93 de milioane de persoane din Europa Occidentala nu beneficiaza de servicii financiare sau beneficiaza intr-o masura limitata. Principala motivatie pentru nedetinerea unui cont bancar este lipsa banilor, urmata insa – MasterCard nu a apreciat cat de aproape – de motive precum „nu doresc, nu am nevoie” si „nu-mi plac bancile/nu am incredere in ele”. Studiul a relevat ca cea mai mare incredere se manifesta fata de oficiile postale.
Desi nu detin un cont bancar, doua treimi dintre persoanele intervievate au declarat ca detin si folosesc un telefon mobil standard iar 29% utilizeaza chiar un smartphone. Cu toate acestea, 72% dintre participantii la studiu au declarat ca nu sunt deloc interesati de mobile banking. MasterCard apreciaza ca solutia catre incluziunea financiara poate fi data de cardurile preplatite.
MasterCard a lansat azi raportul „Drumul catre incluziune”, care arata ca prejudecatile privind persoanele excluse de la servicii financiare sunt gresite. Raportul a rezultat in urma celui mai mare studiu de acest gen.
Rezultatele au fost anuntate in cadrul Conferintei Prepaid MasterCard Europe de la Roma, Studiul s-a desfasurat in 6 tari europene: Marea Britanie, Franta, Italia, Spania, Polonia si Rusia, dar rezultatele arata ca atitudinile si comportamentele nu difera foarte mult ca arie geografica. Astfel, problemele celor care beneficiaza de servicii financiare intr-o masura limitata, sunt similare in Europa si in alte zone.
Studiul a fost comandat pentru a ajuta compania MasterCard si pe partenerii sai sa inteleaga mai bine ce inseamna excludere financiara si bancarizare necorespunzatore pentru milioane de oameni din cadrul acestui grup. De asemenea, urmareste sa identifice cauzele care au stat la baza alegerilor si a stilului de viata al respondentilor, astfel incat companiile in domeniu sa poata oferi servicii mai bune, destinate acestor categorii marginalizate, si sa creasca nivelul de incredere pentru viitor.
Varsta medie a persoanelor care nu au acces la servicii bancare formale este de 40 de ani. Majoritatea dintre acesti respondenti sunt femei (55%), iar 51% sunt casatoriti. Cei mai multi din grup (40%) nu au primit nicio forma de plata – salariu sau alt gen de remuneratie in ultimele trei luni, iar 35% dintre ei au primit o forma de salarizare in aceasta perioada. 81% dintre persoanele din grup au trait in tara de origine toata viata.
Si cei bancarizati necorespunzator (care nu beneficiaza de servicii financiare decat intr-o masura limitata) au varsta medie de 40 de ani, iar 55% sunt femei. Numarul persoanelor casatorite este insa mai mic (37%). Cei mai multi (36%) au beneficiat de ajutor social in ultimele 3 luni, in timp ce o treime (33%) a primit un salariu. 83% dintre acestia au trait in tara de origine toata viata.
Ambele grupuri au aceeasi motivatie principala pentru care nu detin un cont bancar – un sfert dintre ei spun ca nu au suficienti bani. Alte motive sunt acelea ca „nu doresc sau nu au nevoie” de un cont bancar, ca nu li se permite sa detina un cont bancar sau ca nu le plac bancile/ nu au incredere in ele.
In loc sa beneficieze de optiunile unui cont bancar, cum ar fi direct debit, internet banking sau posibilitatea de a cumpara produse la preturi reduse, online, aceasta categorie foloseste numerarul pentru a plati chiria (98%) sau utilitatile (95%) si pastreaza banii acasa. Astfel, aceasta atitudine le limiteaza capacitatea de a beneficia de internet, in general. Multi prefera interactiunile in viata reala, iar utilizarea tehnologiei este limitata la retele de social media, mai degraba decat sa beneficieze de confortul si economiile asociate cu shopping-ul online si serviciile bancare.
