Bucuresti, 25 noiembrie 2010 – “11% din totalul populatiei urbane cu varsta peste 15 ani folosea un card de credit in ianuarie 2008, iar pana in septembrie 2009 numarul utilizatorilor s-a redus la jumatate”, potrivit GfK Romania. “Incepand cu finalul anului 2009 cresterea s-a reluat, astfel ca in prezent 10% din populatia urbana detine un card de credit”, declara Anca Zamfirescu, cercetator senior, expert in piata financiar – bancara la GfK Romania.
Datele BNR, care au la baza raportarile emitentilor, arata ca numarul utilizatorilor nu avea cum sa se injumatateasca in perioada trim.I 2008 – trim.III 2009 pentru simplul motiv ca numarul cardurilor de credit a crescut in aceasta perioada: de la 2,21 milioane in martie 2008 la 2,27 milioane in septembrie 2009. Cat despre afirmatia reluarii cresterii incepand cu finele lui 2009, graficul de mai jos reflecta o relativa stagnare, in cel mai fericit caz. Practic, numarul cardurilor de credit a fost acelasi in lunile septembrie din ultimii doi ani, respectiv 2,2 milioane.
Sursa: Banca Nationala a Romaniei
Revenind asupra concluziei studiului GfK Romania, potrivit careia 10% din populatia urbana detine un card de credit mai facem urmatoarele precizari.
In primul rand, bancile nu pot acorda carduri de credit persoanelor sub 18 ani. Mai mult, si pentru segmentul 18-23 ani este o problema pentru ca, in general, sunt studenti sau nu au un loc de munca; fie nu se califica, chiar daca au o slujba. In aceste conditii, ponderea studentilor in portofoliile de carduri de credit ale bancilor este marginala. In concluzie, este gresita aceasta segmentare de varsta, populatia de cel putin 15 ani, atunci cand studiem piata posesorilor cardului de credit.
In al doilea rand, populatia adulta a Romaniei se ridica la 18,3 milioane – pentru ca atatia cetateni cu drept de vot avem. Cum 50% din populatie traieste in mediul urban iar cardurile de credit in mediul rural sunt o rara avis, rezulta ca cele 2,2 milioane de carduri de credit se impart la 9 milioane de persoane. Cu alte cuvinte, strict statistic, 24,4% din populatia urbana (de cel putin 18 ani) detine un card de credit si nu 10%. Marja de eroare nu este decat de 144%. Din fericire, desi este o eroare regretabila, ea este una pozitiva, pentru ca numarul celor care folosesc acest produs bancar in mediul urban este mult mai mare.
GfK gaseste si explicatia pentru ceea ce ei numesc “revenirea pe crestere”: “Desi criza economica s-a accentuat in 2010, o posibila explicatie pentru revenirea preferintei pentru utilizarea cardurilor de credit din ultimul an vine din faptul ca bancile s-au concentrat destul de sustinut pe promovarea cardurilor de cumparaturi cu accent pe diverse beneficii, printre care si perioada de gratie extinsa”.
Poate ca bancile au derulat campanii de promovare, au extins si perioada de gratie, dar realitatea este ca romanii nu au mai cheltuit niciodata asa cum au facut-o in trimestrul IV din 2008. Graficul de mai jos, arata odata in plus, ca rezultatele studiului GfK nu au nicio legatura cu ce s-a intamplat cu adevarat in piata romaneasca a cardului de credit.
Sursa: Banca Nationala a Romaniei
Daca mai sunteti totusi interesati de studiul GfK, gasiti aici detaliile
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: