[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Tendintele pietei cardurilor identificate de BNR: contactless, prepaid/gift card, ecommerce si solutii de plati mobile

2 iulie 2015

In cel mai recent Raportul Anual al BNR, institutia identifica tendintele care s-au evidentiat pe piata instrumentelor de plata electronica pe parcursul anului 2014. Ele se prezinta dupa cum urmeaza:
▪ cresterea gradului de adoptie a platilor contactless datorita sporirii numarului de emitenti de acest tip de carduri, precum si a retelei de acceptare, evidentiindu-se cresterea ponderii platilor de valori mici (sub 100 RON) realizate prin intermediul tranzactiilor contactless, un canal important pentru promovarea tehnologiei contactless fiind transportul public.

Din datele centralizate de NOCASH, la finalul anului 2014 erau in circulatie peste 1,8 mil. de carduri contactless – ceea ce reprezinta mai mult de 12% din portfoliul de carduri valide in piata. Ponderea va creste treptat la peste 50% in urmatorii doi ani.


▪ cresterea gradului de utilizare a cardurilor cu 9,5 la suta fata de anul precedent, determinata de schimbarea comportamentului in ceea ce priveste utilizarea cardurilor pentru cumparaturi, fapt datorat si majorarii numarului de POS-uri (Point of Sale).

Din tabelul de ma jos se observa cum in ultimul an (perioada martie 2014-martie 2015) numarul a terminale POS a crescut aproape cat in trei ani la un loc (martie 2011 – martie 2014).

tabel BNR retea POS
Potrivit datelor centralizate de BNR, numarul de tranzactii pe cardurile emise in Romania a crescut de la 423,8 mil. in 2013 la 464,2 mil. in 2014. Anul acesta va fi depasit un nou prag psihologic in ceea ce priveste gradul de utilizare: 500 mil. tranzactii. De asemenea, va fi pentru prima oara cand ponderea tranzactiilor comerciale va depasi 50% in total tranzactii cu cardul – ceea ce inseamna ca romanii vor face mai multe tranzactii de plati decat retrageri de numerar.

▪ cresterea cotei de piata a cardurilor prepaid si a cardurilor cadou (gift card) datorita aparitiei unui nou emitent, aceste produse avand ca obiectiv principal tintirea populatiei nebancarizate din Romania;
▪ dezvoltarea continua a solutiilor de plata care permit initierea si efectuarea platilor prin intermediul telefonului mobil inteligent (smartphone) pentru cei care nu detin un cont bancar, in particular a solutiei bazate pe codurile QR (Quick Response);
▪ modificarea legislatiei in materie de plati online ale impozitelor prin introducerea de noi modalitati de plata, altele decat plata prin card, respectiv internet-banking si mobile-banking, aceasta avand o contributie importanta atat la dezvoltarea comertului electronic, cat si la imbunatatirea gradului de colectare a impozitelor.

Descarca aici documentul complet: Raport anual BNR – 2014

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?