger. De această dată, atacatorii speculează mirajul câștigurilor rapide, fără risc.

Utilizatorii primesc inițial un mesaj de la o persoană din agenda de contacte, ceea ce oferă un anumit grad de încredere cu privire la legitimitatea sursei. Mesajul în sine este formulat ca un concurs ce se desfășoară online. Iata un exemplu real de campanie  de tip „scam” in care cad victima clientii Kaufland:

campanie scam Kaufland

Atrași de posibilitatea unor câștiguri imediate, utilizatorii apasă pe link-ul din mesaj și sunt redirectați de obicei către o pagină care arată ca un chestionar online. Aici utilizatorii sunt încurajați să răspundă la câteva întrebări.

În funcție de campanie, atacatorii își propun obiective diferite:
. Colectează cât mai multe date despre utilizator (nume, prenume, adresa de e-mail, adresa de domiciliu etc.). Ulterior, aceste date pot fi vândute mai departe pentru răspândirea altor campanii de acest tip, sau chiar pentru unele legitime.
. Încearcă să obțină bani de la aceștia, determinându-i să se aboneze la diferite servicii pentru care se plătește o taxă lunară. De obicei, dezabonarea ulterioară de la aceste servicii este un proces extrem de complicat.
. Posibilitatea de a răspândi malware, prin convingerea utilizatorilor să instaleze diferite programe/aplicații malițioase.
. Propagarea mesajului mai departe, către alți utilizatori, prin partajarea link-ului pe conturile de social media (Facebook, Twitter) sau prin intermediul aplicațiilor de mesagerie.

În acest moment există două tipuri de campanii scam care s-au răspândit printre utilizatorii din România: cele care oferă cupoane/vouchere cu anumite sume de bani ce pot fi folosite la cumpărături în magazin (Kaufland, Emag) sau altele, care oferă posibilitatea câștigării a două bilete de avion (Tarom, KLM, Lufthansa).

Așa cum puteți observa în mesajul de mai jos, companiile atrag deja atenția clienților să nu cadă în capcana furnizării de date. Sursele pentru astfel de concursuri pot fi doar cele oficiale (site-ul companiei sau conturile de social media).

Mesaj pe pagina oficiala de facebook a Tarom: „Compania TAROM nu organizează niciun survey prin care să ofere bilete gratuite! Vă rugăm să ignorați acest link http://taromair.us/! Toate ofertele TAROM le găsiți pe site-ul nostru, www.tarom.ro, sau pe pagina noastră de facebook.”

CERT-RO vă recomandă:
. „Fiţi suspicios dacă primiţi un SMS sau un apel telefonic de la o companie care vă solicită informaţii personale. Puteţi verifica dacă mesajul/apelul este legitim prin apelarea directă a companiei la numărul lor oficial.
. Atunci când navigaţi pe web de pe dispozitivul dvs., asiguraţi-vă că această conexiune este securizată prin HTTPS. Puteţi verifica întotdeauna acest lucru la începutul adresei URL. Ex: https://cert.ro
. Nu faceţi niciodată clic pe un link/o anexă dintr-un e-mail sau SMS nesolicitat. Verificați adresa de pe care v-a fost transmis mesajul. De multe ori aceasta provine de la un domeniu care nu are legătură cu acea companie (exemplu@gmail.com, exemplu@domeniu.edu etc.)
. Aveţi grijă dacă accesaţi o pagină web care conţine greşeli gramaticale, greşeli de ortografie sau cu rezoluţie mică.
. Dacă este disponibilă, instalaţi o soluție antivirus. Astfel, în multe dintre cazuri vă va alerta cu privire la activităţi suspicioase.”

Sursa: cert.ro

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?