Romania a inregistrat 54 milioane tranzactii de internet banking in 2012 care au generat volume de 604,6 mld. RON, in crestere cu 14% si respectiv 17,7% fata de 2011. Desi doar unul din trei clienti ai sistemului bancar are un contract de internet banking, sumele tranzactionate prin acest intrument de plata la distanta in 2012 au depasit valoarea PIB. Daca toti cei care au contract de Internet banking ar genera tranzactii, probabil ca volumele ar depasi lejer 300 mld. Euro anual.
Sistemul bancar are 8 milioane de clienti unici iar anul 2012 a fost incheiat cu 3,1 mil. utilizatori ai serviciilor de internet banking, in crestere cu 9% fata de 2011, potrivit revistei eFinance. In realitate, cifra utilizatorilor unici de IB este mult mai mica – avand in vedere faptul ca unii clienti lucreaza cu mai multe banci. De aceea Revista eFinance estimeaza piata la 2,5 mil. de utilizatori unici de IB.
Dintre acestia, peste o treime sunt activi, in sensul ca au generat cel putin o tranzactie in ultimele 3 luni. La Raiffeisen Bank – liderul pietei, cu 660.000 de clienti pe IB -ponderea clientilor activi este de 31,5% in vreme ce la Libra Internet Bank – institutie care si-a asumat strategia canalelor alternative chiar (si) in denumire – ponderea este de numai 17,6% – cea mai mica dintre bancile care au intrat in analiza eFinance! Semn clar ca multe lucruri raman la nivel declarativ in Romania.
Sunt patru banci care au cel putin jumatate dintre clienti de IB activi (BT – 61,2%, ProCredit – 58,2%, Alpha – 56% si Intesa – 51,7%), in vreme ce ponderea clientilor activi in cazul primelor doua banci ca marime din piata este in jurul a 38% (BRD – 38,6% si BCR – 37,6%). Dintre primii 10 clasati ca numar de clienti, se manifesta un interes crescut la tranzactionarea prin IB in cazul Unicredit (47,7% clienti activi) in vreme ce Bancpost dezamageste (17,7%), mai putin de unul din cinci abonati de IB tranzactionand efectiv.
Dinamica numarului de clienti persoane fizice a fost pozitiva si relativ similara cresterii anterioare (13,84% in anul 2012/2011, fata de 14% in anul 2011/2010), insa avansul inregistrat de clientii corporate s-a injumatatit – 19,31% in anul 2012/2011, fata de aproape 40% in anul 2011/2010.
Cat priveste zona de mobile banking, „bancile din sistem au făcut paşi timizi în direcţia mobile banking, amanand sau chiar neglijand aceasta nisa. Cu excepţia unor jucatori cu vocatie de gen early adopters si de pionieri in domeniul tehnologiei (Raiffeisen Bank, UniCredit Ţiriac Bank, BCR, dar chiar si OTP sau Millennium Bank), piata a ramas in stand-by si expectativa.”
La finele anului 2012, Raiffeisen Bank avea aproape 41.600 de clienţi pe mobile banking , Banca Transilvania – 28.400 clienti, BCR- 20.300 clienţi (din octombrie 2012) si UniCredit (cca. 4.400 clienti din septembrie 2012). Unul dintre pionierii nisei, BRD, a stopat serviciul Mobilis, fiind pe picior de a-l relansa in noi parametri.
Asadar, numai 95.000 de clienti pe serviciul de mobile banking in conditiile in care numarul telefoanelor inteligente au un grad din ce in ce mai ridicat de penetrare in randul populatiei. Numai in 2012, unul din patru telefoane vandute a fost smart phone, in jur de 900.000 de bucati. In 2013, pe piata romaneasca previziunile spun ca s-ar putea vinde 1,5 mil. de telefoane inteligente. Este adevarat ca studiile arata ca de smart phone se arata mai interesati adolescentii, in vreme ce parintii prefera mai degraba tabletele. Insa chiar si pe aceasta ultima categorie de produse, piata de IT se asteapta ca in acest an sa avem peste 500.000 de tablete vandute.
Toate aceste cifre vorbesc depre marele potential pe care il are in continuare „banking-ul de la distanta” atat din perspectiva terminalelor mobile ce pot fi folosite ca suport la tranzactionare (si care continua sa invadeze piata), cat si a milioanelor de clienti bancari care nu detin inca un contract de IB.
Mai multe cifre in analiza pietei de online banking pe 2012
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: