In Romania, putin peste o treime din mediul rural este inclus financiar, avand acces la servicii financiare de baza precum un cont bancar. Astfel, 85% dintre adultii din mediul urban mare și metropolă, 78% din urbanul mic și doar 35% din rural au un cont bancar, potrivit rezultatelor cercetarii de piata realizate de Brandberry la comanda NOCASH .
Cei care declară că dețin și card bancar sunt cu aproape 9% mai mulți în urban mic-mediu decât cei care au declarat că au cont bancar. Aceasta înseamnă că există aproape 9% din populația oraselor mici si medii care nu recunoaste diferența dintre un card bancar și un alt tip de card. La nivel național media este de 2%.
Aproape 50% dintre respondenți declară că obișnuiesc să păstreze o evidență a cheltuielilor zilnice. Totuși, la întrebarea legata de cum anume fac acest lucru, jumătate dintre ei a declarat că ”țin minte”.
“Am avut dar nu mai am”
Datele cercetarii releva faptul ca un sfert dintre cei care au declarat că nu detin un cont bancar spune că a avut dar din diverse motive a renuntat la el. Situatia “abandonului” de servicii financiar-bancare este mai pronuntata pentru populatia din mediul rural. Potrivit rezultatelor obtinute, 80% dintre cei care locuiesc în rural, și au avut card, NU doreste să-și mai facă unul nou spre deosebire de 80% din urban care vrea să-și deschida un nou cont de card.
Gradul de utilizare
Anul 2015 a consemnat trecerea unei bariere importante in comportamentul de plata al romanilor posesori de card. A fost pentru prima oara cand numarul de tranzactii de plati la comercianti a depasit numarul tranzactiilor de retragere numerar la ATM-uri.
Cercetarea de piata consemneaza faptul ca aceasta performanta s-a obtinut in conditiile in care doar unul din cinci posesori de card face plati. Asadar, 80% dintre cei care au card îl folosesc preponderent pentru a retrage numerar și a face plăți cu numerar, față de doar 20% proporția celor care fac plăți preponderent cu card.
O alta concluzie a cercetarii de piata este ca peste 50% dintre respondenții de la oraș își primesc salariul pe card, față de doar 23% dintre cei de la sat. Cu toate acestea, 95% din populație utilizează numerarul des și foarte des.
Poate tocmai de aceea, în top 3 facilități dorite de respondenți lângă/în apropierea locuinței se regăsesc: farmacia (36.6%), cabinetul medical (32,2%) și… bancomatul (27,9%). Banca se află abia pe locul 8. In acest context al facilitatilor de pe langa casa, foarte important este si faptul ca peste 50% din populatia rurala considera serviciul “cash back” folositor si foarte folositor.
O nota interesanta este apetitul in crestere al romanilor pentru comertul electronic. In primele noua luni din acest an, 20% dintre respondenți a făcut cumpărături din magazinele online romanesti și 6% din magazinele online din afara țării.
„În urmă cu 20 de ani apărea pe piaţă primul card bancar, emis sub sigla Visa, precum şi primul bancomat de la care se puteau efectua retrageri de numerar. Astăzi există peste 15 milioane de carduri pe piaţă şi mai mult de una din două tranzacţii pe un card Visa este o plată la comercianţi, ceea ce reflectă progresul plăţilor electronice în România. Pentru ca toată ţara, şi nu doar anumite regiuni, să intre în era digitală şi să atingem nivelul de dezvoltare a plăţilor electronice din alte state europene, mai avem însă un drum lung de parcurs şi este nevoie în continuare de dialog și reflecție, de cooperare între companii și instituții publice preocupate de modernizarea și digitalizarea României. Felicitări NoCash pentru iniţiativa remarcabilă de a face o analiză în profunzime a pieţei cardurilor şi de a aduce împreună toţi actorii importanţi din acestă industrie”, a declarat Cătălin Crețu, director general România, Croația, Malta și Slovenia în cadrul Visa Europe.
“Ne bucurăm să susținem proiectul ambițios al NoCash, prima radiografie a pieței locale de carduri de la formarea acesteia. Credem că această inițiativă este utilă pentru a releva amploarea avansului acestui segment pe parcursul ultimelor două decenii, atât în termeni cantitativi, cât și calitativi. Ecosistemul plăților electronice din România este marcat de inovație și dezvoltări remarcabile, trăsături sinonime cu Mastercard. Ne reafirmăm, pe această cale, dorința de a continua dezvoltarea industriei cardurilor din România către o piață cu adevărat europeană, unde gestul de plată cu cardul este unul normal.”, a declarat Cosmin Vladimirescu, General Manager, România, Mastercard.
In ceea ce priveste viitorul, 23% dintre respondenți consideră că plata în numerar va înceta să mai fie majoritară pentru cumpărăturile uzuale într-un interval de 5-10 ani în timp ce aproape 30% consideră că numerarul va rămâne majoritar și nu va dispărea niciodată.
Cu toate acestea, o proportie insemnata a respondentilor este foarte deschisa la nou. Concret, la întrebarea ”cu ce obiecte ați vrea să puteți face plăți?”, 42% dintre subiecții intervievați au declarat că ar face plăți cu telefonul mobil.
“Romanii au parcurs un drum lung dar saltul este semnificativ. In urma cu 20 de ani se soptea PIN-ul la ATM iar cardul era aruncat la cosul de chitante de langa bancomat dupa ce se facea retragerea. Astazi, milioane de romani fac plati online iar hipermarcheturile au inceput deja sa introduca posibilitatea de plata cu mobilul a cumparaturilor. La inceputul anilor 2000, tot ele au dat startul dezvoltarii pietei odata cu acceptarea la plata a cardurilor. Acum intram intr-o noua etapa: cea a platilor mobile, in care cardul “dispare” in smartphone”, a declarat Sergiu Cone, director general NO CASH Capital Consult.
Despre studiu
Studiul a fost realizat în perioada 10-21 Octombrie 2016, prin interviuri față-în-față la domiciliul respondenților (urban mare, mic, mediu și rural), pe un eșantion de 1091 persoane selectat aleator cu pas statistic de 5, fiind reprezentativ pentru populația României de 18 ani și peste. Marja de eroare maximală este de ±2,9%, la un nivel de încredere de 95% și o distribuție de 50% (marja de eroare scade pe măsură ce rezultatul unei variabile este mai distanțat de limita de distribuție (de 50%). Eșantionul a fost calibrat după datele oficiale ale Recensământului Populației din 2011. Colectarea datelor s-a realizat în mod securizat, operatorii utilizând tablete cu soft dedicat, conectate la internet, cu trimitere criptată a datelor direct în serverele brandBerry.
Despre brandBerry
”brandBerry este compania de business consulting cu focus pe cercetări de piață. brandBerry identifică tendințe pe piață și provocări ale clienților și, prin experții săi cheie, propune soluții concrete și oferă suport în implementarea lor. BrandBerry are sediul central în Brașov dar clienții săi sunt din toată România, Europa și chiar Australia. În cei 11 ani de activitate a deservit mai mult de 50 de clienți în peste 150 de proiecte de cercetare din mai mult de 10 industrii.”
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: