[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Visa Romania crede ca piata de acceptare ar mai putea creste cu 160.000 de comercianti. „Daca legea cash back, care are si norme de implementare, ar fi aplicata, acest lucru ar mari semnificativ rata de adoptie.”

Premium
2 iulie 2021

Romania a crescut spectaculos reteaua de terminale POS inslatale la comercianti, asistand practic la o dublare in ultimii cinci ani: de la 132.000 in martie 2015, la aproximativ 261.000 in martie 2021.

Cu toate acestea, tara noastra are o medie de numai 13 terminale POS la mia de locuitori, fiind cu mult in urma mediei europene de 33 de terminale. In fapt, Romania ocupa ultimul loc la acest indicator. Pana si in Bulgaria, media este de 22 de terminale POS la mia de locuitori.


Am intrebat reprezentantii Visa cate IMM-uri ar (mai) trebui sa accepte cardul la plata dar nu o fac deocamdata.

Elena Ungureanu, country manager Visa Romania:

Am facut o evaluare pornind de la numarul total de IMM-uri care exista in Romania (n.r. 490.000). Din pacate nu avem date oficiale care sa ne spuna exact cati accepta cardul si cati nu. Acestea sunt evaluarile noastre.

In momentul de fata suntem undeva la 260.000 de terminale (n.r. POS), asta inseamna vreo 160.000 de comercianti. Daca reusim sa ajungem sa dublam, credem ca am reusit sa acoperim toata piata. Dar situatia este foarte fluida. Astazi este un comerciant, maine nu mai este. Intra foarte multi in piata dar si ies foarte multi. Nu cred ca exista un raspuns corect la intrebarea asta, doar asa o estimare.

Catalin Cretu, general manager Romania, Croatia, Slovenia si Malta:

Beneficiul important al aducerii acestor 160.000 (n.r. de comercianti) sau cat or fi, nu este la fel de mare din punct de vedere al valorii, pentru ca in comertul modern deja se accepta. Acolo unde se fac 60-70% din cumparaturi deja se accepta plata cu cardul. Este foarte imporant sa aducem acesti comercianti mici, in general, tocmai prin prisma faptului ca si zonele in care ei se afla, in general in zonele rurale si urban mic, sa fie cuplate la viteza urbanului mare si restului Romaniei. Beneficiul important acolo este, in a cupla zonele acestea, urban mic si rural, la incluziunea financiara si la desvoltarea instrumentelor de plati online in general in Romania, cat mai uniform posibil.

In acest moment, sunt cel putin trei modalitati prin care comerciantii care inca nu accepta plata prin card pot fi atrasi in sistem.

Avem solutia „Tap to Phone”, prin care nu mai este nevoie de achizitia unui terminal POS, pentru care in general se plateau 200-300 de euro. Mai mult, se elimina si costurile cu mentenanta. De ce? Pentru ca solutia permite ca telefonul mobil al comerciantului sa se transforme in terminal de acceptare la plata a cardurilor, prin simpla descarcrae a unei aplicatii. In acest moment Visa are cinci parteneri in Romania cu care promoveaza aceasta solutie si considera ca este solutia ideala pentru comerciantii care pana acum nu acceptau cardurile din considerente de cost, mai ale cei din mediul rural.

Pe urma, este in plina desfasurare acest proces de conectare a caselor de marcat cu jurnal electronic la sistemul informatic al ANAF. Prin urmare, fiscul va vedea incasarile fiecarui comerciant din aceasta tara. Transparenta va fi totala si obligatorie. Comerciantii nu vor mai avea motive sa nu accepte cardul. In plus, casa de marcat poate fi adaptata pentru a putea fi folosita ca POS, prin simpla introducere a unui modul in acest sens.

In fine, exista legea „cash back”, care obliga comerciantii cu vanzari anuale de 50.000 euro sa accepte cardul la plata. Se poate reveni la plafonul initial de 10.000 euro.

Iata ce spun reprezentantii Visa despre importanta acestor masuri in cresterea retelei de acceptare.

Catalin Cretu: „Cred ca aici, efectul cumulat ar fi cel mai puternic. Daca legea cash back, care are si norme de implementare, ar fi aplicata in momentul de fata, acest lucru ar mari semnificativ rata de adoptie. Pentru ca e obligatorie. Mai ramane sa fie si aplicata aceasta obligativitate.

Daca este aplicatata acestui segment de la 50.000 euro in sus, eu cred ca deja ar ajuta foarte mult. Coborand sub 50.000 euro, este si acesta un lucru important insa as zice ca in subsidiar, intr-o perioada ulterioara, dupa ce am fi rezolvat acest segment de pana in 50.000 euro. Pentru ca e vorba si de incredere, de intelegere a beneficiilor platii cu cardul. Lucrurile aici pot fi facute treptat iar efectul cumulat ar fi cel mai important.

Reprezentantii Visa nu pot spune daca in urmatorii 3-5 ani acesti potentiali 160.000 de comercianti vor fi arasi in reteaua de acceptare.

Elena Ungureanu: „Uitandu-ne in urma este dificil de spus. Depinde foarte mult de masurile care se iau.”

Una dintre masurile vizate este tocmai revenirea la pragul de 10.000 euro, masura pentru care Visa va face lobby in continuare in vederea adoptarii.

Catalin Cretu: „Suntem interesati sa discutam in continuare acest subiect insa prioritatea principala este aplicarea legii in vigoare. Pentru ca exista, nu mai este nevoie de alte discutii, alte studii de impact. Avem acum aceasta solutie ieftina si rapida de acceptarea platii cu cardul (n.r. „Tap to Phone”) exact pentru acest segment care a fost reticent pana in acest moment iar beneficiul in ceea ce priveste trasabilitatea si lupta cu economia subterana este evident pentru stat.

Speram si in niste mesaje oficiale date in aceasta directie in vederea aplicabilitatii legii existente dar avem in continuare discutii si pentru alte masuri. Avem in jurul nostru tari care au aplicat diverse masuri legislative care promoveaza dezvoltarea platilor electronice. Deunazi Ciprul a introdus o lege, nu numai pentru comercianti ci si pentru furnizorii de servicii de tip B2B, sa accepte platile electronice. Plafonarea si mai jos a platilor cu numerar. Exista o suma de masuri pe care le discutam in acest moment, inclusiv in Romania.”

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?