In timp ce doua treimi detin un telefon mobil standard (66%), acelasi numar de persoane nu a auzit de mobile banking, ca alternativa a unui cont bancar complet. Accesul la PC-uri si laptop-uri este limitat pentru aproximativ un sfert dintre cei care nu beneficiaza de servicii financiare in Europa.
Explorand posibilitatea ca un cont bancar preplatit sa fie de interes pentru populatia nebancarizata, cercetarea a aratat ca 54% considera cardurile preplatite interesante si ar vrea sa afle mai multe informatii despre ele, in timp ce 39% au spus ca acestea li se par potrivite pentru nevoile lor financiare.
Jennfier Rademaker, Senior Vice President Core Products, in cadrul MasterCard, spune: „Numai in Europa Occidentala, populatia nebancarizata sau bancarizata necorespunzator totalizeaza 93 de milioane de oameni. Cardurile preplatite pot fi, intr-adevar, solutia pentru ca un numar mare de persoane sa se simta integrate din punct de vedere financiar, sa-si pastreze banii in siguranta si sa fie mai informati despre cum sa intocmeasca un buget. Aceasta solutie le permite sa se simta integrati din punct de vedere social si tehnologic, iar noi trebuie sa facem mai mult pentru a informa aceste grupuri in legatura cu posibilitatile pe care le au. In mod cert, nu exista o solutie universal valabila, dar produsele pot fi personalizate cu usurinta, astfel incat sa se adapteze la situatii specifice.”
43% dintre cei care nu au acces la servicii financiare au auzit de cardurile preplatite, iar 47% nu au au auzit de ele. In ciuda acestui fapt, 41% din toti respondentii recunosc ca ar beneficia de pe urma cardurilor preplatite pentru ca nu ar mai fi nevoiti sa ia bani la ei tot timpul. 25% afirma ca, prin intermediul cardurilor preplatite, ar avea un control mai bun asupra cheltuielilor.
Jennifer Rademaker a mai spus: „E clar ca toti trebuie sa facem eforturi pentru persoanele excluse din punct de vedere financiar din Europa. Inca exista bariere impotriva integrarii si trebuie sa fim vigilenti ca mediul legislativ european sa ramana indreptat catre reducerea drastica a exluderii. A detine o forma de plata electronica aduce mai multa independenta, siguranta si o mai buna administrare a banilor – online si offline, iar deschiderea a 54% dintre participanti de a afla mai multe informatii si de a se integra din punct de vedere financiar este un semn bun.”
Despre studiu
Studiul, realizat de Ipsos MORI in lunile iunie si iulie 2013 a folosit o metoda mixta, imbinand metoda cantitativa si cea etnografica. Cercetarea s-a derulat in Marea Britanie, Franta, Spania, Italia, Polonia si Rusia, avand ca subiecti persoanele excluse din punct de vedere financiar (care nu au acces la servicii bancare formale) si persoanele bancarizate necorespunzator (care nu au acces la nicio forma de plata electronica).
Au fost intervievate 631 de persoane, iar 36 de gospodarii au luat parte la un interviu etnografic, de o zi, pe sase piete. Au fost inclusi in esantion si cei bancarizati necorespunzator, dar care au acces la carduri preplatite.
Pentru elementul cantitativ, in lipsa unei baze de date disponibile cu „Persoane nebancarizate sau bancarizate necorespunzator”, nu este posibila o esantionare reprezentativa la nivel national, a celor doua grupuri participante. Definitia esantionului vizat a fost aceeasi in toate tarile participante, iar profilul respondentilor este bazat pe regula de recrutare „prima persoana disponibila”.
Future of prepaid
MasterCard: „Looking to the future, prepaid cards have a real role to play in the drive for greater financial inclusion and money management”
Education is the key
MasterCard: „While financial inclusion is clearly important, what are the main consumer benefits and how can they be made aware of them?”
Attitudes to technology
MasterCard: „What are their attitudes to technology – usage and barriers – particularly when managing their money?”
Call to action
MasterCard:” Making consumers aware of the options available to them – based on their circumstances as well as their personal decisions”
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: