Un studiu realizat recent de Ipsos[1] pentru ING Bank arată că 8 din 10 români cred că în perioada următoare prețurile vor crește în medie cu 25%. În acest context, pentru a ține pasul, 80% dintre ei vânează reducerile și promoțiile în cumpărăturile zilnice și peste 50% au cheltuit mai puțin pe articolele vestimentare. Totodată, 36% au amânat cumpărarea de bunuri de folosință îndelungată (precum un autovehicul), 18% au amânat deschiderea propriului business, respectiv 16% au amânat schimbarea job-ului, în timp ce 14% încă se mai gândesc, momentan, cu privire la aducerea pe lume a unui copil.
De unde își propun să economisească românii
Impredictibilitatea financiară din ultimul timp i-a determinat pe români să fie mai precauți când vine vorba de consum, în special la următoarele categorii: utilități, cumpărături zilnice, cumpărături de îmbrăcăminte, ieșit în oraș și renovarea locuinței. În privința cumpărăturilor de haine, peste jumătate dintre respondenți încearcă să reducă costurile. Nici frecvența activităților de relaxare nu a rămas la fel, 50% dintre ei limitând ieșitul în oraș. 44% dintre români dau mai puțini bani pe îngrijirea personală, iar 43% au fost nevoiți să facă mai puțin sport sau să micșoreze bugetul pentru hobby-uri. Creșterea prețurilor la bunurile de consum zilnic a afectat majoritatea românilor. Prin urmare, mai mult de 30% se orientează către mărci mai ieftine și 22% consumă mai puțin decât o făceau înainte.
Economie la utilități și modificări în locuințe
Prețurile la utilități reprezintă o îngrijorare pentru majoritatea românilor, astfel că jumătate dintre aceștia au renunțat la propriul confort și au scăzut temperatura în locuințe în anotimpul rece, în speranța unor facturi mai mici la căldură. 7 din 10 români au încercat să reducă costul facturilor, folosind mai puțin aparatura electronică. În același timp, 38% dintre participanții la studiu au amânat renovarea casei, iar 23% încă se mai gândesc legat de achiziția unei noi locuințe.
„Studiul Ipsos ne-a arătat în ce măsură au fost afectate comportamentele de consum și capacitatea de economisire ale românilor în ultima perioadă. Cu toate că se confruntă cu dificultăți, românii sunt destul de reticenți în a folosi un buget lunar, fie că vorbim de unul scris pe o hârtie sau gestionat într-o aplicație. Mai mult de 40% dintre aceștia se lasă ghidați de instinct sau de memorie atunci când își doresc să economisească. De aceea, este important să venim în sprijinul lor și să oferim informații accesibile și practice care să îi ajute să fie mai sănătoși din punct de vedere financiar. Un exemplu în acest sens este platforma Cât ai spune Leu care se adresează tuturor celor care vor să își organizeze mai bine bugetul.”, a declarat Wenka Booij, Director Ad-Interim Marketing, Comunicare și Sustenabilitate, ING Bank România.
[1] Studiul este unul internațional realizat de Ipsos și în România, în martie 2022, prin intermediul unui chestionar online, pe un eșantion de 1.000 de persoane.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: