14 decembrie, 2012 – In Romania sunt circa 100 de site-uri si portaluri dedicate comercializarii de produse de asigurare, cele mai vandute polite fiind, de departe, RCA si Casco. Cu toate acestea, doar 3% dintre asigurarile non-life sunt incheiate prin canalul online, ceea ce reprezinta unul dintre cele mai joase niveluri de penetrare a distributiei de asigurări online din Europa. Vanzarile totale de asigurari online in Romania sunt estimate la circa 2,5% din piata, al carei potential se ridica la 45 mil. Euro.
In conditiile in care vanzarile de asigurari prin canalele traditionale se mentin la acelasi nivel sau chiar inregistreaza scaderi fata de anii trecuti, comertul electronic pastreaza un ritm accelerat, fapt care arata clar ca vanzarile online reprezinta o solutie de dezvoltare accelerata pe timp de criza.
Drept consecinta, tot mai multi brokeri investesc in acest segment, fiind convinsi de potentialul si de beneficiile comertului online. Numai in ultima saptamana, trei brokeri cu nume importante pe piata locala si-au anuntat lansarea unor portaluri dedicate vanzarilor de asigurari pe Internet: SAFETY Broker, MAXYGO Broker si SRBA.
Investitiile nu sunt deloc de neglijat, mai ales in conditiile in care, pe langa elementele tehnice necesare unui astfel de site, comertul electronic are nevoie de foarte multa promovare. Spre exemplu, proiectul dezvoltat de SAFETY Broker pe parcursul a trei luni a presupus o investitie totala de peste 600.000 EUR, incluzand conceperea si realizarea site-ului, dar si bugetul alocat campaniei de marketing aferente, in timp ce SRBA a anuntat o investitie de circa 10.000 EUR.
„Investitia pe care am facut-o acum vine sa reconfirme potentialul pietei de asigurari online din Romania, estimata la circa 45 mil. EUR”, a declarat Viorel VASILE, Managing Partner, SAFETY Broker.
Noul portal de asigurari online al celor de la Safety Broker s-a implementat impreuna cu banca de investitii BAC Romania, care confirma acest potential al pietei. “Am decis sa ne implicam in proiectul www.goya.ro, datorita potentialului semnificativ de crestere al pietei de asigurari online din Romania pe termen lung. In momentul de fata, mai putin de 3% din asigurarile non-life sunt incheiate prin canalul online, ceea ce reprezinta unul dintre cele mai joase niveluri de penetrare a distributiei de asigurări online din Europa”, spune Arin Ion – Partner, BAC Romania.
Pe de alta parte, aproximativ 70% din proprietarii de masini utilizeaza Internetul ca mediu de comunicare, conform unei analize a portofoliului de peste 100.000 de clienti al SRBA. Gheorghe GRAD, Directorul General al SRBA, a subliniat ca „emiterea online a politelor RCA ofera de departe avantajul analizei comparative a preturilor practicate de catre companiile de asigurari in timp real”
„Vanzarile online pot deveni profitabile in conditiile in care exista disponibilitate de investitie pe termen lung in activitatea de start-up. Un astfel de business genereaza profit in primii cinci ani daca exista o eficientizare a proceselor si o reducere a costurilor”, a declarat Razvan PAVEL, Director General, NETRISK Broker, detinatorul portalului Asigura.ro. In prezent, investitia initiala necesara unei activitati de vanzare de polite de asigurare pe Internet se ridica la circa 30.000 EUR in ceea ce priveste partea informatica, si inca aproximativ 30.000 EUR pentru promovarea lansarii. Astfel, costul de achizitie pentru un vizitator ajunge la 2 lei, conform unei cercetari derulate in prima jumatate a acestui an de NETRISK Broker. Pe de alta parte, numai 3% dintre vizitatori cumpara o polita de asigurare, ceea ce inseamna un cost per polita de 67 lei. Costurile operationale se ridica la circa 20 lei per polita, in timp ce comisionul mediu este de 60 lei per polita. Astfel, pentru set-up IT si vanzari de 10.000 de polite se genereaza o pierdere cumulata de peste 120.000 EUR.
Totusi, temenul de „vanzare” poate fi dezbatut deoarece, in practica, numai politele RCA, cele de calatorie si cele obligatorii de locuinta pot fi cu adevarat vandute pe Internet. Asigurarile de tip Casco si cele facultative de locuinte necesita semnatura clientului, precum si o inspectie de risc a obiectului asigurat, astfel incat „vanzarea” acestor produse se face efectiv fata in fata cu clientul.
De aceea, mai multi vanzatori de asigurari pe Internet, desi promoveaza vanzarea politelor facultative, pot face cel mult o oferta pentru astfel de produse. Pentru a se mentine competitivi, ei ofera servicii suplimentare pentru clientii lor, precum comparatoare de preturi, detaliere a clauzelor politelor facultative, aplicatii de comparatie a produselor sau consiliere in caz de daune.
„Ca si in IT, unde orice gadget nou aparut ieri poate parea desuet maine, asa si in domeniul vanzarilor online trebuie sa ai acea determinare de a te reinventa si de a te plia pe nevoia consumatorului devenit in ultima vreme mult mai interesat de conditiile de asigurare si tarife”, a declarat Cristian BALANICA, Director General, PIRAEUS Insurance Broker.
La jumatatea acestui an, un studiu derulat de Media XPRIMM a identificat circa 100 de site-uri si portaluri dedicate comercializarii de produse de asigurare. Cele mai vandute polite erau de departe RCA si Casco, urmate de politele de locuinta si cele de calatorie. Astfel, RCA era vandut de catre 84% din site-urile analizate Casco de 55%, asigurarile de locuinta de 45%, polite de calatorie de 26%.
Desi in Romania, vanzarile totale de asigurari online sunt estimate la circa 2,5% din piata, in Marea Britanie, 60% pana la 80% din politele auto se vand prin acest canal, iar in Germania ajung la 21% din intreaga piata. In acest context, Romania are un potential foarte mare de dezvoltare.
Sursa: Safety Broker
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: