Telekom Romania atrage atentia asupra fraudelor din mediul online

28 decembrie 2020

Frecvent, în mediul online, se desfășoară campanii de fraudă prin care utilizatorii sunt informați că pot câștiga premii, constând în telefoane de ultimă generație, de la partenerii Telekom sau de la alte companii renumite din România, în schimbul completării unui chestionar online, potrivit unui comunicat de presa.

Fraudele pot avea loc prin mesaje scrise, apeluri telefonice, e-mail sau alte site-uri care imită Telekom Romania, cu intenția de a induce în eroare.


„De cele mai multe ori, acestea sunt ascunse sub diverse programe de recompensare a clienților, în care aceștia sunt invitați să furnizeze informații personale sau date de identificare, precum nume, prenume, CNP, adresa locuinței, parole, cod abonat, informații privind carduri bancare (număr card, cod CVC, PIN) etc.,” explica Telekom Romania.

Telekom Romania precizeaza ca nu organizează astfel de campanii și atenționează clienții să nu dea curs mesajelor prin care sunt rugați să apeleze numere de telefon sau să acceseze link-uri indicate pentru revendicarea premiilor, fără a verifica autenticitatea campaniilor sau concursurilor online, prin mesageria privată Facebook Telekom Romania sau la numărul de telefon 1234.

Toate campaniile cu premii organizate de Telekom se desfășoară doar pe paginile oficiale de comunicare ale companiei și nu sunt condiționate de efectuarea de plăți sau de comunicarea de informații personale.

Cum recunoști o înșelătorie

Observi greșeli de gramatică și de ortografie.

Site-ul, mesajul sau operatorul care te sună ți se adresează impersonal și nu folosește datele tale personale: nume și prenume, cod de abonat, codul facturii etc.

Adresele de e-mail sunt similare celor folosite de Telekom Romania, dar au denumiri ușor modificate sau litere înlocuite (ex. „Telecom” sau „Telkom” în loc de Telekom).

În mesaje sau e-mail, primești linkuri care fac trimitere la alte site-uri în afară de telekom.ro sau având URL/adresa web ușor modificate.

Ți se solicită acțiuni rapide: să transferi o sumă de bani, să tastezi coduri personale pe telefon, să confirmi date de autentificare, să te autentifici în contul tău de pe o pagină web falsă, pentru a primi bunuri sau premii câștigate în urma unor concursuri la care nu ai participat.

Ți se solicită să semnezi un contract de servicii pentru a obține beneficii financiare sau dispozitive.

Cum te protejezi de fraude

Nu oferi informații confidențiale (CNP, conturi bancare, adresa locuinței, parole, cod abonat) persoanelor necunoscute, indiferent prin ce mijloc de comunicare te contactează: SMS, apel telefonic, e-mail, WhatsApp, rețele sociale etc.

Verifică ce campanii, tombole sau concursuri sunt în desfășurare pe site-ul și paginile oficiale Telekom Romania. Dacă știi că nu ai participat la niciuna dintre ele, nu există niciun motiv pentru care să ți se ceară date personale.

Verifică atent atașamentele din e-mail, mai ales în cazul facturilor electronice. Pe lângă acestea, poți primi fișiere executabile infectate cu anumiți viruși.

Nu oferi codul PIN, numere de card, date de autentificare, coduri de reîncărcare și alte informații sensibile, dacă solicitarea primită este suspicioasă.

Setează parole sigure pentru conturile de utilizator și dispozitivele deținute. O parolă eficientă include majuscule, caractere speciale și numere. Exemplu: Utilizator!*2045.

Evită accesarea paginilor web care pot imita site-ul oficial www.telekom.ro.

Mai multe informatii despre diverse exemple de fraudă se pot găsi aici.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?