74% dintre consumatorii din Europa Centrală și de Est (CEE) au indicat telefonul mobil ca metoda alternativă preferată de plată, arată un nou studiu Mastercard cu privire la folosirea serviciilor digitale în rândul populației. Studiul, realizat în 13 țări din CEE, printre care România, Austria, Croația, Polonia sau Ungaria, relevă că utilizarea smartphone-ului a atins un nivel de peste 90%, lăsând în urmă folosirea tabletei sau a laptopului. E-mail-ul, internetul și social media sunt, de asemenea, în creștere cu 17% față de anul 2016.
În ultimii trei ani, românii au adoptat constant un stil de viață digital, folosind tot mai multe unelte și funcționalități. În prezent, aproximativ 90% din populație folosește un smartphone, în creștere cu 6% față de anul 2016. Românii respondenți consideră, însă, că serviciile digitale disponibile pe piață nu sunt suficiente, în special în domenii precum educație, sănătate și transport public, unde se resimte cea mai mare nevoie de inovație digitală.
Plata de pe telefonul mobil și metodele de autentificare aferente sunt folosite din ce în ce mai des de către populația din România, aproape 80% din persoanele chestionate care folosesc acest tip de plată declarând că procesul de achiziție și confirmare a plății pe mobil este cea mai bună alternativă digitală. Codul transmis prin SMS pentru autorizarea tranzacțiilor realizate online este metoda preferată și cel mai des folosită pentru autentificare: de către 51% dintre utilizatorii români.
În același timp, autentificarea biometrică se află pe un trend ascendent în preferințele consumatorilor români, 44% dintre cei intervievați declarând că dacă ar putea să aleagă la momentul plății, ar opta pentru o metodă de autentificare biometrică. 24% din români folosesc deja autentificarea biometrică sub o formă sau alta, comparativ cu 2016, când procentul era de doar 5%.
81% dintre respondenți consideră că amprenta digitală este o metodă de plată sigură. Autentificarea de tip biometric este îmbrățișată de persoane din toate categoriile de vârstă, însă tinerii sunt cei mai deschiși la această variantă. “Aș alege o metodă de autentificare ce îmi oferă cel mai mare nivel de siguranță pentru contul meu”, au declarat majoritatea respondenților.
În ceea ce privește conștientizarea asupra securității online, românii preferă ca parola lor să fie unică (52%) și ușor de ținut minte (41%). Peste jumătate dintre consumatori își memorează parola, în timp ce unul din patru respondenți o notează pe hârtie sau o salvează în telefon, deși aceste metode de memorare a parolei îi pot expune potențialelor fraude. Autentificarea biometrică vine în preîntâmpinarea acestor probleme, eliminând necesitatea memorării unor parole.
Încrederea consumatorilor în Inteligența Artificială (AI) este în continuă creștere: 25% din respondenți au testat în trecut metode tehnologice bazate pe Inteligență Artificială, în timp ce 63% ar încerca unelte digitale similare în viitor. Cel mai mare procent de utilizare se înregistrează în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 20 și 29 de ani.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: