Studiu Reader’s Digest: Astra Asigurari, BCR si Visa sunt cele mai de incredere branduri financiare la romani

16 mai 2013

Dintre cele 12 tari participante la sondajul Reader’s Digest, in Romania se manifesta cea mai putina incredere fata de profesori. In schimb, consultantii financiari se bucura de cea mai mare incredere in Romania, dintre toate tarile chestionate, cu un procent de incredere in randul respondentilor de 34% fata de o medie de 22% in Europa. Rezultatul este cu atat mai surprinzator cu cat Romania are una dintre cele mai inalte rate de neperformanta pe credite, rezultat la care a contribuit si consultanta de specialitate pe care debitorii au primit-o din partea „expertilor” financiari.

In materie de branduri, foarte interesant este rezultatul privind cel mai de incredere credit card. Peste 30% dintre cei 984 de romani care au participat la sondajul Reader’s Digest – pentru desemnarea celei mai de incredere marci de credit card – nu s-a exprimat. 36% dintre ei a optat pentru Visa iar diferenta pentru MasterCard.


Studiul revistei Reader’s Digest intitulat “European Trusted Brands 2013” a relevat faptul ca BCR este cea mai de incredere banca in ochii romanilor, Astra Asigurari este cea mai de incredere companie de asigurare, iar Visa este cea mai de incredere marca de card de credit.

In vreme ce BCR si Astra inregistreaza un plus de incredere fata de studiul precedent, Visa inregistreaza o scadere semnificativa de 6 puncte procentuale – depasita ca scadere de credibilitate doar de compania de la categoria turism.

In cazul celei mai de incredere marci de credit card se impun doua comentarii. Primul este legat de procentul celor care nu au raspuns la acesta intrebare. Astfel, in pagina 48 a raportului “European Trusted Brands 2013”, constatam ca la intrebarea legata de cea mai de incredere marca de credit card au raspuns numai 683 de persoane, dintre cele 984 care au fost chestionate. Ceea ce inseamna ca peste 30% nu s-a exprimat. Daca refuzul se interpreteaza ca lipsa de incredere, atunci viitorul nu suna bine.

Cel de-al doilea comentariu vizeaza faptul ca rezultatul studiului nu confirma principiul potrivit caruia cu cat un produs prezinta mai multa incredere, cu atat este utilizat mai mult/de mai multi. Or in piata romaneasca a cardului de credit, opt din 10 carduri sunt emise sub licenta MasterCard.

Studiul ia in calcul marci pe 20 de categorii, de la cosmetice, medicamente, vitamine si cereale pentru micul dejun, ajungand pana la calculatoare, companii de turism si telefonie mobila. Dintre acestea, majoritatea romanilor manifesta incredere doar in cazul a trei marci: Ariel, Nokia si Nestle.

De remarcat faptul ca – fata de sondajul anterior – RCS&RDS este compania cu cel mai mare plus de credibilitate (plus 10pp) iar la polus opus se afla Paralela 45, cu un minus de 10 pp.

Evolutia perceptiei romanilor se observa in clasamentul pe Romania, care se prezinta dupa cum urmeaza:

Categoria

Vot 2012 – procent in randul celor chestionati

Vot 2013 – procent in randul celor chestionati

1

Car

Dacia (21%)

Dacia (22%)

2

Kitchen Appliance

Philips (20%)

Philips (18%)

3

PC

Dell (17%)

Dell (15%)

4

Mobile phone handset

Nokia

Nokia

5

Mobile phone network

Orange (42%)

Orange (44%)

6

Camera

Sony (30%)

Sony (25%)

7

Holiday company

Paralela 45 (34%)

Paralela 45 (24%)

8

Bank/Building society

BCR (30%)

BCR (32%)

9

Credit card

VISA (42%)

VISA (36%)

10

Insurance company

Astra Asigurari (24%)

Astra Asigurari (25%)

11

Internet service provider

RCS&RDS (40%)

RCS&RDS (50%)

12

Petrol retailer

Petrom (46%)

Petrom (45%)

13

Vitamins

Eurovita

Eurovita

14

Pain relief

Algocalmin

Algocalmin

15

Cold remedy

Nurofen

Nurofen

16

Hair care

Head&Shoulders

Nivea

17

Cosmetic

Nivea

Avon

18

Skin care

Nivea

Nivea

19

Soap powder

Ariel

Ariel

20

Breakfast cereal

Nestle

Nestle

Sursa: Reader’s Digest “European Trusted Brands 2013”

Cei de la Reader’s Digest au realizat un clasament al increderii si pe profesii. Au fost luate in calcul tot 20 de categorii, de la pompieri si pana la politicieni. Fata de media inregistrata pe totalul celor 12 tari chestionate, in Romania se manifesta o incredere mai mica pentru marea majoritate a profesiilor, cu exceptia a sase categorii: meteorologi, vanzatori de masini, ziaristi, jucatori de fotbal, preoti si consultantii financiari. Practic, ultimele doua categorii inregistreaza si cea mai mare diferenta fata de media tuturor statelor, plus 12 pp.

Ca o curiozitate, in Romania, un taximetrist se bucura de o mai mare mare incredere din partea populatiei decat un judecator, avocat sau chiar politist.

Pe ultimul loc al increderii sunt politicienii, la nivelul fiecarei tari, cu diferenta ca nivelul de incredere variaza intre 2% in Republica Ceha si 20% in Elvetia.

La studiul “Trusted Brands” au participat 18.314 de persoane din 12 tari europene: Belgia, Republica Ceha, Finlanda, Franta, Germania, Olanda, Polonia, Portugalia, Romania, Rusia, Slovenia si Elvetia. In cazul Romaniei, au fost trimise 7.500 de „mail-uri” si s-au analizat raspunsurile a 984 de persoane.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?