ZF: Reteaua de POS-uri instalate in magazine aduce venituri din comisioane de 50-70 mil. euro anual

10 septembrie 2015

Gradul de concentrare pe business-ul de acceptare carduri este unul extrem de ridicat. Primele trei banci, din punct de vedere al retelei de POS, dețin aproape jumătate (peste 47%) din terminalele instalate la comercianti.

Cea mai extinsa retea de POS-uri este detinuta de BRD, a doua banca din sistem in functie de marimea activelor, cu aproximativ 26.000 de terminale de plata, ceea ce reprezinta aproximativ o cincime din piata totala de POS-uri.


Banca Transilvania, institutie de credit care in prezent trece printr-un proces de inlocuire a jumatate din reteaua de POS-uri cu unele contactless, are circa 24.000 de astfel de terminale de plata instalate la comercianti.

Podiumul bancilor in functie de aparatele POS este completat de Raiffeisen, cu circa 14.000 de astfel de unitati, potrivit celor mai recente date puse la dispozitia ZF de catre banci.

Datele centralizate de BNR, releva faptul ca la 30 iunie 2015, in piata erau instalate si operationale un numar de 135.639 terminale POS, dintre care 2.367 terminale permit inca autorizarea vocala a tranzactiei. De asemenea, valoarea tranzactiilor de plati la comercianti s-a ridicat in prima jumatate a acestui an la 17.905 mil. lei (4 mld. Euro). Probabil ca in acest moment, comisionul mediu per tranzactie comerciala (interchange fee-ul) perceput de banci este de sub 1,5%. Pana la finalul acestui an, comisionul va scadea la 0,2% pentru cardurile de debit si 0,3% pentru cele de credit.

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?