[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Teodor Blidarus, FintechOS: „ne uitam sa consolidam pozitia noastra ca jucator de tehnologie european.” … „Portofoliul de clienti ar trebui sa ajunga la 200, pana la sfarsitul anului viitor”, in principal banci si companii de asigurari.

Premium
2 decembrie 2019

In ultimii 5 ani s-a vorbit foarte mult despre banking vs fintech pana cand am ajuns sa intelegem urmatoarele lucruri: 1) este banking & fintech – vedem o deschidere catre inovatie, din ce in ce mai mare in banking, cu ajutorul fintech-urilor si 2) schimbarea majora in urmatorii 5-10 ani nu va veni doar de la jucatorii tineri ci si de la jucatorii care au o pozitie dominanta in piata, spune Teodor Blidarus (foto), CEO FintechOS, intr-un interviu acordat NOCASH la conferinta internationala Banking 4.0.

Am discutat cu reprezentantul FintechOS despre viziunea companiei si modul in care aceasta se diferentiaza atunci cand propune un parteneriat sectorului bancar, pentru a ajuta in procesul de transformare digitala ce are ca finalitate imbunatatirea experientei clientului.

„FintechOS vine cu doua paradigme. Prima este ca noi nu oferim o platforma, ci lucram intr-un perimetru foarte bine definit. De exemplu, vrei sa personalizezi experienta in onboarding, creditare, plati sau constituire depozite? Noi te ajutam. Vrei sa te duci intr-o zona strategica in care sa ai o singura tehnologie? Putem sa ajutam. Dar, in esenta, nu avem aceasta abordare aroganta, a companiilor de tehnologie, care vin si spun ca eu trebuie sa fiu singura tehnologie pe care vei construi acest banking personalizat.

A doua valoare pe care noi o aducem este ceea ce se cheama „evolutive data layer”. Practic, cream acest data core, prin integrarea a peste 150 de date externe intr-o banca. Aducem toate datele la un loc, cu datele care sunt deja existente astfel incat sa ajutam bancile sa construiasca noua generatie de produse si servicii care au la baza personalizarea si datele.

Aici este diferentiatorul nostru fata de o tehnologie care se uita sa se pozitioneze fie in zona de core, fie in zona de middle-ware sau in zona de front. Noi venim si spunem ca toata aceasta separare este nenaturala. Personalizarea experientei clientului vine din punerea la un loc a tuturor acestor date din toate layerele si integrarea lor cu datele externe pe care o banca s-ar putea sa nu le aiba niciodata in gestiune.

Toate acestea in cicluri de inovatie rapida, de 4-6 saptamani. Vii si impingi un produs in piata, vezi daca functioneaza. Daca nu functioneaza il scoti si pui altul s.a.m.d. Vremurile in care o banca lansa 3-6 produse pe an au disparut. Te uiti la ce se intampla cu fintech-urile, care sunt capabile sa impinga in piata, de la o luna la alta, servicii si produse noi, experiente noi pentru client.”

Practic, reprezentantul FintechOS spune ca, fata de cum s-a obisnuit in piata, compania poate livra solutii de zece ori mai ieftin si mai rapid. Si pentru ca toata lumea spune ca este prea frumos sa fie adevarat:

„Noi am inventat un model pe care il numim accelerator, in care le spunem clientilor sa-si aleaga use-case-ul dorit si noi ii demonstram ca in doua-patru saptamani vom produce acel „use-case„, fara niciun cost.”, spune Teodor Blidarus.

Functioneaza? Evolutia portofoliului de clienti este cea mai buna dovada in acest sens.

„Suntem prezenti in 10 piete internationale de pe patru continente (n.r. in mai putin de doi ani). In momentul de fata avem 40 de clienti iar pana la sfarsitul anului viitor ar trebui sa fie aproape 200, banci si companii de asigurari. Daca te uiti in portofoliul nostru, in acest moment, este impartit 50-50 si cred ca aceasta proportie o vom pastra si anul viitor.”

Castiga teren insa si alte sectoare, precum telecom sau marii retaileri.

Cum va impacta open source industria de banking?

„Discutam de o paradigma specializata de open source. Noi nu spunem ca toata tehnologia noastra va fi open source. Noi spunem ca tehnologia noastra este accesibila tuturor, nu doar oamenilor tehnici, pentru a putea sa construiasca aceste solutii – in zona de cont curent, creditare, asigurari, depozite, s.a.m.d. – in asa fel incat noi ne simtim confortabil sa oferim acces la codul sursa pentru a-l schimba si personaliza cum vor. Cu oamenii vostrii, cu partenerii vostrii, practic aliniat cu filozofia voastra de lucru.

Cred ca aceasta idee potrivit careia tot ce inseamna solutie bancara si, in general, solutii in zona de servicii financiare, trebuie sa fie deschisa, a devenit omni-prezenta (n.r. la nivel global). Toata lumea intelege ca nu ai cum sa ramai captiv in ecosistemul unui furnizor, care a fost in piata in ultimii 30 de ani. In realitate, in momentul de fata, acest furnizor nu lupta ca sa inoveze ci lupta ca sa supravietuiasca. Nu vrei sa fii prins in acel ecosistem.”

Ce crede Teodor Blidarus despre rolul neobanks in dezvoltarea viitoare a sectorului bancar gasiti in interviul de mai jos: „Este mai degraba un impact de enablement decat un impact de transformation.”

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?